Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'individuella valet' (104 st.)
-
Vilka kurser kan man välja i det individuella valet?
Vilka kurser kan man läsa som det individuella valet på naturbruksprogrammet? Kan man läsa kurser som man får meritpoäng av tex. engelska 7 eller moderna språk? Eller beror det på vilken skola man väljer? Jag skulle gärna vilja gå...
Hej,med "naturvetenskaplig fördjupning" på NB kan man mena lita olika "saker". Ofta, men inte alltid menas att eleverna som läser på NB vill bli... Läs hela svaret -
Har jag tänkt rätt kring Ind-val och programfördjupning?
Hej! Läser 1: an på natur-natur och förra veckan stängde vår valperiod för Ind-val och programfördjupningar. Hade egentligen lagt upp en plan kring hur jag ville spendera dessa poängen, men lite saker hände som gjorde att jag sista dagen helt...
Hejsan,jag förstår att du vill göra det bästa valet som passar dina intressen och framtida mål men det är mycket som fortfarande kan "hända"... När... Läs hela svaret -
Behöver man Engelska 7 för att plugga på college?
Hej! Jag går i årskurs 2 i gymnasiet och är sugen på att plugga och spela basket på college i USA efter studenten. Jag undrar ifall jag behöver läsa engelska 7 som individuellt val för att kunna komma in. Tack på förhand! //Astrid
Hej,vad just den college I USA som du vill läsa på kräver vet jag inte, men det är bra för dig att kunna så mycket engelska som möjligt så jag tycker att det... Läs hela svaret -
Är NIU högskoleförberedande med ett högskoleförberedande program?
Hej! Jag hade antigen gått ekonomi eller teknik i samband med en NIU-utbildning. Min fråga är att om NIU i samband med ett högskoleförberedande program fortfarande är högskoleförberedande? Om man går NIU, missar man alltså något ämne som inte ger en behörighet till högskola? Och om det är så,...
Hej,om man går NIU, då läser man kurserna i specialidrott inom Individuellt val, 200 poäng. Och ofta läser man också en kurs i specialidrott som... Läs hela svaret -
Kan man gå hotel och turism men ändå jobba med vad som helst?
Hej, jag är lite osäker kring gymnasiet då jag tror att jag vill bli en kriminolog och välja ekonomi juridik men sen hade hotel turism varit kul, men då undrar jag, kan jag bli en kriminolog fast att jag går hotel turism?
Hej,läs gärna om yrket Kriminolog på framtid.se/yrke/kriminolog Kriminologiprogrammen på de svenska lärosäten (universitetsnivå) brukar kräva,... Läs hela svaret -
vad inom individuella val skulle vara rätt för mina yrkesval?
hej, jag går i 2:an och läser psykologi 1b+2b som individuella val. jag har planerat som första alternativ att läsa arkeologi programmet inför universitetet eller psykologi (som, från vad jag har hört, är delvist möjligt för min program(alltså Humanistiska)). jag undrade om det skulle vara bäst...
Hej,utifrån det du skriver i din fråga råder jag dig läsa Matematik 2b. De programmen du skriver om att du söka till efter gymnasiet som leder till yrken som Arkeolog... Läs hela svaret -
Är det för jobbigt att läsa 3 extra kurser i trean?
Jag är nöjd med mina betyg hittils och har genomsnitt B. Har inte behövt lägga jättemycket energi på att plugga men gör ändå tillräckligt. Jag har under sommarlovet försökt att läsa MA4 för att göra klart den och bli...
Hej,att läsa "extra-kurser" (alltså läsa utökat program) på gymnasiet måste beviljas av rektorn. Det bästa är att försöka rymma alla kurser... Läs hela svaret -
Olika kurser vid åk2 och åk3?
Hej! Kan gymnasieelev ha Idrott 1 som IV och Idrott 2 som IV? Kan en elev läsa FE1 och FE2 vid åk2? Kan en elev läsa Natur1b vid åk2? Kan en elev ha svenska 2 och 3 vid åk3?
Hej,svar på fråga ett (Kan gymnasieelev ha Idrott 1 som IV och Idrott 2 som IV?) är att kursen Idrott och hälsa 1 är en kurs som ligger i avdelningen GYMNASIEGEMENSAMT och kan därför inte... Läs hela svaret -
Räkans betyget i individuella val med i "betygspoänget (22,5)"?
Hej! Enligt flera elever och lärare på min skola så räknas inte betyget i individuellt val med när jag ska söka till högskolan. När jag pratar med syv på skolan så får jag inget riktigt svar på frågan. På vår...
Hej,till svenska högskole-universitetsutbildningar söker man (i betygsgrupper) med Meritvärde.Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Har man... Läs hela svaret -
Individuellt val?
Hej! Jag undrar vilka individuella val jag kan välja när jag har Business program Marknadsföring som inriktning. Kan jag få estetiska kommunikation som individuellt val? Jag studerar åk1 just nu! Mvh Sepideh Moberg
Hej!inom Individuellt val får eleven på gymnasiet läsa vilka kurser som helst á 200 poäng från det utbudet av kurserna som gymnasieskolan kan erbjuda. -
Hjälp! Kan man ändra IV valet när man sitter i denna situation?
Hej!
Jag går just nu på första året av gymnasiet och jag har nyss fått information om att jag ska ha matte 2b som mitt individuellt val men på sistone har jag inset att det skulle vara omöjligt för mig att klara av matte 2b kursen eftersom...
Hej,du i din fråga skrivet bl.a följande: "... fått information om att jag ska ha matte 2b som mitt individuellt val "... men är det inte du... Läs hela svaret -
Måste ett individuellt val göras i åk 2 gymnasie teknisk?
Hej, min son har läst ty i åk 1 som tillval men vill inte fortsätta i åk 2 teknisk på gymnasiet. Inriktningsval teknisk görs nu i 2:an. Men måste ett individuellt val också göras? Han skulle vilja ha särskild behörighet matte 4 och...
Hej Maria,för att säkert/garanterat kunna läsa kurserna fysik 2 och matematik 4 bör din son välja inriktning Teknikvetenskap, för att i de andra inriktningar KAN de... Läs hela svaret -
Läsa Moderna Språk 4 på ekonomiprogrammet?
Jag läser just nu spanska 3 som språk på ekonomiprogrammet, men kan jag läsa spanska 4 i årskurs 2 fastän Moderna Språk 4 inte ingår i min programplan? Och hur väljer jag det isåfall?
Hej Natali,prata med SYV på din skola. Det är inte förbjudet att läsa den kursen du vill läsa men frågan är om din skola har möjlighet att erbjuda den kursen (den är ju... Läs hela svaret -
Hur funkar det att lägga till extra ämnen på sin gymnasie utbildning?
Okej, så jag vet att man t ex kan lägga till matte 2 med en utbildning som bara har matte 1, men hur gör man det? Alltså hur fungerar det? Jag planerar på att gå omvårdnadsprogrammet, och jag behöver lägga till matte 2. Men hur? Och hur funkar...
Hej Elias!titta gärna på Programplan för VO (om jag förstår dig rätt så är det Vård- och omsorgsprogrammet du planerar att läsa... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan Teknikprogrammet och Naturprogrammet?
Hej! Jag har en kompis som är extrem förvirrad av vad som egentligen är skillnaden mellan natur och teknik. Vi undrar också vad specifikt programfördjupning samt individuella val är. Är det specifikt för vad skolan kan erbjuda? Kan man välja vad...
Hej Elm, jag tror du med "natur" menar NA och inte NB. På NA läser man Biologi1 som är en av de obligatoriska kurserna - på båda inriktningar och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga