PPPPPP

    HEJ!! Jag har ett gymnasiebevis och F i bara Kemi 2 och Engelska 7 som båda är 100 Poäng kurs. Men jag gör komvux/Gymnasiearbete på komvux så jag kommer att behöva ta ett Komvuxexamen istället och då räknas inte “Idrott och Hälsa 1” men jag gick på “Programmering 1” på komvux och har godkänt på den kursen och den är också 100 poäng. Så totalt om man räknar med “Programmering 1” men inte med “Idrott och Hälsa 1” så har jag 2300 Poäng (jag gick natur natur och den har 2500 poäng totalt). Så jag frågar om räknar “Programmering 1” i komvuxexamen så har jag 2300 poäng eller räknas den inte? Det stod också att “Komvuxarbetet” inte räknas. Räknas inte dom 100 poängen i komvuxarbetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ang. "räknas" eller "inte räknas" så kan man mena olika saker med att "räkna in" och det är ibland svårt att förstå vad man pratar om...
    Så här är det: komvuxexamen innehåller 2400poäng; av de 2400poängen måste 100p.vara gymnasiearbete eller komvuxarbete, som är en obligatorisk kurs och måste ingå inom komvux-examen. Men på grund av att man endast kan få F eller E i kurserna gymnasiearbete och komvuxarbete, går alltså inte få högre betyg än E, då ingår inte det betyget i snittbetyget (jämförelsetalet); alltså räknar man INTE MED DET BETYGET när man räknar fram snittbetyget. Kursen måste ingå i examensbevis (inom 2400poäng, som komvux-examen kräver) men betyget ingår inte in i de uträckningar som man gör när man får fram meritvärde.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet + ev.meritpoäng (om man har några meritpoäng). Om du är nyfiken på meritpoängen, läs gärna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Vad gäller Programmering1 så får den kursen ingå inom komvux-examen; här ser jag inga som helst problem.
    Om du inklusive Programmering 1 och exklusive Idrott-och-hälsa 1 har samlat ihop 2300 poäng + komvuxarbete, 100p. (OBS! komvuxarbete måste ingå med Godkänt betyg) och att du ej har några F-betyg som du ska ta in i examensbevis, då borde du kunna ansöka om och få ut ditt examensbevis från komvux.
    Det finns många obligatoriska kurser men på komvux är det ändå ganska mycket friare vilka kurser som får ingå i examensbevis. På gymnasiet är det mycket strikt vilka kurser som måste ingå.
    Vi rekommenderar alltid att planera mot examensbevis tillsammans med SYV på det "stället" (i ditt fall Komvux) där man ska ta ut sitt examensbevis. Det kan nämligen finnas några "detaljer" (exempelvis kurser som överlappar varandra och därför ej får ingå i samma examensbevis) så är det alltid bra att dubbelkolla och få svar från det "stället" där man ska ansöka om examensbevis (detta för att undvika få ut någon obehaglig överraskning och få ont om tid innan sista dag för komplettering av universitetsansökan).

    Studie- och yrkesvägledare
    • PPPPPP : Ok Tack! Vad menar du med “ej har några F-betyg som du ska ta in i examensbevis”? Jag har F I Kemi 2 och Englelska 7 men om det fortfarande är 2300 poäng i godkända ämnen totalt (med “Programmering 1” inräknat) så kan man fortfarande ta ut en Komvuxexamen? Tack igen
    • Milla : I komvuxexamen får F-betygen ingå men som max 150 poäng betygsatta med F. Vi rekommenderar att inte ta in F-betygen (kurser som är betygsatta med F) i sitt examensbevis. Om du har 2400poäng alla med godkända betyg (och inom de 2400poäng 100p.komvuxarbete) då uppfyller du kraven och kan ta ut examensbevis från komvux. Ytterst är det upp till rektorn på komvux att kontrollera att reglerna har följts och du uppfyllt kraven; det är ju hen som med sitt underskrift försäkrar om att ditt examensbevis är giltigt.
    • PPPPPP : På skolverkets hemsida så står det: “En gymnasieexamen i form av en högskoleförberedande examen inom studieområdet naturvetenskap och teknik ska utfärdas för den som har betyg på utbildning som omfattar 2 400 gymnasiepoäng, varav godkända betyg i 2 250 gymnasiepoäng som innefattar betyg på 1. svenska eller svenska som andraspråk, kurserna 1, 2 och 3 2. engelska, kurserna 5 och 6 3. matematik, kursen 1 b eller 1 c 4. ett komvuxarbete från komvux på gymnasial nivå eller ett gymnasiearbete.” på sidan om Komvuxexamen: https://www.skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera-utbildning/administrera-utbildning/examen-och-slutbetyg-inom-komvux-pa-gymnasial-niva Varför står det på den sidan att man bara behöver ha godkänt i kurser som motsvarar 2250 poäng av totalt 2400?
    • Milla : Därför att det går att ha 150 poäng betygsatta med F, alltså icke-godkänt betyg. Om du räknar ihop 2250 + 150 = 2400, eller hur, alltså 2250 poäng som är betygsatta med E och/eller högre betyg (alltså Godkända betyg eller "godkända poäng") + 150 poäng som är betygsatta med F, summan blir ju 2400poäng.
    • PPPPPP : Ja ok! TACK SÅ MYCKET!!!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer