Martin
    Hej! Jag läste teknik under mitt år på gymnasiet men fick inte godkänt i kemi eller matte 3C. Då undrar jag om jag kan läsa ett tekniskt basår?
    • Liselotte : Vi fick svar från StudievägIedare på ChaImers & jag kommer nu skriva ett nytt svar tiII dig.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martin!

    Har du Examensbevis eller Studiebevis; Slutbetyg eller Samlat betygsdokument?

    Tekniskt basår är en högskoleutbildning och man måste ha Grundläggande behörighet. Sedan kräver en del tekniska basår också godkänt betyg i matte 3 (det är inte exakt samma Särskild behörighet till tekniska basår på olika högskolor/universitet).

    Om du är behörig till tekniskt basår, konkurrerar du om utbildningsplats.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Läs noga på utbildningens egen hemsida>> och det är många ggr också fördelaktigt att kontakta Studievägledare på just den institutionen som man vill söka till. På grund av den så kallade "akademiska friheten" får varje högskola/universitet bestämma ganska mycket lokalt på skolan direkt. Det är därför olika förkunskapskrav till olika basår. Det är också så att vissa högskolor accepterar inte elever till tekniskt basår från Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet - och det kan också ändras från ett år till ett annat...

    Du kan alltid söka till utbildningen och vi hoppas du kommer in. Även om man är behörig, finns det ingen garanti på att komma in. Du konkurrerar om utbildningsplats. och resultatet av Högskoleprovet krävdes det 1.30 sist och 1.35 innan dess, dvs hösten 2015.

    • : Jag har examensbevis. Men det fungerar inte på dt viset att man kan läsa upp ma3c när man går tekniskt basår?
    • Anna : I vilken stad vill du läsa tekniskt basår`?
    • Anna : Är det på komvux eller på högskola/universitet du vill läsa "tekniskt basår" för att det finns i vissa städer på komvux att de sätter ihop gymnasiala kurser till Kurspaket och kallar dem för BASÅR. För att ge rätt svar måste man ha alla fakta: vad du har och vad du vill...:)
    • : Vill helst läsa på en högskola/universitet. Som jag har förstått det så får man förtur till programmen om man har gått tekniskt basår. Så om vi skulle leka med tanken o säga att det är Chalmers som gäller. Jag har ju läst matte 1,2c och fysik 1 så frågan var om jag fortfarande kunde gå tekniskt basår eller om det inte funkar då jag har godkänt i fysik 1.
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)
    Läs alla kommentarer