Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'ekonomi/juridik' (45 st.)
-
Kan man byta ut programfördjupningskurser man har fått F i ?
Jag går ekonomi juridik och valde Matte 3b som programfördjupning men kommer antingen få F eller streck i den. Går det att välja en annan programfördjupningskurs för att ersätta Matte 3b eller måste jag läsa om Matte 3b eller bara ta...
Hej,svar på din fråga lär bli långt och "krångligt". För det första, så vet jag inte om du går sista året på gymnasiet eller... Läs hela svaret -
Sparas inget man gjort i kursen om man blir underkänd?
Hej, jag är i en jobbig sits just nu. Det var så att jag sökte till vo programmet detta år men glömde att tacka nej under sommaren så blev utskriven från min gamla skola efter ett par veckor, det var synd då jag ville kämpa sista året...
Hejsan,jag vill svara på din kommentar där du uppger att du är intresserad av att läsa EK/juridik år3 i Linköping eller Norrköping. Se i listan... Läs hela svaret -
Rätten och Samhället, obligatorisk kurs?
Hej! Jag går ekonomi juridik och undrar om kursen "Rätten och samhället" är obligatorisk. Kan man inte byta ut den mot en annan kurs eller måste jag läsa den?
Hej,kursen Rätten och samhället är på inriktningen Juridik, på Ekonomiprogrammet, en obligatorisk kurs - därför att den är av de Inriktningskurserna, vilket du kan se i... Läs hela svaret -
Går det att läsa upp juridik efter att ha valt annan inriktning?
Hej, jag håller på välja inriktningar mellan juridik och ekonomi inom ekonomiprogrammet och har beslutångest mellan båda, om jag väljer ett av inriktningarna går det att senare läsa upp ämnet på högskola? Om jag nu ska läsa upp bara juridik/ekonomi utan något vidare problem? Är osäker på vad...
Hej,man behöver inte på gymnasiet läsa juridiska kurser för att bli behörig till att läsa juridik på eftergymnasial nivå. Särskild... Läs hela svaret -
Gå om 1:an på gymnasiet?
Hej, jag går i årskurs 1 på gymnasiet på ekonomiprogrammet. Min plan sen efter är att eventuellt plugga vidare på YH, som tex socialpedagog (på YH inte universtet). För att jag vill jobba med människor sen, jag tog just ekonomiprogrammet...
Hej Adam,du kan definitivt söka till år1 till ett nytt program, t.ex till VO eller till ett annat yrkesprogram (eller till ett annat högskoleförberedande program, t.ex på ES och på HU läser man... Läs hela svaret -
Hur fungerar detta med meritpoäng?
Hej!
Jag går ekonomiprogrammet och undrar över det här med meritpoäng. Jag vill gå juristlinjen och vet vilka kurser som krävs. Jag har gått spanska 3 och funderar just nu på inriktningen juridik eller ekonomi. Om jag väljer ekonomi...
Hej, läs gärna förklaringen om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/meritJuristprogrammet kräver inte matte för särskild behörighet, därför får du +0.5... Läs hela svaret -
Ämnen, examen och högskoleprovet juristprogrammet?
Hej! Jag ska snart börja på gymnasiet! Jag ska börja på Ekonomiprogrammet - juridik! Vilka ämnen här kommer jag ha och vilka är den viktigaste ämnena att få A i? Kan ett högskoleprov göras på gymnasiet? Hur funkar det med betygen...
Hej, det går bra att söka till juristprogrammet på alla de orter där juristprogrammet kommer att erbjudas, när det blir dags för dig att söka. Numera får man... Läs hela svaret -
Kandidatexamen i juridik- Framtidsutsikter?
Hej. Jag är intresserad av att läsa ett program där examen slutar med en kandidat i juridik. Vilka olika sådana utbildningar finns det? Jag tycker att IMER-programmet i Södertörn med inriktningen offentlig rätt låter som något liknande; vad har man för jobbmöjligheter efter examen om man läser...
Hej,så vitt vi på FRåGa SYV vet så kan man i Sverige idag (jan 2020) inte få kandidatexamen Jur.kand - på andra sätt än genom juristprogrammet; detta för att inget... Läs hela svaret -
Läs till kurser innan studenten?
Hej! Jag heter Hanna och är 17 år gammal. Jag studerar andra året på ekonomi linjen med juridisk inriktning. Jag har dock kommit på att jag ska bli läkare. Jag har höga betyg i de flesta ämnena. Problemet är att jag saknar kurser för att...
Hej Hanna,tråkigt att skriva svar om ditt önskemål kan inte tillgodoses. Du kommer behöva komplettera med kurser efter gymnasiet. På gymnasiet råder jag dig läsa matematik 3b. Den... Läs hela svaret -
Gymnasieprogram - eftergymnasiala studier inom juridik?
Hej! Jag är väldigt intresserad av juridik och de samhällsorienterade ämnena, framförallt samhällsvetenskap. Om jag vill läsa juridik efter gymnasiet, vad bör jag då läsa för gymnasieprogram för att få bra merit? Jag vet att...
Hej Lovisa; det är med en Siffra som heter MERITVÄRDE som är summan av Jämförelsetalet (betygssnittet) plus de eventuella Meritpoäng som man konkurrerar om plats på... Läs hela svaret -
Vad kan man jobba med i framtiden om man går ekonomi juridik?
Jag är lite osäker över mitt gymnasieval då jag inte är helt säker på exakt vad jag vill bli men jag tycker att ekonomi juridik verkar låta intressant men vill veta vilka yrken man kan jobba med i framtiden.
Hej Lara,Ekonomiprogrammet (EK) är ett av de högskoleförberedande program och tanke är då att man kanske i första hand söker vidareutbilda sig - ofta på... Läs hela svaret -
Tips på gymnasiearbete?
Hej, Jag läser ekonomilinjen på gymnasiet och ska nu skriva mitt gymnasiearbete men har kommer inte på någonting som jag kan skriva om, därför frågar jag nu efter tips! Jag behöver kunna koppla mitt ämne till ekonomi eller juridik (kan vara företagsekonomi, marknadsföring, entreprenörskap,...
Hej Felicia, Studie- och yrkesvägledare är inte ekonomer, jurister eller idrottsvetare... så vi kan egentligen inte säga ngt. inom det som din fråga handlar om. Du borde komma på ngt. som du är... Läs hela svaret -
Användning av juridisk introkursen?
Hej Jag ska läsa juridisk introkursen online distans på Lund universitet i höst. Jag undrar , om jag inte är en av de 20 bästa eleverna som kommer in, vad händer då? Jag har ju ändå då läst en kurs på 15 HP och räknas den då in om jag skulle söka till programmet igen? Och kan jag läsa...
Kursen är på 15 högskolepoäng och du får Kunskaper i juridik vilket är alltid bra att ha och ser också bra ut i CV/meritförteckningen. -
Vilken linje ska jag välja?
Kan man läsa vidare till juridik-yrken på högskolan om man går ekonomiprogrammet med inriktningen ekonomi på gymnasiet? Eller måste man gå ekonomiprogrammet med inriktningen juridik för att kunna göra det?
Hej S, det går bra att på gymnasiet gå på många olika program och ändå bli behörig till juristprogrammet på högskolenivå. Särskild behörighet till... Läs hela svaret -
Behöver jag vara godkänd i matte 3 för att få gymnasieexamen?
Hej! Jag går sista året på gymnasiet på ekonomilinjen med inriktning juridik. Jag har otroligt mycket problem med matten och känner att jag inte kommer att kunna få ett betyg i den kursen. Totalt under dessa tre år ska jag ha haft 27 ämnen, och detta inklusive gymnasiearbetet. Av dessa 27 är, 4...
Hej Sara,på EK/juridik är matte 3 en valbar kurs. Om du sammanlagt kommer ha betyg i fler än 2500 poäng, kommer de överstigande poängen markeras som "U" =... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga