Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'kompletterande betyg' (31 st.)

    • alva_h

      Har jag räknat min merit poäng rätt (utländskt gymnasiebetyg)?

      Hej! Jag har ett utländsk gymnaisebetyg och planerar att ansöka till högskole ingenjörsprogram, vilket krävs Grundläggande behörighet + Matematik 3c, Fysik 2, Kemi 1. Mitt betygsmedelsvärde från hemland är 17,33 (Skala 10-20). Eftersom jag saknade behörighet i svenska, engelska och fysik...

      Milla : : Hej!Att räkna fram meritvärde på utländska betyg är svårt (komplicerat). De som inte jobbar specifikt och dagligen med den frågan kan lätt göra... Läs hela svaret
    • MD

      Komplettera betyg efter sista ansökningsdag?

      Jag ska börja en kurs på komvux ( matte 3) för att kunna söka till ekonomprogrammet till hösten. Kursen slutar någon vecka efter sista ansökningsdag. Kommer det komma med i betygen ändå så att jag blir behörig för att söka...

      Milla : : Hej!datumen för anmälningsperioder och information kring sista dag för komplettering (om det handlar om att ansöka till svenska högskole-universitetsutbildningar) finns att se... Läs hela svaret
    • Tstar

      Urvalsgrupp I & II?

      Hej! Jag läste ekonomiprogrammet i gymnasiet. Jag gick ut med utökat program (2700). Nu går jag tekniskt basår på KTH. Jag skulle vilja ha så goda chanser att komma in till hösten som möjligt & undrar därav hur det funkar med dessa...

      Milla : : Hej,du kan inte prövas i BI, oavsett om du höjer - genom prövningar eller på andra sätt - ditt meritvärde från gymnasiet. Förklaring: på de betygen som finns i ditt examensbevis från... Läs hela svaret
    • Akma

      Gå från ca 15 merit till 18 med komvux?

      Hej! Jag går sista året av bild och formgivning och vill utbilda mig till bildlärare. Den högskola jag vill in på hade 17.80 som intagning för betyg med komplettering förra året. Jag vet inte mina betyg än men när jag gissat hur mycket mitt merit efter studenten kommer bli tror jag ca 15.5...

      Milla : : Hej! Jag vill börja svara med att råda dig göra ansökan till högskoleutbildningen ändå, även om du inte tror att ditt meritvärde skulle räcka - detta för att... Läs hela svaret
    • Isa

      Räkna merit rätt?

      Hejsan! Jag vill bara dubbelkolla att jag räknat ut min merit rätt. Jag har merit från min gymnasie examen på 15,3 utan gymnasiearbetet. Sedan har jag läst engelska 6, svenska 3, matematik 2 och läser nu naturkunskap 2. Men med de kurser jag läst utöver min examen får jag meriten till 17,3....

      Milla : : Hej Isa,gymnasiearbetets betyg räknas inte in. Och kurser som krävs för behörighet (både grundläggande och särskild) räknas in och på så sätt får man snittbetyget. Till... Läs hela svaret
    • Sadid

      Hur skickar man betyg till antagning m kommun tar långtid att utfärda?

      Hej, Jag har gjort en prövning för att vara behörig till universitetet och skickar betyg före den 1 december. När jag frågade skolan (Hermods) att ha en betygskopia sa de att dem kan inte utfärda en betygskopia, det måste göras från hemkommunen. Så jag tog kontakt dit också. De sa att dem kan...

      Julia: : HejTousif!jag förstår att du inte vill missa din chans att komma in på utbildningen. Mitt förslag är att du gör flera saker - ta reda på om ditt... Läs hela svaret
    • Student

      kan man Komplettera betygen?

      Hejsan jag tänkte söka vidare t yrkes nu t hösten, men hos vissa högskolor kan man inte komplettera betygen i juni utan jag måste skicka in dom innan april eller maj. Jag får min gymnasium exam nu till juni. Va kan man göra?

      Anna: : Hej!till svenska högskole-universitetsutbildningar blir sista kompletteringsdag den 21 juni 2022, se information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum.Yrkeshögskoleutbildningar (se utbud på... Läs hela svaret
    • Meena

      Hur fungerar meritspoängkomplettering?

      Hej käraste Syv! Jag har tagit mitt examenbevis år 2020 och gick ut med 19,87 poäng. Det har gått 1,5 år sedan och har lyckats höja mig till 21.30 genom utbyteskomplettering dvs prövningar. Jag har också gått ut med maximal meritpoäng dvs 2.5 poöng. Min fråga till dig är att om jag tex...

      Julia: : Hej och tack för din fråga om meritpoäng och höjning av meritvärdet!Om du redan har maximalt antal meritpoäng, då kan du tyvärr inte få fler, för att maximalt betyder... Läs hela svaret
    • Amanda

      Kan jag läsa Spanska 2,3 & 4 för att höja mitt snittbetyg?

      Hej! Under min gymnasietid så läste jag endast spanska 1 & tyska 1 som modernaspråk, vilket gjorde att jag inte fick meritpoäng för modernaspråk. Mitt snittbetyg från gymnasiet var 20,42 och om jag läser Spanska (Steg 2, Steg 3 och Steg 4) på Komvux så får jag runt 21,9. Men jag är lite osäker...

      Julia: : Hej Amanda!Om du läser kurserna Spanska 2, 3 och 4, då kommer betyget i spanska 2 Inte räknas in men betygen i spanska 3 och 4 kommer räknas in (på grund av att moderna... Läs hela svaret
    • Emily

      Hur ersätter de kompletterade kurserna gymnasiekurserna?

      Hej! Jag gick ut gymnasiet med studiebevis, då jag pga hög frånvaro inte kunde få betyg i bild, och fick därmed ett streck. Jag hade ett F i Fysik 2, men lyckades få över E på alla andra ämnen. (Naturvetenskap-Biomedicin) Jag har läst...

      Anna: : Hej Emily ! Har du fått ut ditt examensbevis från komvux? om inte - ansök om att får ut det.Du behöver ett studiebevis för att ha behörighet till... Läs hela svaret
    • Elin

      Hur lång tid tar det*?

      Hej! Jag har läst ekonomiprogrammet i högstadiet och vill nu ansöka till en civilingenjörutbildning HT 2020 som kräver Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1. Först och främst, när de skriver fysik 2 menar de att jag måste läsa 1 också...

      Julia: : Hej Elin,Om du för särskild behörighet behöver Fysik2, matte 4 och kemi1, så är det då exakt de kurserna med godkända betyg som du behöver, ej några andra kurser, detta just... Läs hela svaret
    • Adam

      Hoppade av gymnasiet i årskurs 3 och vill söka komvux?

      Hej, 2016 hoppade jag av gymnasiet i årskurs 3. Pågrund av stress och sjukdom. Det startade i årskurs 2 och fick därför många F där också. Har sedan dess jobbat utomlands men kommit hem nu och vill verkligen fixa gymnasiexamen nu och vill därför börja läsa upp ämnen i höst. Läste teknik och...

      Anna: : Hej Adam!  Vi rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux för planering av dina studier. Det går att ändra inriktning; du behöver inte läsa de kurser som... Läs hela svaret
    • Andreas

      Kan man lägga till och läsa en meritkurs efter gymnasiet?

      Hej! Jag tog studenten nyligen och jag läste naturvetenskapsprogrammet. Jag läste tyska 3 och valde till Engelska 7 merit kursen. Detta gör ju mig behörig till 1.5 meritpoäng. Något jag ångrar nu i efterhand är att jag inte läste tyska 4 eftersom att det hade gett mig 2.5 i meritpoäng. Är det...

      Julia: : Hej Andreas, ja, du får + 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i tyska 4 /moderna språk4/, men högre betyg än E ger dig mer höjning av det totala... Läs hela svaret
    • Fredrik

      Kurator med SYV utbildningen?

      Hejsan, kan bli kurator efter Syv utbildningen? Vilka kurser behöver man komplettera med i så fall? Tacksam för ett utförligt svar! Fredde :)

      Peter: : Hej Fredde!Oftast har kurator Socionomutbildning som grund, dvs utbildning från socionomprogrammet som man sedan läser påbyggnadsutbidlningar efter... Men kurator är inte ett av de Reglerade yrken*** och... Läs hela svaret
    • Anastasia

      Går det att få fler än 2,5 i meritpoäng?

      Hej! Jag undrar ifall jag kan få mer än 2,5 i merit? När jag gick till syv i huddinge komvux men var osäker på hennes svar. Jag tänkte plugga matte 3b och det sa hon jag får 0,5 då extra i merit om jag blir godkänd i kursen. När jag egentligen har redan maxat mitt meritvärde, alltså 2,5....

      Anna: : Hej Anastasia, om du har eller kommer få Gymnasieexamen /Examensbevis/ - finns reglerna kring meritpoäng på Gymnasieguiden.se/informeras/merit. Ingen kan få mer i "merit" - än 2,5... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga