Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31956 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'byta gymnasieprogram' (30 st.)
-
Vad händer med de andra betygen?
Hej! Jag ska byta gymnasieskola och linje till sommaren. Jag går just nu teknikprogrammet och ska byta till ekonomiprogrammet. Och de enda ämnena jag kan få med mig är Samhällskunskap 1b, Engelska 5 och Svenska 1 (vill läsa om matten). Och då undrar jag...
Hej,om du ska börja i år1 på ett nytt program, på gymnasiet, då är det inte otänkbart att du kommer läsa alla kurser tillsammans med din klass, även om du redan har... Läs hela svaret -
Sparas inget man gjort i kursen om man blir underkänd?
Hej, jag är i en jobbig sits just nu. Det var så att jag sökte till vo programmet detta år men glömde att tacka nej under sommaren så blev utskriven från min gamla skola efter ett par veckor, det var synd då jag ville kämpa sista året...
Hejsan,jag vill svara på din kommentar där du uppger att du är intresserad av att läsa EK/juridik år3 i Linköping eller Norrköping. Se i listan... Läs hela svaret -
Byta från EK till ett yrkesprogram?
Hej! Om man tex har läst 2 år på EK programmet (inr juridik) finns det någon chans, överhuvudtaget att byta till ett yrkesprogram till år 2 eller är det helt kört? Mvh Adam!
Hej Adam,som regel börjar man från årskurs 1 på ett yrkesprogram, även om man sedan innan har många godkända betyg från 2 årsstudier på t.ex Ekonomiprogrammet; detta... Läs hela svaret -
Betygen om man byter linje?
Hej, jag går i 2an och tycker ekonomiprogrammet är för svårt så har frågat om det går att byta linje, jag har tur eftersom att det verkar gå till tex VO fast i årskurs 1 då. Men nu till frågan, sparas betygen automatiskt som jag...
Hej Adam,du behöver inte vara orolig över att betygen inte sparas eller inte ska gå att få ut. Satta betyg gäller tillsvidare. Men du (kanske) kommer behöva läsa om vissa kurser i vilka du redan... Läs hela svaret -
Kan jag byta från ekonomi till samhällslinjen i trean? ?
Jag vill byta från ekonomilinjen till samhälle nu i trean då det känns helt fel för mig. Kan jag göra det ?
Troligen inte. Prata med syv på skolan. Det är svårt, många ggr omöjligt att få ihop kurserna för att uppfylla kraven för examensbevis om man byter program efter årskurs 2. Och i så fall får inte rektorn fatta beslut om antagning. -
byta från naturvetenskap till vård och omsorg?
hej det är så att jag gått naturvetnskap i ett helt år nu och är väldigt missnöjd med mitt val och i ett tag ha velat byta till vård och omsorg jätte gärna,vill verkligen ha mer fördjupning om ämnen inom vården.Men undrar...
Hej Dav!om du vill läsa mot examensbevis från VO måste du få med dig alla de obligatoriska yrkeskurser och de är spridda på alla 3 årskurser, därför kommer du med... Läs hela svaret -
Får jag yrkesexamen om jag byter program?
Hejsan, Om man har läst ett högskoleförberedande program första läsåret (Åk1) och fått minst E i de gymnasiegemensamma ämnen + kärnämnena (Ma, Sv & Eng) och sedan bytar till ett yrkesprogram Åk2 , visst får man sin...
Hej Veronica,om du är 20 år, så tror jag inte du kan "byta program" inom gymnasieskola. Från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år "hör" man till komvux i stället... Läs hela svaret -
Vad händer med mina avklarade kurser?
hej Om man skulle byta från Teknikprogrammet till Samhällsprogrammet efter år 1 (Jag kommer isåfall börja 1an "igen" fast på Samhäll)... Vad gäller då för de kurser jag avslutat på TE med godkända betyg? Kan man tillgodoräkna sig t ex kursen Teknik (150p) i framtiden i samband med ansökningar...
Hej, om eleven läser om år 1 på ett nytt program, kan eleven läsa om kurser hen läste förra året eller läsa andra kurser om gymnasieskolan kan erbjuda det. Alla kurser i vilka... Läs hela svaret -
Är det försent och byta linje till nästa år?
Hejsan! Jag går estetisk linje just nu och känner att det är en jätte bra och härlig linje men känner ändå att det inte bara min grej. Jag vill gå något jag verkligen bryr mig om och brinner för väldigt mycket! Så min fråga är om det är försent eller inte att kunna prata med den skolan jag...
Hej Adrian,du behöver inte prata med den skolan där du vill gå - utan du behöver göra Ansökan under Omvalsperioden. Läs t.ex info på gymnasieguiden.se/reportage/omval-till-gymnasiet-2019 -
Byta från Teknik till Samhäll?
Hej, Jag går just nu på teknik programmet och har länge velat byta till samhälls programmet, Men när jag ville byta innan jullovet så fick jag ingen hjälp av våran syv för att hon var borta. Undrar nu om det finns någon chans att jag kan hoppa in i 2an
Hej Jacob, det är Rektor på det "mottagande programmet" som fattar beslut. För det första - måste ledig plats finnas på Samhällsprogrammet. Men även om ledig plats finns, kan rektor... Läs hela svaret -
Kan man göra det?
Om man har gått 1 år på ett yrkesprogram. Och fått betyg i 2 ämnen, svenska och engelska, kan man byta till naturvetenskap utan att gå om? Kanske är omöjligt, men finns det en chans? Så läser man de ämnen man missat i 3? För jag tänker att man har bara tex biologi 1&2 och inte 3, då kan man läsa...
Hej Frida, att byta från något annat program än Tekniprogrammet - in i Naturvetenskapsprogrammet utan att "förlora" ett år bedömer jag som icke-realistiskt alternativ; ingen rektor kommer att gå med... Läs hela svaret -
Kan jag studera på Komvux för att bli en medicinsk analytiker?
Hej! I framtiden vill jag bli en medicinsk analytiker. Nu studerar jag på gymnasiet årskurs 1. Det är svårt för mig att studera på NA-programmet pga jag vill avsluta och byta programmet. Kan jag studera på komvux för att bli en biomedicinsk analytiker? Eller måste jag sluta gymnasiet...
Hej Sofja, Biomedicinska analytiker>> utbildas i Sverige inom högskolan på Biomedicinska analytikerprogrammet och det är ett av de så kallade "legitimationsyrken"... Läs hela svaret -
Byta till estet?
Jag går just nu på en väldigt fin skolan som jag kämpat ganska hårt för att komma in på. Jag går humanistisk kultur och jag älskar den linjen. Kultur och svenska brinner jag verkligen för, men jag känner att jag inte trivs. Den enda lektionen som handlar om just kultur är en lektion i veckan....
Hej Linn, jag skulle råda dig provgå på Estetiska programmet - innan du eventuellt byter. Även på Estetiska programmet, inriktning musik - läser man svenska, engelska, matte /man läser lika mycket... Läs hela svaret -
Har jag chans att byta nu?
Hej, det är så att jag går tekniklinjen just nu och insåg ganska tidigt att det inte var något för mig så jag anmälde mig för byte till ekonomi början av andra vecka här och ställde mig i kö. Nu är det så att jag inte har kommit in än och fick veta att jag är på plats 10 just nu. Jag bad även om...
Hej Erdon, det är tyvärr inte elevens rättighet att byta så som du önskar. Jag förstår varför du vill byta och jag hoppas det går bra att byta, men om ingen ledig plats finns kan inte... Läs hela svaret -
Borde jag byta?
Hej, jag är 16 år och går just nu Natur på gymnasiet. Jag känner dock att ämnena som kemi och fysik inte är mina favvoämnen precis. Jag funderar på att byta till samhälle med inriktning media då jag är intresserad av journalistik och att skriva. Men samtidigt så är ju natur en bred utbildning...
Hej Louise, du har rätt i mycket av det som du skriver i din fråga; och det också är sant att "bred utbildning" på naturvet.programmet "öppnar dörrar" ofta endast om man har tillräckligt höga... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga