Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'heltid' (206 st.)

    • Ninos

      Läsa två kurser tillsammans?

      Hej, Tänkte kolla från 27 maj fram till 2 Augusti kommer jag läsa Matematik 2A under den perioden och det blir ju under halvfart. Från och med 1 Juli fram till någon gång i september har jag tänkt läsa ytterligare en 100 poäng kurs information...

      Milla : : Hej,en kurs som är på 100 gymnasiala poäng läser man på heltid på fem veckor, eller på halvtid på 10 veckor. På 75% av studietakt läser man en sådan kurs på 7.5... Läs hela svaret
    • Sssshbg

      Att få två csn bidrag?

      Jag ska studera två utbildningar efter sommaren! En yrkesutbildning och en utbildning i högskolan! Jag undrar om jag kommer få två csn bidrag eller är det bara en? Har hört mycket om det och därför tänkte jag fråga! Blir det att man...

      Milla : : Hej!frågor om studiemedel besvaras bäst av studiestödsutredare på CSN men just den frågan du ställer kan jag svar på. Studiemedel kan man, som max, få för Heltidsstudier. Och detta... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Naturvetenskaplig fördjupning, hur mycket mer läsning än normalt?

      Hej! min fråga gäller naturvetenskaplig fördjupning på Naturbruksprogrammet på gymnasiet: hur mycket utöver normala-vanliga heltidsstudier måste eleven läsa? Tack på förhand för utförlig förklaring! S.

      Milla : : Hej!om en elev vill på sikt bli t.ex Veterinär eller Marinbiolog och därför behöver för särskild behörighet till universitetsutbildningen bland annat... Läs hela svaret
    • Sssshbg

      Studera snabbare?

      Hej Jag studerar till apotekare mitt andra år! Apotekarprogrammet är 5 år! Om tre år flyttar jag till Belgien och det kommer nog vara innan jag tagit examen! Frågan är nu om jag kan studera programmet snabbare? Alltså högre takt! Jag studerar nu...

      Milla : : Hej,jag tror att svar på din fråga blir tyvärr Nej, men ställ frågan till de ansvariga på din utbildning. Att du klarar det är jättebra men... upplägget av utbildningen måste göras... Läs hela svaret
    • Ads

      Klarar man läsa 3 kurser samtidigt?

      Hej, jag jobbar just nu men vill studera kurser jag inte fick med från gymnasiet då jag ändrat yrkesväg. Jag behöver studera Fysik2, biologi2 och kemi2. Alla dessa är 100p kurser. Om jag väljer att studera på 25% på alla 3, hinner/klarar man...

      Milla : : Hej!I din fråga nämner du tre stycken gymnasiekurser som var och en av dem är en 100p.kurs. det är alltså totalt 300 gymnasiala poäng du vill läsa. 300 gymnasiala poäng läser... Läs hela svaret
    • natalie

      får man csn på 50 poäng kurs?

      Hej jag pluggar på komvux och är under 20 så får studiestöd. Jag har tänkt att plugga en kurs i april på heltid i 5 veckor som har 50 poäng. Får jag fortfarande studiestöd isåfall?

      Milla : : Hej, om en gymnasiekurs är på 50 poäng, då läses den på heltid på 2,5 veckor. Om du ska läsa den på fem veckor, då läser du den på halvtid (50% av... Läs hela svaret
    • Liek08

      Hur lång tid tar det att läsa högskoleförberedande?

      Hej, hur lång tid tar det att läsa högskoleförberedande svenska 2 och 3, engelska 6 och Ma 2a på Komvux?

      Milla : : Hej,de kurserna som du nämner i din fråga "går på" 100 gymnasiala poäng per kurs. Det är alltså fyra stycken 100poängskurser. De läses på heltid (40 timmar per vecka) på sammanlagt 20 veckor (alltså på en termin).
    • Leonar_1

      Hur långt tid tar det att läsa 11 kurs i komvux?

      Hej jag undrade om jag ska läsa hella grundläggande behörighet med matte 2 alltså sva1,2&3 matte 1&2 engleska 5&6 samhällskunskap 1b naturkunskap 1b historia 1b och religion 1 hur långt tid kommer det att ta mig? Blir det 1 år 1,5år...

      Milla : : Hej!De kurserna du nämner i din fråga, nämligen sva1,2&3, matte 1&2, engleska 5&6, samhällskunskap 1b, naturkunskap 1b historia 1b och religion 1 utgör sammanlagt... Läs hela svaret
    • Natt

      Universitetspoäng?

      Hej. Jag undrar hur de räknar studiemedel på universitet. Om jag läser en kurs 15hp och två kurser på 7,5hp styck och alla dessa är på halvfart. Räknas det då som att läsa på heltid eller hur blir det ?

      Milla : : Hej,på heltid läser man, i Sverige, 30 högskolepoäng på 20 veckor. Universitetsterminen är 20 veckor och läsåret = 40 veckor. På ett läsår läser man 60... Läs hela svaret
    • Gem

      Hur funkar distans?

      Hej, jag läser på komvux på heltid och jag har fått 5 inlämningsuppgifter men kursen slutar om 10 veckor. Jag förstår inte om jag lämnar in varje uppgift i 5 veckor så de andra 5 veckorna återstår. jag vet inte hur fungerar det.

      Milla : : Hej,distans kan finnas med eller utan obligatoriska träffar på skolan. Angående antal uppgifter som ingår i varje kurs eller när uppgifterna ska lämnas, kan inte jag ge något svar om ... Jag är... Läs hela svaret
    • Kvinna

      IM-elev 2500 gymnasiepoäng?

      Hej, Om man saknar 2st kärnämne + 2st "vanliga" ämne från grundskolan samt har både F-betyg i Ma1a och Eng 5 på gymnasiet - behöver ens studieplan innehålla 2500 gymnasiepoäng (utbildningspoäng)?

      Milla : : Hej,studier på gymnasiet i Sverige sker, som regel, på heltid. CSN ställer krav på heltidsstudier för att kunna betala ut studiehjälpen för studier på gymnasiet. Men om eleven är... Läs hela svaret
    • cassie

      Läsa en kurs bredvid program, måste ansöka det på csn?

      Hej, jag läser en utbildning som går på heltid och sökte även en fristående kurs bredvid detta. Jag ska få csn för programmet, men tänker även läsa den fristående kursen. Jag undrar då om jag måste meddela detta till...

      Milla : : Hej,eftersom man inte kan få studiemedel för mer än max heltidsstudier, kommer inte det faktum att läser mer än ett heltidsprogram påverka dina utbetalningar av... Läs hela svaret
    • Isabella9831

      Kan man läsa mer än 200poäng?

      Jag saknar den del för att kunna söka in till de jag vill plugga. Jag kommer börja på komvux den 23okt. Har räknat ut jag måste plugga 30 veckor, sista 10 veckorna har jag bara 150poäng. Hade man kunnat läsa in dom 2 ämnena på dom andra...

      Milla : : Hej,heltidsstudier på gymnasial nivå motsvarar 20 gymnasiepoäng per vecka. Om du läser 200poäng på 10 veckor, läser du på heltid. Komvux brukar ogärna ge plats på kurserna... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga