Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31989 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'meritpoäng för moderna språk' (57 st.)
-
DELF B1 som motsvarighet till Franska 4?
Hej! Kan man använda diplomet DELF B1 som motsvarighet till Franska 4 i antagning till svenska universitet? https://www.france-education-international.fr/diplome/delf-tout-public/niveau-b1 Jag vet att danska antagningen godkänner det. Om ja, kan det då också ge...
Hej,meritpoäng för moderna språk eller för engelska eller för högre mattekurser kan man definitivt inte få för icke-svenska kurser (detta bland annat för att betyget i... Läs hela svaret -
Får jag meritpoäng?
Hej, Jag går 3 året av samhällsprogrammet med inrikrning sam sam och jag har läst spanska 3 och 4 men i båda de kurserna fick jag ett E. Därför undrar jag ifall det går att byta plats på dessa kurser mot mina utökade kurser i...
Hej,meritpoäng får du i vilket fall, även om kurserna som ger meritpoäng är U-kurser (utökat program) i ditt examensbevis. Att kurserna med högre betyg skulle inkluderas inom programmets... Läs hela svaret -
Läsa Tyska 4 på komvux?
Hej! Jag har gått ut gymnasiet med examensbevis och vill nu läsa några kurser på komvux för behörighet till ett universitetsprogram. Jag vill då läsa fysik 2 och matte 4 för behörighet till utbildningen samt tyska 4. Anledningen till att jag vill läsa tyska 4 är pga att jag har 2...
Ja, du kan bli nekad, av komvux, att läsa tyska pga du blir behörig till din universitetsutbildning även utan att ha läst tyska. -
Hur mycket meritpoäng krävs för läkare?
Hej! Vilka kurser krävs för att man ska få full meritpoäng, alltså 2,5 poäng om man söker till läkarprogrammet? Om jag läser moderna språk 3 och 4 och engelska 7- ger det full merit? Tacksam för svar
Ja, moderna språk 3&4 och engelska 7 ger sammanlagt Max antal meritpoäng som är 2,5. -
Högskoleprovet och meritpoäng?
Hej! Jag är en gymnasieelev med ett fjärde läsår och har två frågor: 1. På högskoleprovet, vilken nivå är matten på? Har läst lite överallt och det är lite blandat; vissa säger att det är matte 1 medan andra säger att det är upp mot matte 3. Har läst upp till matte 2 och när jag har kollat...
Om spanska 1&2 ingår i ditt examensbevis kommer de betygen räknas in i ditt jämförelsetal. Om du sedan skaffar dig betyget i moderna språk 3 och/eller 4 kommer även de betygen räknas in... Läs hela svaret -
Kan en lärare tvinga mig att läsa extra?
För ungefär en vecka sen gjorde alla i ettan på min skola en diagnos i sitt valda språk för att skolan ska se var man ligger (jag har spanska 3). Som vanligt innan en diagnos sa lärarna att man inte behöver plugga och att det var helt lungt och bara...
Hej Nike,för att få meritpoäng måste man som lägst ha E, alltså godkänt betyg i kursen, men betyget kommer också räknas in i ditt jämförelsetal och... Läs hela svaret -
Hur fungerar meritpoängen ?
Om jag läser alla stegen av modersmål samt engelska 7 kommer jag få då 2,5 som meritpoäng eller)
Nej, tyvärr inte.Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Ämnet Modersmål ger inte några meritpoäng.Så, i det exemplet som du ger i din fråga får du 1.0 meritpoäng (av 2.5... Läs hela svaret -
Får man meritpoäng från Komvux?
Hej, jag har läst Engelska 7 och därmed fått 1 av 2,5 meritpoäng. Jag har också läst Spanska 1 och 2. Om jag nu efter gymnasiet skulle läsa Spanska 3 & 4, skulle jag öka mitt jämförelsetal med 1,5 poäng? Om jag har 15 i jämförelsetal, och sedan får C i både Spanska 3 & 4, skulle det sluta...
Hejsan,Antagningsstatistik för TEKNISKT BASÅR (Chalmers tekniska högskola) på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats säger följande:I BI, direktgruppen låg... Läs hela svaret -
Endast E i tyska 1?
Hej, jag funderar på att välja tyska 1 på gymnasiet (Na programmet). Men fick höra av en kompis att betyget för tyska 1 räknas som E i merit? Är det sant? Jag väljer att läsa tyska 1 då mina spanska kunskaper är mycket...
Hej Fatima,jag tror du menar Meritpoängen/extrapoängen... de får man för moderna språk 3 och 4.Väljer du läsa nybörjarkurs t.ex Tyska 1 eller Franska 1 kommer det betyget du får (t.ex A eller... Läs hela svaret -
Kan jag läsa Spanska 2,3 & 4 för att höja mitt snittbetyg?
Hej! Under min gymnasietid så läste jag endast spanska 1 & tyska 1 som modernaspråk, vilket gjorde att jag inte fick meritpoäng för modernaspråk. Mitt snittbetyg från gymnasiet var 20,42 och om jag läser Spanska (Steg 2, Steg 3 och Steg 4) på Komvux så får jag runt 21,9. Men jag är lite osäker...
Hej Amanda!Om du läser kurserna Spanska 2, 3 och 4, då kommer betyget i spanska 2 Inte räknas in men betygen i spanska 3 och 4 kommer räknas in (på grund av att moderna... Läs hela svaret -
Hur funkar meritpoängen?
Hur funkar det när man ska lägga till meritpoäng egentligen? När man räknar ut sitt snittbetyg ska man även räkna med dom kurer som gör att man kan lägga till meritpoäng ( tex engelska 7, moderna språk osv.) och sedan plussa på...
Hej Moa,läs gärna information på gymnasieGuiden.se/merit - du som läser mot examensbevis kommer ha betygen i meritpoängs-givande kurser inräknade in i ditt... Läs hela svaret -
Meritpoäng för Moderna språk?
Hej Har läst moderna språk 3, 4 och 5 men kommer inte att ha moderna språk 3 i mitt examen, utan bara 4 och 5. Den utbildning som jag vill söka kräver ingen av dessa kurser. Får jag 1 meritpoäng för 4 kursen och 0.5 för 5 kursen eller har jag...
Hej K!Maximalt antal meritpoäng för moderna språk är 1,5.Om du har godkända betyg i mod.språk upp till kursen mod.språk5, borde du få max. alltså 1,5.Jag undrar om du har... Läs hela svaret -
Är moderna språk obligatoriskt?
Hej! Jag undrar om moderna språk 3 är obligatoriskt för samhällsprogrammet inrikting samhäll? Jag hoppade in i spanska 3 direkt utan att ha läst det i grundskolan, det är mycket svårt och förstår ingenting vilket har lett till...
Hej! i examensbevis från gymnasiets*** SA måste ingå 2 kurser inom ämnet "moderna språk". De kan ingå med F som betyg. Att hoppa in i mod.språk3 utan att tidigare ha läst det... Läs hela svaret -
Meritpoäng för moderna språk nivå 2?
Hej! Jag vill gå ett program där franska 3 är kravet för särskild behörighet och jag tänker då läsa franska 4 också (har redan läst Franska 3) och har förstått det som att det ger 0,5 meritpoäng då. Så...
Hej!Om du redan har 1,5 meritpoäng då har du som mest få ännu 1.0, detta för att max antal meritpoäng är 2.5. Med godkänt betyg i mod.språk 4 och med 1,5 meritp. för... Läs hela svaret -
Kan min utländska betyg konverteras?
Jag har precis flyttat tillbaka till Sverige från Australien och börjat tvåan på gymnasiet i Ib. Efter gymnasiet hoppas jag komma in på läkarlinjen, men då krävs merit poäng och tre vetenskaper, något som inte riktigt funkar med ib. Jag har två vetenskaper (kemi och biologi) just nu(in...
Hej Elsa, det bästa rådet vi på FRåGA SYV kan ge är att du bokar tid med studie- och yrkesvägledare på din gymnasieskola som jobbar på IB-programmet; det måste ni... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga