Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32017 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'matte 2a' (48 st.)
-
matte 2a istället för matte 2b?
hej! jag har gått sambeteendevetenska programmet, där jag fick godkänt i matte 1b men underkänt i matte 2b. Jag undrar om jag nu kan söka matte 2a på komvux istället för matte 2b(då jag har hört att det är lite lättare). men...
Hej! Har du fått Examensbevis eller studiebevis när du gick ut gymnasiet? -
Registreras min betyg i tid innan kompletteringsdagen?
Hej! Jag har en fråga angående en kurs jag ska börja nu som är matte 2a. Jag ska börja 20 Mars och den avslutas 26 Maj. Jag undrar om betyget registreras i tid innan 21 Juni som är sista kompletteringsdag? Jag vill verkligen kunna börja universitetet denna höstterminen.
Hej, hoppas ditt betyg hinner utfärdas så att du hinner ladda upp det på Antagning.se innan 21 juni 2023. Påtala för komvux att du behöver komplettera din ansökan till höstterminen. -
Kan man ändra från Matte 2b till 2a?
Hej! Jag har en fråga som är ganska krånglig och förstå men jag gick ut ur gymnasiet i samhällsvetenskaplig program med F i Matte 2b. Min dröm program är samhällsanalys i SU och man ska ha Matte 2. Jag undrar om jag kan byta från Matte 2b...
Hej Hamodi,jag svarar först om din fråga om högskoleprovet. Resultat från högskoleprovet placerar dig i HP-urvalet. Resultat från högskoleprovet påverkar inte ditt... Läs hela svaret -
Kan jag läsa om matte 2a på komvux?
Hej! Jag tog studenten i våras med ett F i matte 2a, utbildningen jag vill söka in på kräver matte 2a/b/c, jag behöver alltså ett godkänt betyg i någon utav matte 2 kurserna. Jag har på gymnasiet läst matte 1a med ett godkänt betyg....
Hej Josefin,om komvux i din kommun erbjuder kursen Matematik 2a, då borde du kunna läsa den. Jag undrar varför du började läsa matte 2b och inte 2a? Sedan är det också så att... Läs hela svaret -
Fick F i matte 2a, är jag behörig till Grundskollärare programmet?
Hej, Jag gick matte 2a på komvux för några år sedan och fick betyget F. Nu är jag sugen på att läsa till grundskollärare F-3 och behöver iallafall vara behörig. Så min fråga är: Är jag behörig till utbildningen än fast jag fick F i betyg? Och vart får jag tag på det dokumentet där det betyget...
Hej, i programmen som utbildar till F-3 lärare brukar kravet på att ha Godkänt betyg i matte 2 ingå, så man måste bland annat ha godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Höja mina betyg i matte 1a och 1b istället för 2a och 2b?
Jag har godkänd i matte 1b och 2b får jag göra prövningar i matte 1a och 2a istället för matte 1b och 2b? tycker att et är lättare med att göra prövningar i matte 1a och 2a. Tacksam för svar
Ja, om du får högre betyg i matte 1a och 2a än du har i matte 1b och 2b, kommer de högre betygen räknas in i stället för de lägre betygen. Du har rätt i... Läs hela svaret -
Prövning i matte 1B eller 1A?
Hej! Jag vill läsa upp mitt betyg i matte för att höja mitt snitt. Jag tänkte plugga på egen hand och göra en prövning. Min fråga är om jag måste göra en prövning i matte 1b som jag läste på gymnasiet eller kan jag...
Om du vill få högre betyg så är det bättre att satsa på att få betygen i matte 1a, 2a för att a-spår i matte är lite lättare än b och c.Du får samma... Läs hela svaret -
Göra prövning i kurser som jag ej läst?
Hej! Jag gick natur på gymnasiet och tänker göra prövning för att komma in på psykologprogrammet. Min plan är att försöka höja ma1c samt 2c för att ha en chans till höstens antagning. Men nyligen läste jag här på...
Hej Nina,du kan göra prövningar i matematik 1a och 2a och de betygen, om de blir högre än du har i matte 1c och 2c, kommer räknas in. Du kan givetvis skaffa dig betygen i matte 1b och 2b, men... Läs hela svaret -
Kan jag läsa upp matematik 2b?
Kan man läsa upp Matematik 2a trots att kursen inte ingick i min studieplan från gymnasiet? Fick F i matematik 2b och det betyget är nu "låst" i mitt betygsdokument från komvux. Jag gick samhällsvetenskapsprogrammet.
Hej Julia,om du har F i matte 2b i examensbeviset från gymnasiet eller från komvux, så kommer inte F-et försvinna från examensbeviset (inget i exam.beviset får ändras) men om du får... Läs hela svaret -
Vad läser man efter matematik 2a?
Hej! jag undrar hur det är tänkt: om eleven på gymnasialt yrkesprogram läser matte 2a, vad ska hen läsa sen? högre mattekurs i a-spåret finns ju inte! tacksam för ett snabbt svar! Elin
Hej Elin!Matte på nivå 3 finns endast kurserna 3b och 3c. Och eleven kan läsa 3b eller 3c efter matte 2a. Spår b- i gymnasiematematiken är inriktat på ekonomi och c- på... Läs hela svaret -
Kan jag läsa matte 2a?
Om jag gör pröving i matte 2a och 3a och ersätter dessa med mina betyg i 2c och 3c, är jag behörig till juristprogrammet fortfarande?
Hej Vilma!På nivå 3 finns det kurserna matematik 3b och 3c. Betyget i 3b får räknas in i stället för 3c.Betyget i matte 2a får räknas i stället för 2b eller 2c. Med det högre... Läs hela svaret -
Vilken matte är bäst att plugga upp?
Jag vill höja mitt meritpoäng och tänkt på att plugga upp matte. Jag har E i matte 1b och matte 2b och pluggade aldrig matte 3 i gymnasiet. Är det bäst att försöka plugga upp betygen i natten som jag har E i eller borde jag lägga till matte 3?
Hej Amanda,är det någon högskoleutbildning du vill komma in på? Och vilken? krävs det matte 3 eller matte 2 till just din högskoleutbildning? -
Behöver man ha godkänt i matte 2b för att läsa till Socionom?
Behöver man ha godkänt i matte 2b för att läsa till Socionom?
Det går bra att ha godkänt betyg i matematik 2a (eller 2b eller 2c) - för att matematik 2 ingår inom särskild behörighet inför socionomprogrammet. -
Hur ska jag tänka med matematik 2a till matematik 3c?
Hej, jag går på barn- och fritidsprogrammet och jag trivs jättebra. Ju mer tiden går ju mer tänker jag på min framtid. Jag valde barn- och fritidsprogrammet för att jag har alltid gillat hjälpa folk och barn och jag visste inte vad jag skulle...
Hej Ebba, jag tycker du gör smart i att läsa matematik 2a. Fråga på din skola om du även kan läsa matematik 3b, vilket ofta är möjligt, även om man går... Läs hela svaret -
Vilka högskoleutbildningar kräver ma2b?
Hej! Jag läser för tillfället ma2a på Komvux i Skövde. Vilka möjligheter skulle det ge mig ifall jag valde att läsa ma2b därefter? Eller räcker det med 2a?' /Oscar
Hej Oscar,Matematik 2a och 2b är i princip samma kurs, så allra de flesta utbildningar gör - för behörighet - ingen skillnad på dem, alltså kräver svenska... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga