Aaliya

    Jag har haft E i matte under mellan stadiet och 7. Nu går jag i andra året i 8 och kommer förmodligen få ett E igen. Jag vill verkligen satsa på att få ett bättre betyg i 9an i matten men om jag får Ett E igen är det möjligt att komma in på Natur-natur.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Aaliya! Att komma inNA/natur kanske blir möjligt men det kan sedan bli svårt att hänga med i gymnasiematte och risken finns att få F i kurserna matematik 1c, 2c och 3c samt matematik 4 (och alla de kurserna är obligatoriska på NA/naturvetenskap). Utan godkänt betyg i första gymnasiekurs, matematik 1 kan man inte få ut examensbevis och bli behörig till högskoleutbildningar.
    Att komma in på en utbildning är första steget. Sedan gäller det att med godkänt resultat klara av de kurser som ingår. Vår erfarenhet är att de som har med sig lägre betyg än C i matte, fysik, biologi och kemi klarar ofta inte få godkända betyg i de naturvetenskapliga kurser på NA.
    Varför vill du gå just den gymnasial utbildning?

    • : Jag älskar alla no ämnerna och har B i de, jag har alltid viljat bli en forskare eller göra något inom naturvetenskap.
    • Julia : Problemet här kan tyvärr bli det att högre studier i naturvetenskapliga ämnen, i första hand i fysik men även i kemi och delvis även i biologi baseras på goda mattekunskaper. Lärare i naturvetenskapliga ämnen säger t.ex att utan goda kunskaper i tredje gymnasiekurs (matematik 3) är det i princip omöjligt att uppnå godkänt betyg i Fysik2 (andra kurs i fysik på gymnasienivå). Prata gärna med dina lärare i naturvetenskapliga ämnen. Inom matematiken - fråga om läraren kanske kan göra dyskalkyli-bedömning (eller förmedla möjlighet för dig att träffa speciallärare i matematik). Om man är intresserad och lägger mycket tid på matte, borde man kunna få bättre kunskaper och högre betyg i matte, i alla anda fall än om eleven har specifika svårigheter (som t.ex dyskalkyli). Frågan om konkurrens om gymnasieplats "löses" så här: alla behöriga sökande konkurrerar med varandra med summan av sina grundskolebetyg och ingen kan på förhand säga om just du kommer in, för att det kommer bero på vilken blir Summan av dina grundskolebetyg och vilka meriter som dina konkurrenter kommer att ha.