Irina
    Hej! Jag heter Irina. Jag läser de sista kurserna på Komvux, sedan tänker jag anmäla om slutbetyg. Jag är inresserad av ett högskoleprogram som har områdesbehörighet 6/ områdesbehörighet A6. Behörighetskurser för områdesbehörighet 6 är Samhällskunskap A och Engelska B. När jag gick i gymnasiet så läste jag Samhällskunskap A men inte Engelska B. Min studievägledare har sagt att jag behöver läsa Engelska B för att komplittera till programmet. Behörighetskurser för områdesbehörighet A6 är bara Samhällskunskap 1b utan Engelska. Så jag undrar nu om jag gör prövning i Samhällskunskap 1b och får betyget, kan jag passa till områdesbehörighet A6 som inte kräver engelska?
    • Mikael : Områdesbehörighet (om det är 6 eller A6 t.ex) bestäms av vilket utbildningsdokument som ger dig Grundläggande behörighet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Irina!

    Du behöver godkänt betyg i Engelska B eller i Engelska 6, vilket är "samma kurs" som har bytt namn vid gymnasiereformen 2011-12.

    Jag ska försöka förklara varför Engelska 6 inte nämns i de "nya behörigheter" - det är för att för att alla de som går ut gymnasiet (sedan 2014) med Examensbevis /tidigare gick man ut gymnasiet med Slutbetyget/ är tvungna för Grundläggande behörighet ha även Engelska 6 (samma kurs som tidigare hette Engelska B).

    Eftersom du kommer att ha din Grundläggande behörighet genom Slutbetyg och inte genom Examensbevis - då nämns det specifikt i "behörigheten med gamla betyg" att du behöver även ha godkänt betyg i EngB. Den kursen behöver inte nämnas i "behörigheten med de nya betygen" därför att man sedan 2014 behöver ha godkänt betyg i Eng6 (samma innehåll som den gamla kursen EngB) för alla högskolestudier, alla kurser eller program på högskolor/universitet.

    Du kan, alltså, inte bli behörig till högskoleutbildningar med områderbehörighet6 eller A6 utan godkänt betyg i Eng6 eller EngB. Din Studievägledare har alltså helt rätt, när hen sa till dig att du behöver läsa /eller göra prövning/ i Eng6 eller EngB.

    Läsa de gamla kurser kan man ej längre göra, för det undervisas inte i dem. Prövningsmöjlighet upphör efter den 30 juni 2016 (vad det gäller "gamla kurser" som t.ex EngB). Från 1 juli 2016 kan man endast läsa eller göra prövningar i de "nya kurser", som t.ex Eng6.

    Sammanfattning: LÄS ELLER GÖR PRÖVNING I ENGELSKA 6 för att bli behörig till det högskoleprogrammet som du är itresserad av.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Om du har möjlighet att få betyg i Engelska 6 in i ditt Slutbetyg - är det att föredra för att det är fördelaktigare för dig. Detta på grund av att det är ofta lägre antagningsgräns i icke-kompletterings gruppen. Men i fall du inte hinner läsa Eng6 och få betyg så att du kan ta ut Slutbetyg under hösten i år, ta ut Slutbetyget utan Eng6. Sedan kan du läsa eller göra prövning i Eng6 - och bli behörig på så sätt. Men i så fall kommer du att endast prövas i BII, dvs i Kompletteringsgruppen där det ofta krävs högre betyg för att komma in.