Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'studera' (25 st.)

    • Tida

      Vem kan jag kontakta om jag vill studera i Australien?

      Hej! Jag är på besök i Australien Sydney och blev helt kär i staden och vädret här. Därav har jag börjat fundera på möjligheter att studera i Sydney. Kollat lite på nätet och hittat några hemsidor men förstod inte riktigt vilka högskolor/ universitet man som svensk medborgare kan söka. Finns...

      Milla : : Hej!Att studera i Australien, särskilt i städer som Sydney, kan vara en spännande och berikande upplevelse. För svenska medborgare som är intresserade av att studera i Australien... Läs hela svaret
    • Linn

      Ska jag gå folkhögskola eller komvux?

      Jag har inte en fullständig gymnasiexamen. Vill gå klart gymnasiet och ev sen studera vidare. Om jag går folkhögskola allmän kurs helt på distans eller pluggar komvux, vad är skillnaden? Vilket alternativ är smidigast? Vet att folkhögskola...

      Milla : : Hej!Både folkhögskola (allmän kurs) och komvux erbjuder möjligheter att fullfölja din gymnasieutbildning, men det finns några skillnader mellan de två alternativen. Nedan finner... Läs hela svaret
    • Katt

      Vill bli specialpedagog?

      Hej jag har pluggat 4 år till grundskollärare 4-6 men vill bli specialpedagog. Sedan 2020 så har jag jobbat som lite som lärare samt mest timanställd på grundskolan(behörig). Men enligt specialpedagog utbildningen så stryks timanställd arbete...

      Milla : : Hej,jag vet inte varför timanställning ej gäller men jag har en gissning: som timanställd (vid behov) så hoppar man in då och då och undervisar i olika klasser och kanske också i olika... Läs hela svaret
    • beslutsångest49

      Är det möjligt att plugga två utbildningar samtidigt?

      Hej! Jag ska snart börja på min andra termin på läkarprogrammet, en utbildning som som jag verkligen tycker är kul och väldigt intressant Samtidigt har jag också börjat sakna matematiken och vissa andra ämnen en smula och börjar intressera mig gymnasielärare-yrket. Ju mer jag funderar, desto...

      Milla : : Hej,läkarprogrammet är 6-årigt och att bli behörig gymnasielärare brukar (som oftast) ta 5 eller 5,5 år, om man läser på heltid (läser man på deltid,... Läs hela svaret
    • Louay

      Vilka yrken kan man inte studera till om man har belastningsregister?

      Hej, jag är nyfiken på vilka yrkeslicenser man inte kan få om man förekommer i belastningsregister om man vill börja studera till något. Vilka studier till yrken är ingen väg för en som man kommer få i slutändan pga...

      Julia: : Hej!Jag vill börja svara med följande information:Informationen i belastningsregister finns under viss tid, inte för all framtid. Efter viss tid tas den bort från... Läs hela svaret
    • Linn

      Hur lär jag mig matematik igen som vuxen?

      Jag är 24 och tänker inom ett år eller så gå vuxenutbildning djurvård. Men jag minns inte matte. Var sjukskriven mer från skolan än närvarande. Så jag försöker hitta en mattebok för grundskolan? / högstadiet? Till att börja med men Jag hittar ingenting

      Anna: : Hej Linn!Det finns en mycket bra gratis sida för självstudier i matematik - Matteboken.se - gå in på matteboken.se & välj den årskurs i grundskolan som du vill repetera matte inom, t.ex matteboken.se/lektioner/skolar-9Lycka till med dina studier!
    • Jonathan

      Komvux, tid och krav?

      Tjena. Jag tog studenten i år (2021) Jag jobbar som fast anställd men känner att jag även vill plugga vidare därav mitt intresse för Komvux. Min fritid finns men är självfallet inte obregränsad så därför undrar jag lite om hur jag ska göra när jag väljer kurser, min taktik var en kurs i...

      Anna: : Hej Jonathan!Om du fick Examensbevis eller Studiebevis (ej Studieintyg) när du tog studenten, då är din ålder (19 år) ej något hinder. I annat fall är det från 1 juli det kalenderåret som... Läs hela svaret
    • Denis

      Byta yrke från juridik till pilot, hur ska jag gå till väga?

      Hej! Jag går i trean och tar studenten när som helst. Jag går ekonomi juridik men är lite kluven på vad jag vill arbeta med, har många intressen och det är allt från åklagare till entreprenör till läkare och till pilot. Jag undrade om det gick att byta linje helt nu till pilotyrket och...

      Milla : : Hej Denis,du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Sök läsa fysik 1a, som är en kurs på 150 gymnasiala poäng och kan läsas... Läs hela svaret
    • Izabelle

      Hur ansöker jag till juristprogrammet i Köpemhamn?

      Hej! Jag kommer inom 1,5 år att flytta till Köpenhamn då tanken är att jag ska flytta ihop med min danska pojkvän. Jag har googlat och googlat men hittar inte vad som krävs, samt hur jag söker in till universitet i Köpenhamn för att studera juridik. Därför vänder jag mig nu till er och undrar...

      Anna: : Hej, titta på information på oresunddirekt.se/se/jag-vill-studera-i-danmark/universitet-och-hogskola och ställ frågor till de som jobbar på "Öresund direkt"; förhoppningsvis kan de hjälpa dig!
    • SYV-besökare

      Studera med hjälp av trygghetsfonden?

      Hej jag är studievägledare som fick en fråga om möjlighet att studera med hjälp av Trygghetsfonden. Personen är uppsagd pga arbetsbrist. Hen bor i Göteborg. Hen sökte studier på en yrkeshögskoleutbildning men ännu inte fått svar om hen blir antagen till yh-utbildning. Personen det handlar om är...

      Anna: : Hej och tack för din fråga.Exakt vad Trygghetsfonden kan bistå med har vi inte detaljkännedom om här på FRåGA SYV. Hittade information på tsl.se men kan inte se att det... Läs hela svaret
    • Robin

      Studera till Marin Biolog?

      Jag är intresserad av att studera till Marin Biolog. Jag undrar hur jag ska ta mig dit? Vart hittar jag denna utbildning och består den av en kandidat/master? Vad jag har förstått så behöver jag ha behörighet i ma 4, fy 2, bio 2 och ke 2. Jag gick Hotell...

      Julia: : Hej Robin, var god kika på Framtid.se/yrke/marinbiologochunder alla omständigheter behöver du uppnå godkänt betyg i matematik 2 (som första steget i den ganska långa vägen till att bli... Läs hela svaret
    • Jennie

      Var studerar man sekter och kriminellt beteende?

      Hej! Jag är väldigt intresserad av psykologi. Jag är också väldigt intresserad av sekter, ockultism och psykologin hos en kriminell. Hur ska man gå till väga om man vill lära sig mer om detta när det är så specifikt? Det verkar så krångligt med de olika utbildningarna. Vilka yrken kan man ha som...

      Julia: : Hej!jag hittade några kurser på högskolenivå:Ockultism, satanism, new age & annan esoterism i västerländsk historia & nutid på linköpings universitetOckultism... Läs hela svaret
    • Daniel

      Elektroteknik, datavetenskap, maskininlärning eller något annat?

      Jag har tittat runt lite på universitetsutbildningar och undrar vilka som kan ge mig bäst förutsättningar. Bör vara värt att notera att jag inte endast vill ha jobb utav dessa utan vill främst ha praktisk kunskap. Helst ska universitetet även ha ett...

      Anna: : Hej Daniel, du kan även kika på utbildningar på Lunds Universitet t.ex kanske lu.se/lubas/i-uoh-lu-TGELT kan vara intressant utbildning för dig.Om jag förstår dig... Läs hela svaret
    • Marcus

      Kan en person flytta från USA till Sverige och studera på universitet?

      Svårt att formulera frågan men jag har en vän i USA, och undrar vad det är som gäller ifall de skulle flytta hit till Sverige och vill studera på universitets-nivå. Gäller samma regler och möjligheter för min vän jämfört med mig som har bott i Sverige hela mitt liv? Behöver de bo i Sverige...

      Anna: : Hej Marcus,ang. din fråga om att flytta från USA och studiera på högskolenivå i Sverige, tänker jag följande:- det är begränsat antal... Läs hela svaret
    • C

      Vilka utbildningar finns om man vill jobba med djur?

      Hejsan Vad kan man utbilda sig till om man vill jobba med djur? Behöver man plugga till matte ifall man inte har gjort det tidigare?

       

      Har gått ut gymnasiet :)

      Anna: : Hej C, det finns väldigt många olika utbildningar för att sedan kunna jobba med djur. Kika ex. på yrken inom Djurhälsopersonal >>. Sedan finns det yrken som inte handlar om... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga