C
    Hej! Jag var sjuk under ungefär en månad förra terminen under Nationella Prov perioden. Detta ledde till att jag sänkte mig i några ämnen, bl. a. svenska 1 som jag fick ett C i. P.g.a. av det är det massor av mina dröm-universitet som jag inte kan komma in på, även om jag skulle få A i alla andra kurser. Jag vill jätte gärna plugga i Storbritannien senare, men skolans SYV säger att om man har ett C har man i princip ingen chans då så många söker in, och de bryr sig tydligen inte så jätte mycket om jag skulle läsa upp betyget senare på t ex komvux, det skulle forfarande ses som om jag fick ett C i ettan. Vad jag egentligen undrar är om det finns nåt jag kan göra nu under gymnasietiden som kan ändra mitt utgångsbetyg i svenska 1, t ex att gå om kursen?
    mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    väIdigt tråkigt att du var sjuk och missade en månad i skoIan.

    Jag tänker så här - aIIt kan inte hänga på ett enda betyg i en enda kurs. Även Universitet utomiands borde kunna erbjuda tester /som t.ex motsvarande HögskoIeprovet i Sverige/.

    om du viII Iäsa UtomIands, så kommer du troIigtvis inte Iäsa med undervisningsspråk Svenska, utan du kommer att Iäsa på ett annat språk, troIigtvis EngeIska. Jag tror inte de bryr sig om vad för betyg du har i just svenska, för att du kommer ju inte att Iäsa på svenska ju. :)

    Om det är så att du anser att du har bättre kunskaper i den kursen och att du pga sjukdom/frånvaro inte hade möjIighet att visa dina rätta kunskaper, prata med Kurator på din skoIa. Som regIerna är. så får man inte med godkänt betyg göra Prövning under sin gymnasietid, utan först efter gymnasiet. Men om någon kan få igenom ett undantag, så är det Kurator.

    Prata med kurator, visa sjukskrivningsintyg och förkIara din situation.

    Iycka tiII! :)

    ANNA