Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32018 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'söka till gymnasiet' (44 st.)
-
Vad är riksintag?
Hej, i samband med gymnasievalet hör man bland annat om "riksintag"; jag vill få en bra förklaring på vad det är. Tack på förhand! Pia
Hejsan!Riksintag är ett av de viktiga begrepp som används i samband med gymnasievalet i Sverige. Det är fristående gymnasieskolor som har riksintag.Riksintag innebär att alla sökande,... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet?
Hej! Jag går på linjen natur natur i gymnaiset och har gjort det ganska länge nu. Jag känner redan nu efter ungifär en termin att jag inte kommer att klara detta. Jag har helt enkelt inte den orken till det, jag ser inte resultat på den tiden jag lagt ner...
Hej Sam,du har rätt att söka till ett annat program till nästa höst. Du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg, på nytt, om plats på den "nya" utbildningen, alltså den andra... Läs hela svaret -
Vilka möjligheter har man att ändra sitt val vid omval?
Hej, jag har fått i uppgift från min skola att jag inte kan lägga till nya skolor vid omvalet om de inte ursprungligen var med vid preliminär valet. Stämmer det? Mitt barn har just nu listat 8 alternativ till prel valet men vi tror att vi under våren efter att...
Hej Anna!det du beskriver måste vara någon sort missuppfattning... kanske har information om vad som gäller vid SENT val (när antagningen är gjort) och Omval (en period... Läs hela svaret -
Går det att byta gymnasieskola och linje till trean?
Hej! Jag heter Maria och 17 år. Jag går samhällsvetenskapliga linjen med inriktning på internationella relationer på Rosendalsgymnasiet i Uppsala. Jag har gått hela ettan och nu påbörjat andra året. Här kommer frågan: Jag...
Hej Maria, det realistiska alternativet är för dig att söka läsa ES/Musik till ngn gymnasieskola - till år1 till nästa höst. Det finns i hela Sverige cirka 120... Läs hela svaret -
Gymnasieanatagning ?
Hej, Jag är född den 17 september 2001, undra om jag har chans att bli antagen till gymnasiet läsåret 2021 ? Mvh
Hej! Du fyller 20 år under kalenderåret 2021 och därför från 1 juli det året kan läsa på Komvux, kommunal Vuxenutbildningen. Och 2 år innan dess kan - alltså från 18 år... Läs hela svaret -
Öppna hus och mässor?
Hej jag undrar hur det blir med öppna hus och mässor, de öppna hus som var inplanerade t.ex i samband med omvalsperioden till gymnasiet? tack för era svar! Tim V.
Hej Tim,GymnasieGuiden.se publicerar info om de event som på ngt sätt har med gymnasieval att göra på https://www.gymnasieguiden.se/eventsvi ser att många gymnasieskolor ändrar till Digitala... Läs hela svaret -
Kan man få Bidrag till gymnasiet?
Hej! Jag ska söka till gymnasiet och den skolan jag tittar på tar ungefär 2,5 - 3 timmar med buss att komma till. Jag har kollat på Inackorderingstillägg men den skolan är inte en fristående skola och som jag uppfattar det rätt måste man prata...
Hej Ronja,om jag förstår dig rätt så är det en Kommunal gymnasieskola du vill söka till. Finns det samma program och samma Nationell inriktning på någon skola närmare dig? Om... Läs hela svaret -
söka till gymnasiet efter studier utomlands?
Hej! Vi bor utomlands, i Japan, och sonen går på internationell skola. Har läst Svenska via Sofia Distans. Planen är att vi skall flytta hem nästa sommar och att han då skall börja gymnasiet hösten 2020. Han är född -04 och går nu i...
Hej Charlotte, det finns ett antal gymnasieantagningskanslier - beroende på var i Sverige (stad, län) eleven är folkbokförd. Även om eleven söker till gymnasiet långt... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra för att börja om åk 1?
Jag vill börja om åk1 för att jag känner jag har hamnat på helt fel plats, och det tog för lång tid för att jag förstod det så jag kunde inte byta. Jag gillar inte ämnena vi har i estet och blir ganska deprimerad då och...
Om eleven vill söka till år 1 på gymnasiet i t.ex Örebro, vänder man sig till https://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-i-orebro-lan/ -
F i betyg , hur blir det nu för min dotter ?
Hej ! Min dotter slutar nian nu och hon har fått F i Matte och F i Historia ! Hon har sökt PRIV på samhällsvetenskapslinjen , men vet att hon inte kommer in där om hon har två F ! Visste att hon kunde läsa upp Matten på PRIV ! Hur blir det för henne nu , kommer hon att få erbjudande att gå på...
Hej Lena, det är viktigare att få godkänt betyg i matte än i historia, då det går att komma in på flera nationella program med F i historia, men med F i matte, är man... Läs hela svaret -
Byta program i 2:an?
Jag undrar om det går att program i 2:an. Jag går just nu på ekonomi programmet och funderar på att byta till naturbruksprogrammet med inriktning djur. Jag känner mig att ekonomi programmet inte är passande för mig. Jag är djurälskare och har funderat på att utbilda mig till antingen...
Hej Angelica; eftersom du har missat de yrkeskurserna som läses på NB/djur, måse du börja i år1 igen. gör ansökan innan Omvals-/Nyvalsperiodern är slut; de flesta gymnasieantagningskanslier... Läs hela svaret -
Gå om 2:an gymnasiet?
Jag tänker gå om åk 2 i gymnasiet på grund av dåliga betyg. Flera F. Har inte mått bra detta år. Jsg har sökt flera skolor och väntar på svar om det finns plats. Behöver man uppfylla några kriterier för att få...
Hej Ulrika,jag råder dig att lägga in ansökan till årskurs 1, via gymnasieantagningen; om du blir antagen på nytt på dina grundskolebetyg, och kan sedan uppvisa godkända betyg från... Läs hela svaret -
Läst första året på IB och vill byta till ekonomi till åk 2?
Hej! Har ni någon erfarenhet av att ta emot elever som läst IB-programmet till ett nationellt program till åk 2? Var och hur kan man översätta kurserna dessa elever klarat eller är det bättre om eleven börjar om åk 1 i stället? Tack på förhand!
Hej Jon,vi vet att det har hänt att elever togs in i år2 på de nationella programmen (Samhällsvet. och Naturvet.programmen) efter pre-IB (första året på... Läs hela svaret -
Är det försent och byta linje till nästa år?
Hejsan! Jag går estetisk linje just nu och känner att det är en jätte bra och härlig linje men känner ändå att det inte bara min grej. Jag vill gå något jag verkligen bryr mig om och brinner för väldigt mycket! Så min fråga är om det är försent eller inte att kunna prata med den skolan jag...
Hej Adrian,du behöver inte prata med den skolan där du vill gå - utan du behöver göra Ansökan under Omvalsperioden. Läs t.ex info på gymnasieguiden.se/reportage/omval-till-gymnasiet-2019 -
Byte av linje, följa hjärtat eller behörigheten?
Jag går nu på naturlinjen i åk 1 och funderar på ett byte till samhällslinjen då jag tycker att det verkar vara roligare kurser där. Är det något att rekommendera, ska man följa sitt hjärta och få roligare gymnasieår...
Hej Johanna; gör ansökan under Omval - till SA-programmet. Fortsätt nu läsa &gör ditt bästa i varje kurs du läser. När du får Antagningsbesked, kring... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga