idris

    hejsan! Jag går på handelslinjen, på designgymnasiet!, och jag har vart intresserad av juridik väldigt länge. Går i årskurs 1. vad behöver jag lägga till för kurser? hur kommer jag in på juristprogrammet med handel? ha en fortsatt trevlig dag! skulle uppskatta svar :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Idris,

    För at kunna bli

    Jurist - måste du söka till juristprogrammet på högskolenivå och Särskild behörighet till det är idag godkända betyg i gymnasiala kurser Historia 1b och Samhällskunskap 1b. Dessutom krävs det alltid till alla högskoleutbildningar i Sverige - GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.

    För grundläggande behörighet behöver du få Examensbevis och godkända betyg i Svenska eller Svenska som andraspråk 2, 3 och i Engelska 6.

    Du läser på HA >> och där läser du obligatoriska kurser Samhällskunskap 1a1 och Historia 1a1, du läser alltså lite för lite inom de ämnena.

    Det går att bli behörig på HA - till juristprogrammet, om du

    för Grundläggande behörighet
    och för Särskild behörighet läser även Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2 /inom Individuellt val/.
    På så sätt behöver du inte ansöka om att få läsa "Utökat", på mer än heltid.
    Du kan alltså rymma alla kurser som du behöver inom programmets 2500 poäng.

    Du kan visa mitt svar till SYV på din skola. Då förstår hen vilka valbara kurser du behöver läsa och varför och vi får hoppas att hen skriver in dem i din Individuella studieplan.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier! :)

    ANNA