Emilia
    Jag vill inte göra uppgifterna som vi får. Jag gillar inte att skapa saker tex. måla, lera, gjuta masker (går estet). Jag gillar dock att teckna enbart med blyerts o sånt men ej mera! Trodde att det skulle vara kul o avslappnande. Men istället så är det tvärtom. Jämfört med detta så längtar jag tillbaka till grundskolan...trodde aldrig att jag skulle göra det men jag vantrivs så mycket på mitt program idag. Hur ska jag göra? Den första terminen har snart tagit slut kan jag byta efter en termin eller måste jag gå klart hela året???

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia!
    Jag förstår att du inte trivs, inte tycker det är kul att göra uppgifter som du inte vill göra.
    Det är bra att du söker efter en lösning.
    Frågan är - till vilken utbildning vill du byta?
    Utifrån din fråga så gissar jag på att du vill gå den utbildningen som du går idag men UTAN DE UPPGIFTER som du inte gillar. Men jag kanske har fel och du har tänkt på någon annan utbildning. Vilken i så fall?

    Angående byta utbildning på gymnasiet: tyvärr är inte det en rättighet. Dock är det många som byter, men det handlar om tur och tillfälligheter pga
    1. plats måste finnas på den utbildningen dit du vill byta
    2. rektor på den mottagande utbildningen kan ändå säga Nej (även om plats finns).

    Varför det ofta är lättare att byta efter åk1, och inte mitt i läsåret - för att när man har Betyg på kurserna, kan rektor på det nya programmet genom beslut om Individuellt anpassat program - byta ut en del av kurser och ditt examensbevis skiljer sig åt något från de andras i klassen sen. Det kommer att stå på ditt Examensbevis att du läste enligt Individuellt anpassat program.

    Nu, mitt i läsåret - har du inga betyg. Om du byter och går en annan utbildning, ligger du efter i de kurser som de läste från mitten på augusti och du inte läste alls. Du måste då läsa ikapp och anstränga dig mycket. Du får då nästan garanterat även lägre betyg i de kurser som du läser ikapp (jämfört med situationen: om du läste de kurserna från början).

    Har du pratat med lärare i de estetiska ämnena och frågat om det går att anpassa lite grand - så att du kan göra andra uppgifter? Jag kan inte lova dig att det går att ordna så, men jag tycker att du ska fråga, för det kan gå att anpassa i viss mån.

    Hör av dig och berätta vilken utbildning du vill byta till.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och jag lovar att hålla tummarna hårt för dig!
    ANNA
    Hej igen!
    Jag förstår nu att du valde "fel program" och vantrivs jättemycket.
    Det är bra att du vet att det är på NA, inriktning Naturvetenskap, som alla kurser läses som obligatoriska som du behöver för behörighet till Veterinär: fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4.

    Jag har svårt att tro att rektor på Naturvetenskapsprogrammet säger Ja till byte nu mitt i läsåret. Jag vet inte ens om plats finns på programmet. Även om plats skulle finnas, är det så pass stor skillnad på innehåll - t.ex fysik och kemi läste inte du nu under hösten, men det gjorde de på NA. Matte - är de nu snart klara med hela kursen Matematik 1c. Du läser på ES Matematik 1b, som är inte riktigt så svår kurs och du läser den mycket långsammare än de på NA läser matte.
    Om rektor tar in en ny elev, åtar sig rektorn att se till att en ny elev får handledning & extra hjälp som eleven behöver för att kunna läsa ikapp. Detta tar mycket av lärarnas tid och de andra elever får mindre uppmärksamhet av lärarna. Lärarna kan också i vissa fall har rätt till övertidsersättning och det kan lätt bli för dyrt. Skola har inte råd att ge så mycket hjälp som en ny elev behöver för att kunna läsa ikapp. Det är den krassa verkligheten, tyvärr. Jag beklagar, verkligen, men ofta ser det ut på det viset. Men fråga du och vi hoppas och håller tummarna!

    Jag tror du får ett Nej på din ansökan om att byta till Naturvetenskapsprogrammet mitt i läsåret. Jag tror inte heller du kan byta efter det att du slutar åk1 - för att ES och NA är så pass olika till innehåll att det är näst till omöjligt att läsa ikapp.

    Du kan söka om till åk1 till hösten, men risken finns att du ej kommer in på dina betyg (eftersom du återigen kommer att söka med dina "gamla" betyg från grundskola).

    Jag har följande förslag:
    1. att du försöker byta till Naturbruksprogrammet.
    2. att du försöker göra prövningar i några grundskolekurser för att höja dina betyg från grundskolan och på så sätt lättare kunna komma in på (ha större chans) Naturvetenskapsprogrammet till nästa höst.

    Du kan också göra de två sakerna (ovan) samtidigt.
    Jag kan inte lova dig att du vår byta till NB, http://www.gymnasieguiden.se/program/NB
    men chansen är större att du får byta till NB, än att du får byta till NA - är i alla fall min bedömning.

    Vissa skolor erbjuder möjlighet att läsa utökat på NB och få behörighet till veterinär. Dock personligen tycker jag att det är för svårt, för mycket att läsa och så känner vi inte någon exempel när man faktiskt kom in på Veterinärutbildningen direkt efter Naturbruksprogrammet. Det kanske finns några exempel på det, men vi har inte hittat dem.

    Om du vill försöka byta till NB, och det finns flera skolor inom pendlingsavstånd, skulle jag i första hand frågat på den skolan där man kan läsa som Lärling. Vad det innebär, kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Får du lärlingskontrakt, kan du ansöka om extraersättning - 1000 kr mer i månaden. Det kanske också är ett litet "plus i kanten".

    Du får gärna höra av dig igen och bl a berätta i vilken del av landet du bor.
    Du kan också berätta för oss om du har pratat med dina lärare i de estetiska ämnena eller ej.

    Angående prövningar i grundskoleämnena: det är inte gratis. Varje prövning kostar 500 kr och man får ej pengarna tillbaka om man inte höjer sina betyg. Det är inget jag kan lova att det kommer att funka, men jag tänkte att vill ändå nämna den möjligheten för dig - för att "täcka upp" för alla alternativ, som jag känner till. Det blir tråkigt om dina föräldrar lägger några tusen på att du ska göra prövningar och om du sedan ändå inte kommer in på Naturvetenskapsprogrammet - då kommer du säkert att känna att det var onödigt att göra detta. Därför är det inget som jag själv skulle satsa på. Men du och dina föräldrar tänker kanske annorlunda.

    Förresten, är det jätteviktigt att du pratar med dina föräldrar/vårdnadshavare. Du är ännu inte myndig och alla viktiga beslut i ditt liv måste dina föräldrar stå bakom. Men det vet du säkert själv. Tänkte bara påminna dig om det. :)

    • : Jag ska förklara mig nu. Min första tanke var att söka naturvetenskapliga programmet. Där jag bor finns programmet på två skolor. På ena skolan är det 250p för att komma in och på den andra skolan 140-170p. Jag kom inte in på programmet som va 250p eftersom jag endast hade 190p. Den andra skolan där poängen var 140-170 finns inte längre. Den skolan ska alltså stängas och dom tar inte in några fler elever. Jag vet inte om jag har skrivit det men mitt mål har och är att bli veterinär. Jag är helt säker. Det var ett stort misstag att välja estetiska programmet, men jag hade inget annat val. Visserligen kan man läsa upp Matte, biologo, kemi och fysik som krävs för veterinärutbildningen. Men jag vill inte vantrivas 3 år och sedan läsa upp. Det känns fel. På natur-programmet läser man Matte,biologi, kemi och fysik. Så var min plan att gå natur, läsa alla kurser som krävs och sedan gå vidare till veterinär.
    • : Skolan som hade 140-170p hade jag inte sökt till, för jag visste inte ens att den fanns. Hade jag vetat om att den fanns så hade jag givetvis sökt till den.
    • Anna : Bra att du förklarar. Jag ska nu utöka mitt svar till dig. Väldigt kort: fråga rektor på NA om du kan byta nu. Annars får du söka om till åk1 till hösten. Vilken kommun bor du i? Eller var i landet på ett ungefär (du behöver inte uppge det, men det blir då lättare att tipsa dig om skolorna som finns inom pendlingsavstånd från dig). :)
    • Anna : Men du skriver ju att den skolan som "hade 140-170 p" lägger ner nu. Så det är ju inte något alternativ i alla fall. Vad heter den skolan, som lägger ner?
    • Anna : Jag har nu publicerat ett utökat svar - se ovan. Och hör av dig igen. Jag ställer några frågor där. :)
    • : Tack för alla dina snabba svar! Jag är mycket tacksam! Skolan som lägger ner heter mikael elias.
    • Anna : Tack Emilia för ditt svar! Mikale Elias skola - men i vilken stad? Det finns flera stycken som heter så men i olika städer, som man kan se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Mikael+Elias&compact_orientation=&vocation=
    • : Mikael Elias i Eskilstuna
    • Anna : Jag vet ej om du är intresserad av mitt förslag att försöka byta till NB, men du kan se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/realgymnasiet-eskilstuna en skola i Eskilstuna som har Lärlingsutbildning på NB och profil "Djurvård" som är mycket passande för den, som i framtiden vill bli veterinär. Det tycker i alla fall jag.
    Läs alla kommentarer