Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'vuxenutbildning' (74 st.)

    • Språkstudent

      Läsa KPU men undervisa för vuxna?

      Hej! Jag har tänkt att läsa en kompletterande lärarutbildning på Karlstads universitet på 60 högskolepoäng (inom spanska). Jag står i valet mellan att välja KPU 60 hp med inriktning mot gymnasieskolan, eller KPU 60 med inriktning årskurs...

      Milla : : Hej!När det är lärarbrist får även obehöriga lärare undervisa. ang.möjlighet att undervisa på komvux och på andra ställen där man undervisar vuxna så... Läs hela svaret
    • Mark2004

      En fråga från min kompis som planerar att flytta till Sverige?

      Hoppas att detta meddelande når er i gott skick. Skulle ni kunna hjälpa min kompis med några tankar angående hennes plan för att uppnå en högskoleförberedande examen inom naturvetenskap och teknik? Trots att hon ännu inte har flyttat eller påbörjat studierna, skulle hon vilja ha en grundläggande...

      Milla : : Hej,kurserna Moderna språk arabiska 1Moderna språk arabiska 2Moderna språk arabiska 3Moderna språk arabiska 4Moderna språk arabiska 5ochModersmål 1... Läs hela svaret
    • naranciaasupremacy

      vuxenutbildning utan gymnasieexamen?

      Hej! jag går sista året på gymnasiet just nu. Jag har mycket hälsoproblem som leder till att det är svårt att få godkänt i alla kravkurser. min mentor tyckte det vore smart att istället plugga upp det efter gymnasiet. Jag går för tillfället djurvård, men vill gärna bli något annat. Inte doktor...

      Milla : : Hej,om du fyller 20 år under kalenderåret 2024, då kan du från 1 juli 2024 läsa på komvux, oavsett vilken tidigare utbildning du har. Om du är yngre då måste du... Läs hela svaret
    • Vanfyr

      Hur påverkar Komvux mina gymnasiepoäng?

      Hejsan jag undrar bara om jag skulle gå en vuxenutbildning även fast jag har klarat av gymnasiet hur skulle det påverka mina gymnasiepoäng ifall jag skulle vilja söka in på högskola i framtiden. Eftersom jag har klarat av gymnasiet och jag tänkte...

      Milla : : Hej!du kan på komvux ta ut Yrkesexamen som undersköterska, och inom den examen inkludera även alla kurser som krävs för behörighet till sjuksköterskeprogrammet och om meritvärde... Läs hela svaret
    • Sanna

      Vilka städer har vuxenutbildningen Djurvårdare?

      Hej. Fyller 24 i år och har ännu inga betyg från gymnasiet då jag valde andra vägar i livet. Men har alltid haft ett stort brinnande intresse för djur, speciellt smådjur. Och det skulle verkligen bli en dröm om jag fick arbeta med detta. Jag är...

      Milla : : Hejsan,enligt den information som jag har så erbjuder följande skolor Vuxenutbildning (inom KOMVUX) som motsvarar ungdomsgymnasiets utbildning inom NB/Djurvård:Stora Segerstads... Läs hela svaret
    • Jonathan Hästgunga

      Ändra yrke helt?

      Hej! Jag är 35 år gammal men har tröttnat lite på mitt nuvarande yrke inom IT-branschen och funderar därför starkt på att omskola mig helt och ändra yrkesbana. Jag har de senaste 5-6 åren fått ett väldigt starkt och brinnande intresse för matlagning, så att bli kock är något jag verkligen...

      Milla : : Ja... det är ett känt problem du beskriver. Och kock-yrket är inte "värst" i det sammanhanget. Kock är ett icke-reglerat yrke och arbetsgivare får anställa vem de vill (med vilken utbildning som... Läs hela svaret
    • elev

      Läsa kurser i vuxenutbilding?

      Hej Hej! Jag går mitt sista år i gymansiet, så jag undrar om jag kan läsa kuser från nu i vuxenutbildning. Som t,ex engleska 7, kemi 2 osv. Kan man göra detta elller jag måste vänta tills jag är klar med gymaniset????

      Anna: : Hej Mayas,du kan göra Ansökan till komvux redan nu men kurserna på komvux kan du påbörja tidigast dagen efter datumet för ditt examensbevis, studiebevis eller studieintyg (alltså när du... Läs hela svaret
    • Louise

      Yrkesexamen/Högskoleförberedande examen på Komvux?

      Hej! Om man har påbörjat ett yrkesprogram på gymnasiet, låt säga inom barn och fritid, men lyckades inte få betyg i tillräckligt många ämnen och fick ut ett studiebevis. Kan man då välja att läsa ett annat gymnasieprogram...

      Anna: : Hej Louise,från 1 juli 2021 finns på komvux följande examina att läsa mot:Yrkesexamen (mot ett visst yrke) i vilken även kurser som krävs för behörighet till... Läs hela svaret
    • Mehari

      Att komma in på Komvuxarbete?

      Jag funderade på att ta ett genoföra på komvuxarbete i hösten men jag är lite tveksamt på om jag anses att bli behörighet till natur/samhäll? Så har ni möjlighet berätta lite åt om, vad skulle jag behöva om jag...

      Milla : : Hej Mehari!om du läser mot examensbevis från komvux inom område Naturvetenskap-Teknik, väljer du temat för komvuxarbete som har med teknik eller med naturvetenskap att göra. Högre betyg... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur många poäng krävs för att kunna ta ut examen från vuxenutbildning?

      Hej, jag har plugga upp betyg på vuxenutbildning till 1600 poäng. Jag undrar vilka ämnen som måste ingå för grundläggande behörighet (är det eng1, ma1, sv1 och sv2?) Hur många poäng krävs för att kunna ta ut en examen...

      Julia: : Hej Zozo!Du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV-en på komvux.De allmänna "ramar" är att det krävs 2400 poäng. Av de måste... Läs hela svaret
    • Linn

      Skillnad på vuxenutbildning djurvård & yrkesutbildning djurvård?

      Jag har tänkt gå vuxenutbildning djurvård vilket är på runt 1 år? Men det finns samma (eller?) utbildning dvs djurvård som yrkesutbildning? Blir yrket densamma? Yrkesutbildningen är ju längre va? Efter vuxenutbildningen, kan jag läsa på mer och utveckla det? Skiljer sig yrkesutbildningen? Är...

      Anna: : Hej Linn!Det finns ett antal olika yrken inom Djurvård. Djurvård inkluderar också Djursjukvård. Vissa av yrken, t.ex djursjukskötare, är strikt reglerade. Men... Läs hela svaret
    • Linn

      Hur lär jag mig matematik igen som vuxen?

      Jag är 24 och tänker inom ett år eller så gå vuxenutbildning djurvård. Men jag minns inte matte. Var sjukskriven mer från skolan än närvarande. Så jag försöker hitta en mattebok för grundskolan? / högstadiet? Till att börja med men Jag hittar ingenting

      Anna: : Hej Linn!Det finns en mycket bra gratis sida för självstudier i matematik - Matteboken.se - gå in på matteboken.se & välj den årskurs i grundskolan som du vill repetera matte inom, t.ex matteboken.se/lektioner/skolar-9Lycka till med dina studier!
    • Jonathan

      YH som kräver några av följande kurser?

      Hej vilka utbildningar finna det på YH eller högskola som kräver någon av dessa kurser? : HusbyggnadsprocessenHUHUB0 - 200 p Husbyggnad 1HUSHUS01 - 100 p Husbyggnad 2HUSHUS02 - 200 p Husbyggnad 3 - HUSHUS03 - 200 p Trä 1 - stommarTRÄTRK01 - 100 p Trä 2 - beklädnadTRÄTRK02 - 100 p...

      Anna: : Hej Jonathan,ingen högskoleutbildning i Sverige kräver specifikt de här kurserna.Inom yrkeshögskola förändras utbildningsutbud hela tiden, nya utbildningar kan tillkomma när som... Läs hela svaret
    • M

      Måste Vuxenutbildningen erbjuda distansundervisning?

      Hej! Jag undrar om vuxenutbildningen måste erbjuda distansundervisning?
      Enligt skolverket ska Komvux erbjuda individanpassad undervisning.

      Detta låter för mig som att då ska möjligheten att läsa både på plats och distans finnas (om det...

      Anna: : hej M!Du ställer en skol-Juridisk fråga och vi kan därför inte svara på den här på FRåGA SYV.; vi är inte jurister utan endast allmänna studie- och... Läs hela svaret
    • Marcus

      Yrkes tornkranförare?

      Hej! Tänkte kolla angående yrket Tornkranförare inom byggbranschen. Vilken är medellönen i Sverige och hur blir man tornkranförare om man inte gått det programmet på gymnasiet? Kostar utbildningen och hur lång praktik/ lärlingstid har man?...

      Anna: : Hej Marcus!enligt de uppgifter jag har tillgång till är medel (snitt) lön för kranförare i Sverige cirka 37.500 kr/månad.Om man inte gick "rätt" utbildning på gymnasiet, då... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga