Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'plugga' (27 st.)

    • Sol

      Hur ska man plugga svenska exakt?

      Hej! Jag har det mycket enkelt att plugga andra ämnen förutom svenska, för att jag vet liksom inte vart man ska börja. Jag talar redan svenska, men kan jag specifikt plugga på för att få bättre betyg inom svenska?

      Milla : : Hej,det är en fråga till Lärare i svenska, i första hand till just Din lärare i svenska. Be läraren om att hen ger dig tips, råd och instruktioner på hur du ska gå tillväga på att på bästa sätt lära dig svenska.
    • Annathunberg

      Kan man tacka ja?

      Hej! Jag börjar få lite olika frågor angående ansökan till högskolan. Det är så att jag har sökt bl.a 1.socionom i Göteborg 2 kandidatprogrammet i offentlig förvaltning 3 sjuksköterska i högskolan väst Jag kommer säkert inte in med mina poäng till socionom Men nu känner jag att jag hade...

      Milla : : Hej,det är Antagning.se som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole- och universitetsutbildningar så du vinner på att fråga där. Du kan t.ex ringa till Antagning.se på vardagar... Läs hela svaret
    • beslutsångest49

      Är det möjligt att plugga två utbildningar samtidigt?

      Hej! Jag ska snart börja på min andra termin på läkarprogrammet, en utbildning som som jag verkligen tycker är kul och väldigt intressant Samtidigt har jag också börjat sakna matematiken och vissa andra ämnen en smula och börjar intressera mig gymnasielärare-yrket. Ju mer jag funderar, desto...

      Milla : : Hej,läkarprogrammet är 6-årigt och att bli behörig gymnasielärare brukar (som oftast) ta 5 eller 5,5 år, om man läser på heltid (läser man på deltid,... Läs hela svaret
    • Elin

      Hur många gånger får man gå högskola?

      Hej! Jag undrar hur många gånger man får plugga på högskola. Jag vill läsa till förskolelärare, om jag läser klart det programmet och blir examinerad osv, helt färdig. Men sen efter något år på förskola ångrar...

      Liselotte: : Hej Elin,Det finns ingen begränsning på antal utbildningar eller studierår eller terminer på högskolenivå för en och samma person. Du kan därför söka och om du kommer... Läs hela svaret
    • Anonym

      Är det stor skillnad på mängden plugg mellan ekonomi och natur?

      Jag har precis börjat läsa naturvetenskap på gymnasiumet efter att jag valt det då jag tycker mer om no ämnena plus att det ger mig möjligheten att välja mellan många yrken. Men börjar tvivla på om det är något för mig...

      Julia: : Hej Louise,för en blivande musiklärare är mest passande gymnasial utbildning - ES/musik, tycker i alla fall jag.Svar på din fråga om hur mycket plugg det är... Läs hela svaret
    • Anette

      Hur räknas betyget för gymnasiearbetet?

      Min dotter går sista året på Sam på gymnasieskola. Hur räknas betyget från gymnasiearbetet? När man räknar samman sin meritpoäng i antagning.se räknesnurra räknas det som ett ämne som alla andra och sänker därmed...

      Peter: : Hej Anette,GA, gymnasiearbete räknas inte in i elevens jämförelsetal. Eleven måste ha E i GA för att kunna ta ut examensbevis. Men betyget räknas inte in.
    • Melinda

      Vad behöver jag plugga för att komma in på förkollepogramet?

      Hej ! Jag hade tänkt söka till förskolepogramet hösten 2021 , och undrar om det är något jag behöver läsa upp? , jag gick hantverks programmet , och gick ut med 2500 poäng , Har gjort , Engelska 5 , Svanska3 , material och miljö,...

      Anna: : Hej! Om du vill utbilda dig till förskollärare, så är det ett program på högskolenivå och du behöver därför även godkänt betyg i... Läs hela svaret
    • Cecilia

      kan man plugga mer än ett år utomlands när man ska börja gymnasiet?

      Hej, jag har haft en lektion i skolan om att tänka på vilket gymnasieprogram man vill ha när man ska gå ur högstadiet jag undrar om man kan gå alla åren man pluggar i gymnasiet utomlands? eller finns det bara utomlands studier som är ett år?

      Anna: : Hej Cecilia,det kan inte garanteras att läsa på gymnasiet utomlands. Det är mycket som ska "klaffa" för att en elev skulle kunna läsa på gymnasiet... Läs hela svaret
    • Mendy

      Tips inför naturvetenskapsprogrammet?

      Jag har valt att gå naturvetenskapsprogrammet, jag lyckades att komma in i mitt förstahandsval men är ganska nervös då jag kom in med lägst merit. Jag vet att man jobbar klart med böcker under en termin, så jag undrar vad jag kan göra för att lättare förstå matten och alla andra NO-ämnen. Vad...

      Julia: : Hejsan, vilken intressant och viktig fråga du ställer! Dock är det svårt att ge ett generellt svar, utan att veta vad som skulle passa just Dig!. Kika gärna på Tips om Studieteknik och... Läs hela svaret
    • Adam

      Hoppade av gymnasiet i årskurs 3 och vill söka komvux?

      Hej, 2016 hoppade jag av gymnasiet i årskurs 3. Pågrund av stress och sjukdom. Det startade i årskurs 2 och fick därför många F där också. Har sedan dess jobbat utomlands men kommit hem nu och vill verkligen fixa gymnasiexamen nu och vill därför börja läsa upp ämnen i höst. Läste teknik och...

      Anna: : Hej Adam!  Vi rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux för planering av dina studier. Det går att ändra inriktning; du behöver inte läsa de kurser som... Läs hela svaret
    • Rasmus

      Vad behöver jag för att kunna plugga arkitekt-programmet?

      Hej! Jag har alltid varit sugen på att läsa arkitektur men alltid varit skoltrött och ha velat ut och jobba istället för och läsa, men idag efter att ha jobbat 2 1/2 år så har jag blivit mer och mer sugen på att läsa igen. Jag gick El o Energilinjen i Gymnasiet, vaf behöver jag läsa upp för att...

      Lärare: : Hej Rasmus, det finns några olika arkitekt-yrken, men jag tror du menar https://www.framtid.se/yrke/arkitekt stämmer det?Kika gärna på de olika arkitekt-yrkena och svara vilken... Läs hela svaret
    • Johanna

      examen från komvux?

      Hej! Jag fick ut gymnasiet med 2250p i somras. Hur mycket behöver jag läsa för att få plugga på universitet? Läser just nu 2 ämnen, 200p på distans men vill gärna avbryta ett ämne eftersom det är för svårt. Kan man "byta" ämne och plocka bort det ena på komvux? Vill gärna plugga till hösten...

      Liselotte: : Hej Johanna, jag tycker du behöver göra planering av Examensbevis, tillsammans med studie- och yrkesvägledare på komvux. Det är 2400 poäng som måste ingå i examensbevis från komvux. om du... Läs hela svaret
    • Nora

      Plugga i USA, betygsstemet osv?

      Jag snittar B och C men sen har jag E i matte 1b och 2b och idrott. Så fort man får ett E drar det ner på meritvärdet jätte mycket... Så min fråga är då, är det amerikanska betygssystemet (GPA) samma? Alltså om jag skulle översätta mina betyg och sen har E i de ämnena drar det också ner på...

      Liselotte: : Hej Nora, tyvärr har vi i dagens läge inte någon expert på "utlandet". :) Jag kan därför i princip bara hänvisa till några länkar - som... Läs hela svaret
    • Emelie

      Jag vet inte vad jag vill plugga till?

      Hej jag tog studenten nu i våras och nu så har jag ett sabbatsår eftersom jag inte vet vad jag vill bli. Jag gick barn och fritid för jag ville bli förskolelärare men den sista tiden så har jag känt mer och mer att jag kanske inte vill arbeta som det utan jag vill jobba med något mer kreativt...

      Julia: : Hej Emelie, jag föreslår att du kIickar runt på www.framtid.se på olika yrken - det finns ca 2000 yrkespresentationer där. Kanske börja med - Filmyrken>>, titta sedan på... Läs hela svaret
    • Jessica

      Ångrar lite mitt gymnasieval?

      Jag har nu gått ca en månad på Naturprogrammet på Thorildsplans gymnasium. När jag gjorde valet, så var jag nästan helt säker på att det var denna linje jag ville läsa, men jag börjar nu känna att det är lite mycket teori för min del och tänker att jag skulle vilja ha lite mer estetiskt. Är...

      Mikael: : Hej Jessica, du går nu på den här skolan>>> och du nämner "natur-estet", menar du på en annan skola? eller menar du estetiska programmet? Vilken utbildning vill du jämföra din... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga