Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32000 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'www.matteboken.se' (80 st.)
-
Läggs Matematik specialisering in i jämförelsetalet?
Hej! Jag går nu andra året på teknikvetenskapsprogrammet. Jag planerar att ta Engelska 7, Matematik 5 och Matematik Specialisering för att få de extra 2.5 meritpoängen. Men jag har hört att Matte Spec är ett väldigt tufft ämne. Det jag...
Hej,betyg i kurserna som ger Meritpoäng räknas också in ditt snitt/jämförelsetal. Det kan du läsa om på gymnasieGuiden.se/meritpoängOm du siktar på... Läs hela svaret -
Ekonomutbildning?
Ja har matte 1a o 2a, jag vill nu läsa ekonomutbildningen och för det behövs matte 3B om jag har förstått det rätt eftersom det är särskilt behörighet. Då är min fråga så här att kan jag bara läsa till matte 3B...
Hej,du kan läsa matte 3b om du har godkänt betyg i matte 2a (eller 2b eller 2c). Komvux kommer t o m vägra er dig plats på kurserna matte 1b och 2b, eftersom komvux anser att matte 1a och 1b är samma kurs och... Läs hela svaret -
Matematik 2b, gymnasial preparandkurs?
Hej. Jag ska läsa upp mitt betyg i matte 2b nu nästa år för att sen kunna söka in till socionomutbildningen. Såg på komvux att jag kan läsa Matematik 2b, gymnasial preparandkurs om man har svårt med matte 1b, (vilket jag har haft). Min...
Hej,i särskild behörighet till socionomprogrammet ingår att ha godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Du blir, vad gäller matte, behörig om du får godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Vilken nivå är matten på HP?
Har hört att det är enbart Matte 1b, stämmer detta?
Hejsan, du får gärna kika på matteboken.se/lektioner/högskoleprov -
Matte 2a till matte 3b?
Hej, jag har ett dilemma, kan jag studera matematik 3b om jag har matematik 2a. Är kursen svår? Jag funderade på att ansöka i januari, men under tiden tänkte jag studera och beställa matteboken 3b för att förbereda mig och även titta på...
Hej,du är behörig att läsa kursen matematik 3b om du har godkänt betyg i kursen matematik 2a. Du kan se innehåll i alla mattekurser på www.matteboken.se och du kan bedriva repetition och... Läs hela svaret -
Hur lång tid tar det o läsa in hela grund/gym som vuxen?
Hej! Jag har nyss blivit klar med Sfi och undra vad behöver jag läsa på både grundskolan och gymnasiet för att bli behörig till Vidare studier.
Hej, Svar på din fråga beror ganska mycket på vilken utbildningsbakgrund du redan har (hur många år du gick i skolan innan du kom till Sverige och vilka ämnen du... Läs hela svaret -
Högskoleprovet vad är genomsnittet om man läst matematik 3?
Jag har försökt googla mig till det här men har inte riktigt hittat nått, vad tror du är det rimligt att tänka att jag kan få 1.2 eller högre ? Har jag för höga tankar om mig själv då gällande matten jag tänker eftersom...
Hej,jag tror inte det finns några uppgifter att hitta på "nätet" om vad snittet för personer som gjort högskoleprovet och som läst matte 3 är...... Läs hela svaret -
Matte 1b eller matte 2b?
Hej, Jag ska börja läsa kurser på komvux snart. Jag ska också göra högskoleprovet i april 2024. Jag tänker då på matematik. Jag ska läsa matematik 1b och matematik 2b på komvux. Jag ska också öva matte inför...
Hej,kursen matematik 2b är nästa/högre/svårare kurs än matematik 1b. Du kan se innehåll i kurserna på www.matteboken.se och där kan du också repetera och bedriva självstudier.... Läs hela svaret -
Vad betyder behörighetskraven NL?
Hej, jag är nyfiken på en utbildning i Amsterdam men inte säker på behörighetskraven. Såhär står det på sajten för kalkyl av svenska betyg: DIPLOMA REQUIREMENTS Högskoleförberedande Examen, with one of the following profiles:...
Hej! Utifrån informationen du gett och hur jag tolkar den:Det verkar som om de grundläggande behörighetskraven innebär att du behöver ha en "Högskoleförberedande Examen" och ha... Läs hela svaret -
Hur ska jag plugga upp Matte 3B på effektivast sätt?
Hej, jag har bestämt mig för att läsa upp Matte 3B för en kurs på universitetet. Detta är då en snabbkurs på 5 veckor så undrar om det finns något snabbt och effektivt sätt att ta in det viktigaste på kursen då det tar...
Hej,som SYV (inte lärare i matematik) så kan jag bara rekommendera att du tar hjälp av våra bästa tips om Studieteknik och kan också rekommendera att du ställer din... Läs hela svaret -
Matte 3c efter uppehåll?
Hej! Jag tänkte läsa in matte 3c. När jag gick på gymnasiet så läste jag dock matte 2b, och det var även för cirka 7 år sedan. Hur svårt tror ni att det blir för mig att läsa matte 3c givet den bakgrunden? Och har ni några...
Hej,formellt sett, har man "behörighet att läsa" matte 3c (eller 3b) om man har godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller 2c. Vilka mattekunskaper man de facto har, efter några års... Läs hela svaret -
Kan man välja bort språkval eller moderna språk?
Jag har just nu i åttan (grundskola) och vill verkligen inte gå på moderna språk (går just nu på franska). Man kan enligt skollagen välja svenska eller engelska inom ramen för skolval. Men kan man läsa andra ämnen också, om jag...
Hej!den fråga du ställer här bör du ställa till personal på din grundskola. Om möjlighet finns (vad gäller schemat och lärarkapacitet) så tror jag att din... Läs hela svaret -
Vilken Matte inför Matematik 3C?
Hej! Jag vill börja plugga elkrafts ingenjör, eller en liknande utbildning, nästa år. Jag vet att utbildningen är på två år, dvs ett basår. På basåret läser man Matematik 3C. Jag saknar matematik 2, vilket krävs för...
Hej,formellt sett, så är man behörig att läsa Matematik 3c om man har godkänt betyg i matematik 2a (eller 2b eller 2c). Kurserna matematik 2a, 2b och 2c är ganska lika - och kan ses t o m som... Läs hela svaret -
Skillnad på matematik 2a och 1b?
Jag vill söka in till en yh-utbildning. På vissa skolor står det att jag behöver matematik 1b, och på andra skolor står det matematik 2. När jag frågade ena skolan om det fungerar att söka in med matematik 2a så fick jag till svar att...
Hej,yrkeshögskoleutbildningar kan ha olika krav på särskild behörighet, även om det är utbildning med samma namn (utbildningar som ges på olika orter och i olika former: distans kontra... Läs hela svaret -
Vad gör jag om jag får f i matte 1a?
Hej jag går frisörlinjen på ett yrkesgymnasium och jag har fått f i matte 1a betyder det att jag kommer behöva göra om matten helt eller gör det inget?
Hej,du måste få godkänt betyg i matematik 1 för att uppfylla kraven för examensbevis. Om du fick F i matte 1a har du rätt att göra prövning i den kursen innan du går ut... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga