Hej Wilma!

    Att gå EE och lära sig ett yrke - är en mycket bra idé tycker jag. På sikt kan man bli "vad för nåt som helst" efter vilken gymnasialutbildning som helst.

    "PROGRAMMERARE" - är ett brett begrepp, det finns många olika utbildningar som leder till att man kan jobba som programmerare. Det finns också personer som jobbar som programmerare men som inte gick någon utbildning utan lärde sig själva, genom självstudier. De är autodidakter, självlärda.

    Programmeringsbranschen förändras oerhört snabbt. Nya dataprogram och nya utbildningar tillkommer "dagligen", eller mycket ofta i alla fall.

    Om du är intresserad av programmering, finns det oändliga möjligheter till självstudier och du kan bli hur duktig som helst. Du kan i  Programplanen för El- och energiprogrammet se vilka kurser som ingår som obligatoriska och vilka kurser som får läsas som Programfördjupande. Sedan är det upp till varje gymnasieskola, vad de kan erbjuda välja mellan.

    Som sagt, jag tycker att det är mycket bra att skaffa sig ett yrke så snart som möjligt.

    Möjlighet till vidarestudier finns på högskola/universitet, på yrkeshögskola, på komvux och på folkhögskolor.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till med dina studier och mitt gymnasieval!

    ANNA