Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31928 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'samhällskunskap 2' (14 st.)
-
Viktig fråga inom ekonomi linjen - från åk 9 elev!?
Hej! Behöver man ha bra betyg i samhäll i 9an för att det ska underlätta i ekonomi linjen i gymnasiet? Om man ligger runt E- D nu i 9an, påverkar det gymnasiet? Eller har man ens så djup samhäll i ekonomi? man har väl bara ekonomi i ekonomi och lite...
Hej!Kika på programplan för Ekonomiprogrammet (EK), se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - alla kurser som står under gymnasiegemensamma ämnen +... Läs hela svaret -
Godkänt i samhällskunskap?
Hej! Behöver man få godkänt i samhällskunskap 2 på samhällsvetenskapliga programmet för att få examen?
Hejsan,om kraven för gymnasieexamen kan du läsa på gymnasieguiden.se/examen; du kan ta in upp till max 250 poäng betygsatta med betyget F, men inte i vilka kurser som helst... men kursen Samhällskunskap 2... Läs hela svaret -
Samhällskunskap 2a till Sjuksköterska?
Hej, jag har betyg E i Samhällskunskap 2a från Gymnasiet 2018 men F i Samhällskunskap 1b, är det möjligt att komma in på sjuksköterska med detta eller behöver jag även godkänt i Samhällskunskap 1b?
Hej,min bedömning är att du är behörig till alla utbildningar som kräver Samhällskunkskap 1b eftersom du har godkänt betyg i en högre/överliggande kurs. Så här... Läs hela svaret -
Läsa samhällskunskap 2?
Jag går första året på naturprogrammet med inriktning natur. Jag vill jätte gärna läsa samhällskunskap 2 i 2:an då jag har tankar om att bli ämneslärare i samhällskunskap. Problemet är att det verkar som att jag får läsa kursen på komvux. Jag frågade om jag kunde hamna med en klass på skolan...
Hej Maryam!Du skriver "På min skola finns enbart naturprogrammet med naturinriktningen." Jag förstår det som så att det på din skola erbjuds endast inriktning Naturvetenskap på NA,... Läs hela svaret -
Kan jag tillfälligt ta bort en kurs?
Jag går just nu 2an på gymnasiet och har en väldigt svår period just nu när det kommer till skolan och det börjar bli för mycket att hinna med allt och fokusera på allt. Och med mina diagnoser gör det inget lättare, och speciellt inte när jag får den hjälpen jag behöver. Så jag undrar om det är...
Hej Erica,du nämner "diagnoser" i din fråga. Jag tycker därför du bör prata med skolsköterska som kan förmedla kontakt till skolläraren. Du kan också prata med... Läs hela svaret -
Måste man gå Sam 2 på linjen Natur-Sam?
Hej, jag går natur med samhälls inriktning och jag undrar om man måste gå Sam 2 för att få examen? Kan man byta ut den mot ett annat ämne? Om det inte går, vad händer om man får underkänt?
Hej Jonna,se gärna Programplan för NA där du ser att kursen Samhällskunskap 2 finns som Inriktningskurs på inriktningen "sam" på NA och med det är en Obligatorisk kurs. Det går... Läs hela svaret -
Prövning i tyska och samhällskunskap?
Hej i vilka kommuner kan man göra prövning i tyska 3&4 samt samhällskunskap 2. De har inte det i min hemkommun kan jag söka det i en annan kommun?
Hej Diana,de som inte är gymnasieelever (alltså inte är inskrivna i ngn gymnasieskola) får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner - i hela Sverige.Skolverket... Läs hela svaret -
Plugga vidare efter gymnaiset?
Hej, Jag går nu i åk2 på gymnasiet men har nu redan bestämt mig för att plugga vidare efter jag tagit studenten. Jag vill nämligen plugga vidare till lärare, men har lite funderingar vilka grundämnen jag måste eller bör ha för att...
Hej Linnea,så roligt att du vill bli lärare! Sverige behöver fler lärare!Om du blir gymnasielärare blir du samtidigt behörig att i samma ämnen undervisa även på grundskolans... Läs hela svaret -
Vilken linje är bredast samsam eller sambeteende?
Hej, jag funderar kring mitt gymnasieval och är lite osäker på om jag vill gå samhällsprogrammet med inriktningen beteende eller samhällsvetenskap. Jag är lite osäker på vad jag vill jobba med i framtiden och vill därför välja en...
Hej Lara, det är endast Inriktningskurserna som är olika på inriktningar på SA. alla andra kurser är desamma, oavsett inriktning. Inriktningskurser på SA brukar man läsa... Läs hela svaret -
Gammalt gymnasiebetyg?
Hej. Jag har ett avgångsbetyg från gymnasiet (1985). Min fråga rör Samhällskunskap. I avgångsbetyget står det att jag har haft Samhällskunskap, men det anges inte vilken nivå. Jag har fullständiga betyg från 3-årig Naturvetenskaplig linje. Nu undrar jag vilken nivå har jag betyg i när det gäller...
Hej Fabbe, om du i ditt Avgångsbetyg har lägst betyg 3 från en kurs med kod 54800 som lästes under minst 2 år, då har du formell behörighet vad gäller "motsvarande Samhällskunskap 2". I... Läs hela svaret -
Komvux? Och borttagandet av kurs?
Okej, så nu när jag äntligen (nästan) har bestämt mig för vilken utbildning jag vill gå så kräver den tydligen samhällskunskap 2 vilket är irriterande då jag har gått naturvetenskapsprogrammet inr. naturvetenskap (går förvisso "individuellt anpassat program" för att jag tog bort fysik 2) i TRE...
Hej,ingen kurs kommer att "försvinna" från Examensbeviset - även om man läser en eller flera nya kurser. En kurs som man läser på komvux, efter det att man fick sitt Examensbevis, kan ses som... Läs hela svaret -
Kan jag komma in på samma linjer?
Hej jag ska börja 2 året på gymnasiet och vill läsa Samhäll media men frågan är om det finns linjer på högskolan som kräver Samhäll Samhäll eller om linjerna ger samma behörighet?
Hej Andrea,läs gärna info på framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar.Så vitt jag vet så är det endast Lärare i Samhällskunskap, där det för särskild... Läs hela svaret -
Hur är samhällskunskapen på ekonomiprogrammet?
Hej! Jag är 15år och ska börja gymnasiet nästa år. Just nu funderar jag på att gå ekonomiprogrammet. På ekonomi så läser man ju samhällskunskap 1b och 2 och det jag undrade var om den samhällskunspen är inriktad på just ekonomi, eller är det samma samhällskunskap på alla linjer om tex politik,...
Hej Tyra, det samma innehåll i kurserna Samhällskunskap 1b och Samhällskunskap 2, oavsett vilket program man läser på. Jag förstår din fråga och hur du tänker.... Läs hela svaret -
Samhällskunskap 2?
hej! jag undrar om man kan tänkas behöva ha läst samhällskunskap 2 för att vara behörig till någon utbildning eller om det kan vara bra att ha läst den, och går det att läsa den efter gymnasiet i så fall?
Hej Fanny, om man vill söka lärarutbildning och vill bli Ämneslärare i bland annat Samhällskunskap, då behöver man den kursen för behörighet. För övrigt, så har inte jag hittat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga