Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'Eng7' (21 st.)

    • Alice2005

      godkänt i hör och läs?

      Hej! Jag läser eng 7 nu och har fått bra betyg i alla uppgifter vi gjort hittils. Men när det kommer läs och hör förståelse så tappar jag bort mig och det går inte bra. Min fråga är, är det ett krav från skolverket att om...

      Milla : : Hej!betygssättningen ingår lärarens kompetens. Jag undervisar inte och sätter inga betyg, så kan egentligen inte svara på din fråga men du får gärna kika på... Läs hela svaret
    • Moa Holmgren

      Kan jag höja min merit?

      Hej! Jag var sugen på att börja plugga på högskola men har sedan tidigare insett att jag typ inte kommer komma in på någon utbildning då jag har för lågt merit. Jag har 15,84 och snittar typ c i alla ämnen, pratade med en...

      Milla : : Hej!jag vill tipsa dig om utbildningar inom andra skolformer än högskola-universitet, t.ex får du gärna kika på Yrkeshögskoleutbildningar; nedan, länkarna till utbildningspresentationerna, finner... Läs hela svaret
    • Emilia Veronica

      Högsta meriten?

      Hejsan, Jag tänkte söka till juristprogrammet och vill höja min meritpoäng genom att läsa engelska 7 på komvux. Men jag har läst både spanska 3 + 4 vilket ger 1,5 meritpoäng och sedan läste jag matte 2 och 3 som ger 1 meritpoäng. Har...

      Milla : : Hej,om du söker till juristprogrammet på ett svenskt universitet där mer matte än matte 1 ej krävs och inte heller moderna språk 3 krävs, för särskild behörighet, då får du genom... Läs hela svaret
    • Emilia Veronica

      Kan man sänka sin merit genom konvux?

      Hejsan, Jag vill hölja min merit och hade tänkt göra en prövning i matte 2 eller 3 och svenska 2 då det var mina sämsta betyg. Vilken av matte 2 och 3 är smartas att plugga upp om man vill höja sin merit? Fick samma betyg i båda men tänker...

      Milla : : Hej,har man flera betyg i samma kurs, gäller det Högre betyget. Du kan inte genom studier på komvux eller genom prövningar försämra din chans att komma in på en eftergymnasial... Läs hela svaret
    • Syl

      Individuellt val, matte3b och engelska 7?

      Hej! Jag går nu 2an och vi ska välja individuellt val, jag vill gå ekonomi i universitet vilket ofta kräver ma3b, det är inga provlem och jag tänkte välja det till 3an men har hört att meritpoängen inte gills om programmet i universitetet...

      Milla : : Hej,svar på din fråga måste du få från din skola; om lektionerna i matte 3 och engelska 7 kommer gå på samma tider, och du kan inte klona dig, då går det ju inte.... Läs hela svaret
    • Apskaft

      Ger prövning i Engelska 7 efter gymnasiet extra merit?

      Jag vill söka till högskola i höst 2024 men vill ha lite starkare merit då jag just nu bara har 2.0 i extra merit. Kan jag göra en prövning i Engelska 7 (en kurs jag aldrig har gått) för att kunna få +0.5 extra merit? Och om jag gör en...

      Milla : : Hej,du måste göra anmälan inom anmälningsperioden på www.antagning.se (alltså söka till den utbildning du vill läsa HT-24 i tid) och sedan kan komplettera din... Läs hela svaret
    • Alde

      Kan man läsa hur många kurser som helst med merit?

      Jag undrar om jag kommer kunna få 2,5 i meritpoäng genom att läsa engelska 7 på komvux. För tillfället har jag 2 i meritpoäng (matte 2b och moderna språk 3 och 4 från gymnasiet). Kommer jag kunna plussa på 2,5 i meritpoäng på...

      Julia: : Hej Alde!godkänt betyg i eng7 ger + 1.0 meritpoäng. Psykologprogrammet kräver godkänt betyg i matte2, därför får du inte meritpoäng för matte2, när du... Läs hela svaret
    • Elev

      Engelska 7?

      Hej Jag läser nu Engelska 7 som en programfördjupnings kurs och kursen kommer jag förmodligen inte klara det och jag har en kurs som är utökad kurs och det är modersmål. kommer antagning till högskolan räkna in modersmålet istället...

      Anna: : Hej Elev,svar på din fråga beror på hur ditt examensbevis kommer se ut, vilken kurs som blir i ditt examensbevis markerad med "U"/utökat program. Prata med SYV-en på din skola. Du vinner på att ha... Läs hela svaret
    • Gun

      kan jag få svar på en fråga ang meritpoäng?

      Hej - om man vill läsa ett nybörjarspråk som modernt språk i gymnasiet kan man då få max poäng 2.5 i meritpoäng. Alltså läsa endast eng o ma-kurser och ändå få max poängen? Hälsningar Gun

      Julia: : Ja, Gun, det kan man. Eng7 ger + 1.0 och mattekurserna kan ge upp till 1.5 meritpoäng. Det går inte att garantera att alla gymnasieskolor kan erbjuda varken sig eng 7 eller högre mattekurser. Eng 7... Läs hela svaret
    • Emma

      Komvux och meriter?

      Hej, jag tror inte jag förstått det här med komplettering efter gymnasiet fungerar riktigt när det gäller att man läser på komvux för att man ska bli behörig. Min situation ser ut såhär att jag går natur samhälle och...

      Peter: : Hej Emma, det kommer att spela stor roll om du får A eller i E i kemi 2, fysik 2 samt eng 7 på komvux; detta pga betygen i de kurserna kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Kurser som krävs för... Läs hela svaret
    • Saga

      Hur funkar extra meritpoängen?

      Hej! Undra bara hur de extra merit poängen exakt funkar. Man kan ju max få 2,5 merit, betyder det att om jag nu ex får A i engelska 7 så kommer de inte räkna in mina lägre betyg i ex spanska 4 eller matte 5? Jag står snart vid ett viktigt val i...

      Anna: : Hej Saga, läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit och du ser där att meritvärde är summan av jämförelsetalet och meritpoängen. Det är inte obligatoriskt att ha merits., men de ger... Läs hela svaret
    • student

      Hur många poäng får jag i eng 7?

      Hejsan! jag läser eng 7 just nu, har 15.25 i meritvärde. Jag undrar om jag får C i eng 7 hur mycket höjs mitt meritvärde? och om jag då får B hur mycket höjs det då? Tacksam för svar!

      Milla : : Hej, det jag definitivt kan svara är att skillnad mellan C och B betyget i eng 7 blir "plus-minus" 0.1 alltså du får + 0.1 högre jämförelsetal och med det också meritvärde... Läs hela svaret
    • student

      Hur många meritpoäng får jag?

      Hej! Jag läser just nu engelska 7 på komvux för att höja min merit. Låt säga att jag har 15,25 i merit, om jag får A på engelska 7 så höjs det till 16,25 ellerhur? då undrar jag om jag då läser matte 3, (där jag vill...

      Peter: : Hej Mira,om ditt jämförelsetal är idag 15,25 och du får A betyg i eng 7, kommer ditt nya meritvärde bli cirka 16.45och om du även får E i matte 3, kommer ditt nya meritvärde bli 16.75.... Läs hela svaret
    • Daniella

      Kan man läsa mer än två inviduellt val kurser?

      Jag går andra året på gymnasiet och vi ska välja vår andra inviduellt val kurs. Jag går på ekonomiska linjen men har kanske drömmar om annat. Det finns två kurser jag är intreserad av. Engelska 7 och Naturvetenskap 2, och jag vet inte vad jag ska välja. Engelska7 ger merit poäng som kan behövas...

      Anna: : Hej Daniella, för att få lov att välja fler kurser än det som är "standard", krävs det Rektors beslut om att du får läsa Utökat program, på mer en... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga