Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'matematik 2b' (22 st.)
-
Vilken mattebok ska jag köpa till matte2b komvux?
Hej. Jag ska läsa matte 2b på komvux om några veckor. Jag vet att jag kommer få information vid kursstart, men jag vill förbereda mig redan nu. Jag lär mig bäst genom att ha en fysisk mattebok. Vilken mattebok bör jag köpa för att läsa...
Hej,det är undervisande lärare som bestämmer vilken lärobok som ska användas. Som SYV undervisar jag inte i något ämne och kan inte bestämma vilken bok som ni ska... Läs hela svaret -
Bli antagen till socionomprogrammet ?
Hej! Jag läser nu på komvux. Läser svenska 1 och matematik 2a till maj. Sen till hösten ska jag börja med engelska 6 och samhällskunskap 1a2. Behöver jag både svenska 2 och 3 eller kan man hoppa över till svenska 3 direkt. Undrar även om jag...
Hej Louise!i grundläggande behörighet till svenska högskoleutbildningar behöver man bland annat ha godkända betyg i svenska 2 och 3. Du behöver alltså skaffa dig godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Måste jag läsa matematik 2b?
Hej Jag heter Sam och är en 22 åringskille som har nyss slutat folkhögskolan (gick där eftersom jag skulle bli klar med mina gymnasiebetyg). Det jag har tänkt mig vidare är att fortsätta studera, gillar data, alltså t.ex. webbutvecklare. Tyvärr...
Svenska utbildningar till webbutvecklare på högskolenivå kräver oftast matte4 eller som lägst -matte 3c. På Yrkeshögskolan brukar kraven vara matte 2, kan vara just 2c, och inte 2b eller 2a.... Läs hela svaret -
Godkänt i Matematik 1a, vill läsa 2b, kan jag det?
Jag vill plugga vidare, men matematik 2b krävs... Och jag har bara godkänt i matematik 1a från gymnasiet.. Jag hade tänkt läsa Matematik 2b på komvux, vuxenutbildning, kan jag det?
Ja, du kan det. Efter matematik 1a får man läsa en valfri kurs på nivå 2, alltså matematik 2a, eller 2b, eller 2c. -
Hjälp med komvux ?
Hej! Jag är intresserad av att gå komwux i behörighetssyfte inför universitetet. Jag vill läsa upp två kurser matematik i form av matematik 2b som jag inte klarade, men senare också matematik 3b. Är det möjligt att söka båda kurserna...
Hej Oskar!Komvux i olika kommuner gör på lite olika sätt. Du får gärna vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.Vänligen och Lycka till!Julia -
Fungerar Matematik 5000 2bc för kursen Matematik 2b?
Eller är de olika nummer på uppgifterna osv.
Hejsan,vilken kurslitteratur som de studerande ska använda är det upp till läraren att svara på.Innehåll i kursen matematik 2 kan du se på t.ex... Läs hela svaret -
hur ska man gå tillväga om man F ar matte 2b och 3b (går ekonomi)?
hur ska man gå tillväga om man F ar matte 2b och 3b (går ekonomi) har klarat alla andra kurser
Hej!med F betygen i matematik 2b och 3b (om du för övrigt uppfyller kraven, bl.a har godkända betyg i alla andra kurser) kan du fortfarande få ut Examensbevis. Du blir... Läs hela svaret -
Om man ska välja Ekonomi hur mycket matte är det?
Hej! Om man väljer Ekonomi inriktning Ekonomi på gymnasiet, hur mycket matte är det och läser man matte i alla 3 åren eller bara två? Om man läser Ekonomi Juridik vet jag att man kan välja matte 3b i trean. Tack på förhand!
Hej Matilda; på inriktningen ekonomi på EK läser man som Obligatoriska kurser matematik 1b, 2b och 3bmen på inriktningen juridik på EK läser man som Obligatoriska - endast... Läs hela svaret -
Hur många poäng krävs för en gymnasieexamen?
Jag gick ut gymnasiet med 1450 poäng. Jag har pluggar på komvux och har för tillfället 1900 poäng. I Juni kommer jag att ha 2300 poäng. Jag har F i matte 2b sen gymnasiet, kan jag ansöka om den kursen och få ett F med mening. Jag har räknat med...
HEJ Sara!Examensbevis från Komvux innehåller 2400p. Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå (ändring i reglerna sedan 1 jan 2017 - innan dess fick den kursen ingå, men... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga?
Hej! Hur går jag tillväga när jag vill läsa en introduktionskurs? Jag ska söka till 2B men jag behöver en introduktionskurs innan. Har hört att man gör det via ansökningen och att man gör det via hemkommunen... tack på förhand
Hej Ali,gäller din fråga Matematik 2b kursen? Om du har godkänt betyg i matematik 1a, 1b eller 1c, borde du ha förkunskaper för att kunna med godkänt resultat genomföra kursen matematik 2b. Om din... Läs hela svaret -
Godkänt (E) i matte 2b ett krav för examen (komvux)?
Hej! Jag läser just nu mot en högskoleförberedande examen-samhällsvetenskapliga programmet vid vuxenutbildningen (komvux) i halmstad. Jag är osäker på om jag måste få ett godkänt i matte 2b för att få ut min gymnasieexamen. Jag...
Hej Sara, det är Ok med F betyget i matte 2b men sammanlagt kan du inte ha mer än max 150 F-poäng i ditt examensbevis från komvux; och matte 2b går på 100p., så det... Läs hela svaret -
Underkänt matematik 2b?
Hejsan Ibish här, jag vill bli en historia lärare i framtiden och vill gå lärarutbildning på universitetet och jag undrar kan ifall ett underkänt på matematik 2b kan vara ett problem för att komma in på utbildningen? Min vän vill bli en...
Hej Ibish,behörighetskraven till olika högskoleutbildningar kan förändras; och så kan olika universitet ställa lite olika behörighetskrav fast det är "samma utbildning" på de olika... Läs hela svaret -
Vad uppfyller ett examensbevis från ekonomiprogrammet?
Hej. Jag läste ekonomi med inriktning juridik och tig studenten 2014. Jag fick inte godkänt betyg i matematik 2b. Krävs det ett godkänt betyg i det för att få en gymnasieexamen?
Nej, godkänt betyg i matematik 2 (2b, 2a eller 2c) krävs inte för att uppnå kraven för Examensbevis. Dock får inte det totala antalet F-poäng överstiga max 250... Läs hela svaret -
Måste jag läsa om matten?
Hej! Jag har läst klart kursen matte 1a och funderar på att byta till samhällsprogrammet. Måste jag då läsa matte 1b eller kan jag börja på matte 2b direkt sedan?
Hej Anonym,man behöver inte läsa om en kurs i matematik på nivå 1. Det går alltså bra att få in betyg i matte 1a in i examen från samhällsvetenskapsprogrammet. Och ja, det går... Läs hela svaret -
Måste alla delar i matte 2b vara godkända för att få betyg?
Hej! Jag tar studenten snart och pluggar just nu upp matte 2b eftersom jag fick F i det förra året. Jag blev förra året godkänt i alla delar förutom exponentialekvationer och geometri. Jag har gått sen i mars hos läxhjälp på min skola och en lärare har hjälpt mig med mindre prov för att få...
Hej Julia,det är Lärarens kompetens att sätta betyg. SYV har inte den kompetensen. Kan därför inte uttala mig om hur många delar och vilka delar i en kurs som eleven... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga