Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Magnus,

    i Sverige finns det strikta regler på vem som får kalla sig för Fastighetsmäklare>>, men det finns inte sådana regler - för Fastighetsmäklarassistent.

    Utbildning finns på fastighetsmäklarprogrammet vid bland annat högskolan i Gävle, Malmö, och Trollhättan. Högskolan i Karlstad har programmet Fastighetsekonomi (tre år) som ger behörighet som fastighetsmäklare. KTH i Haninge utanför Stockholm ger utbildningen Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling.
    En annan väg att gå är genom att läsa fristående högskolekurser och på det sättet att sätta ihop en egen utbildning. Om vilka kurser man behöver läsa för att bli godkänd som fastighetsmäklare se en sida på www.fragasyv.se - och här>>> är en snabblänk.

    Liselotte

    För Fastighetsmäklarassistent gäller det att man kan bli upplärd på arbetsplatsen efter anställning.

    Lägst gymnasiekompetens med goda kunskaper i matematik och data rekommenderas för att kunna få anställning och klara av jobbet. Det är mycket fördelaktigt att ha läst ekonomi och/eller juridik på eftergymnasial nivå. Det är också en stor fördel om man har körkort och har kunskaper inom bygg- och fastighetsbranschen, t.ex om man har genomgått en yrkeshögskoleutbildning till Fastighetsförvaltare.

    Kika också på http://www.maklarsamfundet.se/utbildning/kvalificerad-fastighetsmaklarassistent - info om utbilnding som Mäklarassistentförbundet erbjuder.