Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'matte 1b' (24 st.)

    • Elev

      Är det möjligt att läsa en helt annan kurs?

      Hej! Jag läser alla mina gymnasiekurser på komvux. Jag har läst matematik 1b och fick C, men vill höja mitt betyg. Jag undrar om jag kan göra prövning i matte 1a för det är lättare. Är det okej? Ska jag bli BII? (Jag har inte Examensbevis).

      Mikael: : Hej Leen,kursen matematik 1a är lite lättare än matematik 1b, inte så jättemycket lättare. Jag kan inte lova dig att du ska få ta in prövningsbetyg i matte 1a in i ditt... Läs hela svaret
    • Eli

      Vad krävs för att bli godkänd?

      Hej jag går i 1an på samhällsprogrammet och jag skulle vilja bli soldat, det som krävs för att bli soldat är följande: Du måste vara godkänd i matte 1a,1b eller 1c, svenska och engelska. Och du måste vara 18 år gammal. Just nu har...

      Peter: : Hej,du skriver om att du vill bli Soldat. Du kan fråga FM's Rekryteringslinje om de kan göra ett undantag och anta dig till GMU (grundläggande militärutbildning) även utan godkänt betyg i... Läs hela svaret
    • Jwan

      Höja mina betyg i matte 1a och 1b istället för 2a och 2b?

      Jag har godkänd i matte 1b och 2b får jag göra prövningar i matte 1a och 2a istället för matte 1b och 2b? tycker att et är lättare med att göra prövningar i matte 1a och 2a. Tacksam för svar

      Anna: : Ja, om du får högre betyg i matte 1a och 2a än du har i matte 1b och 2b, kommer de högre betygen räknas in i stället för de lägre betygen. Du har rätt i... Läs hela svaret
    • Ebba

      Matte 1 b på komvux, hur lång tid?

      Hej! Jag går just nu andra terminen på gymnasiet och har rödmarkering i matte 1b och vet inte om jag kommer klara kursen. Om jag då ej klarar den vill jag gärna plugga upp kursen i framtiden och undrar då hur lång tid det bör ta att gå Matte...

      Julia: : På Komvux (kommunal vuxenutbildningen) kan man på heltid läsa matte 1b på fem veckor eller på halvtid - på 10 veckor.På heltid läser man 20 gymnasiepoäng på en vecka;... Läs hela svaret
    • Moa

      Läsa matematik 1a och 2a istället för 2b?

      Hej! Jag slutar det humanistiska programmet nu till sommaren och har därmed endast läst matte 1b. Jag är inte speciellt duktig på matte, och hade tänkt läsa upp några betyg under hösten för att kunna komma in på psykologprogrammet. På psykologprogrammet finns det ett krav om matte 2a/2b/2c. Är...

      Anna: : Hej Moa, det är ok för dig att läsa matematik 2a på komvux. Om du på gymnasiet fick godkänt betyg i matematik1b, kommer komvux troligtvis inte bereda dig plats på matematik 1.... Läs hela svaret
    • Annonym

      Vad ska jag göra?

      Hej är en tjej som går Samhällvetenskapliga programmet. Har fått NP matte 1b F jag tycker att jag är bra på matte men när det blir prov och sånt blir jag stressad och räknar fel dels för att jag förstår inte vad de frågar efter och min hjärna slutar och funka just när det kommer till prov. ...

      Liselotte: : Hej, godkänt betyg i matematik 1 krävs för att uppfylla kraven för examensbevis, och detta gäller alla nationella gymnasieprogram, inklusive SA, samhällsvetenskapsprogrammet. På SA läser man... Läs hela svaret
    • Felicia

      Gäller mina betyg från matte 1c?

      Hej. Nu är det så att jag bestämt mig för att byta linje från åk 2 i natur till ekonomi åk1. Det betyder att jag kommer läsa om vissa ämnen jag redan läst. Jag undrar om mina betyg från matte 1c kommer att vara kvar och gällas...

      Anna: : Hej Felicia,sätta betyg gäller tillsvidare. Det går att ha betyg i matte 1c i examensbeviset (i stället för matte 1b) men om du får ett nytt, högre, betyg - kommer det nya/högre... Läs hela svaret
    • Shann

      Klarar man gymnasieexamen ifall man får underkänt på matte 1b ?

      Hej, jag har hört av mina vänner att ifall man får underkänt på matte 1b så får man inte ens gymnasieexamen, är det sant ? Jag vill utbilda mig till ämneslärare för gymnasiet, och är i första årskursen av samhällsvetenskaps programmet men har väldigt svårt med matten, ifall jag skulle få...

      Liselotte: : hej Shannon, det stämmer att kraven för gymnasieexamen >> inkluderar godkänt betyg i matematik 1. Utan godkänt betyg i matte 1 får man tyvärr ett... Läs hela svaret
    • Ahmed

      Hur många underkända matteprov får man ha?

      Hejsan! Jag går ettan på Ekonomiprogrammet och just nu har jag fått två F på matteprov. Första provet fick jag F på, nästa fick jag godkänt på, men nu har jag fått F igen. Jag undrar hur nära jag är att få F i hela kursen? Min bror går tvåan och han läser om kursen och jag vill verkligen...

      Daniel: : Hej Ahmed, det är Lärarens kompetens att sätta betyg. Det är endast din lärare i matematik som kan svara på din fråga om hur stora chanser du har att få godkänt... Läs hela svaret
    • Gäst

      Om man byter program på gymnasiet - matte 1?

      Hej jag undrar följande - vad finns det för Regelverk som bekräftar det att i fall eleven byter program på gymnasiet, så får eleven behålla betyget i matte 1, även om det är inom fel mattespår? Tacksam för ett snabbt svar och med hänvisning till Regelverket, tack ! :)

      Daniel: : Hejsan, Skolverkets bedömning är att elever vid programbyte kan behålla sina betyg på nivå 1, även om det är "fel spår" som de har betyg ifrån. Detta står bl a... Läs hela svaret
    • Mitra

      Byta gymnasium och program?

      Hej! om man byter gymnasium efter åk1 och går om på ett annat program, då vet jag att man kanske har lite håltimmar och sånt första året eftersom man redan gjort några av kurserna. Men skulle man då kunna plugga typ högre matte eller nått med en annan klass under håltimmarna? (Asså typ, min...

      Anna: : hej Mitra! du har rätt i mycket av det du skriver i din fråga. Ja, om eleven går om ett år på gymnasiet på ett Nytt program, då kan det hända att hen kan läsa andra kurser... Läs hela svaret
    • Robbin

      F i matte 1b E i 2b?

      hej jag heter Robbin och har nu gått ut andra året av gymnasiet. jag läser samhällslinjen och läser därmed matte 1b och 2b. första året fick jag f i matte 1b men andra året E i matte 2b vad betyder nu detta?. är det ok att ha F i 1b men godkänt i 2b för att ta examen?

      Milla : : Hej Robbin, du behöver få godkänt betyg i mate 1. Du behöver därför göra prövning i matte 1. På nivå ett får man byta ut mattekurser mot varandra, du kan kanske därför... Läs hela svaret
    • Saga

      Måste jag läsa 1B och 2B om jag redan läst 1C och 2C?

      Hej! Jag har nu läst ett år på naturvetenskapliga programmet och har därav fått betyg i kemi 1, biologi 1 samt matte 1C och 2C. Till hösten kommer jag byta till estetiska programmet dans och jag undrar då om jag måste läsa matte 1B och 2B trots att jag redan läst C-kurserna? Dvs, jag vet att...

      Anna: : Hej Saga, kurser i matte på nivå 1 får fritt bytas mot varandra. Du kan därför ha betyget i matte 1c in i examen från Estetiska programmet. För att byta ut kurser... Läs hela svaret
    • Ellinor

      Jag har läser matte 1c, kan jag läsa ekonomi på gymnasiet?

      Jag går i nian men läser matte 1c på gymnasiet. Vad jag har förstått läser man matte b på ekonomilinjen och matte c på natur/teknik. Om vi säger att jag väljer att ta ut mitt betyg i matte 1c och sedan väljer att gå att gå ekonomi och inte natur/teknik, vad händer då med mitt betyg i matte 1c?...

      Julia: : Hej Ellinor, på nivå ett i matte får man fritt byta ut kurser mot varandra, dvs du få i ditt examensbevis från Ekonomiprogrammet ta in matte 1c i stäIIer för... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga