Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'krav för examen från gymnasiet' (48 st.)
-
Kan man få fler än ett f?
Jag går i 3 året på ekonomiprogrammet och undrar om man kan ta examen även om man har f i spanska 1 och matte 3b?
Hej,i examensbevis från gymnasiet får maximalt 250 poäng, betygsatta med betyget F, ingå.Spanska 1 är en 100poängskurs och matematik 3b är också en 100poängs-kurs, så... Läs hela svaret -
Gymnasieexamen med anpassat program?
Hej, Kan man få sin gymnasieexamen om man har ett anpassat program? I detta fallet är det 1st programfördjupningskurs på 200p som ska bytas ut mot 2st andra programfördjupningar på 100p vardera. // Veronica
Hej,Gäller din fråga examen från gymnasiet eller från komvux ? På komvux är det ganska fritt vilka kurser som får ingå i examen men prata gärna med en SYV på komvux... Läs hela svaret -
Vad gör jag om jag får f i matte 1a?
Hej jag går frisörlinjen på ett yrkesgymnasium och jag har fått f i matte 1a betyder det att jag kommer behöva göra om matten helt eller gör det inget?
Hej,du måste få godkänt betyg i matematik 1 för att uppfylla kraven för examensbevis. Om du fick F i matte 1a har du rätt att göra prövning i den kursen innan du går ut... Läs hela svaret -
IAP på gymnasium?
Hej! Det är min första vecka som Syv på ett gymnasium heter Thoren Business School ligger i Medborgarplatsen. Jag har fått uppdrag att kolla upp kriterier på Skolverket ang. hur jag kan ordna IAP för elever vid åk2 inför åk 3. Jag behöver...
Hej Milla, Tack så hemskt mycket för svaret. :-) Jag har fått förfrågan om IAP för åk 2 elever som fått F i olika ämnen och om jag kan ordna IAP för dem. Tanken är om jag kan... Läs hela svaret -
Bara läsa teaterämnen?
Hej. Jag går i ettan på gymnasiet, för andra gången. Skolan är jätte jobbig för mig. Mycket stress, press, ångest och oro. Jag har några anpassningar tex plockat bort naturkunskap och även läst historia 1b klart förra...
Hej,det finns olika lösningar. Om du har Läkarintyg och/eller Intyg från en psykolog om de tillstånd och ev.diagnoser du har, då kan din gymnasieskola göra reducering av ditt program för dig. Du... Läs hela svaret -
Ta bort programgemensam kurs?
Hej! Jag går i årskurs 3 på ett gymnasium som är naturbruk inriktning häst. Jag är kroniskt sjuk i både fibromyalgi och barn reumatism, så jag har ganska så rejält nedsatt arbetsförmåga. Eftersom jag inte orkar så mycket...
Hej Tilde! Att kursen Entreprenörskap, 100p. ingår inom "programgemensamt" i NB-programmet, stämmer. Det kan man se i Programplanen för NB >>. Alla Programgemensamma kurser är... Läs hela svaret -
Behövs kurserna under ett krav finnas med i gymnasieexamen?
Hej! Jag kommer till studenten läst utökat antal kurser och kommer därmed behöva välja vilka kurser som ska finnas med på examen. Jag vill söka en universitetetskurs som kräver naturkunskap 2, behöver natur 1 finnas med i examen då? Eller...
Hej Nora!på flera av högskoleförberedande gymnasieprogram är kursen Naturkunskap 1b obligatorisk och måste finnas med i examensbeviset (kan, dock, finnas med betyget F);... Läs hela svaret -
Har jag tagit en examen i gymnasiet?
Jag har betygen: Eng 5 B Eng 6 B Eng 7 C Filosofi 1 C Geografi 1 D Historia 1b B Historia 2a B HUMHUM D Idrott 1 C Matematik 1 E Matematik 2a F Moderna språk 3 E Moderna språk 4 F Musik A Naturkunskap 1b D Naturkunskap 2 E Psykologi 1 E Religionskunskap 1 ...
Hej! Se vad som står överst på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet- står det Examensbevis då har du tagit examen. För examensbevis måste man ha minst... Läs hela svaret -
Måste man gå Sam 2 på linjen Natur-Sam?
Hej, jag går natur med samhälls inriktning och jag undrar om man måste gå Sam 2 för att få examen? Kan man byta ut den mot ett annat ämne? Om det inte går, vad händer om man får underkänt?
Hej Jonna,se gärna Programplan för NA där du ser att kursen Samhällskunskap 2 finns som Inriktningskurs på inriktningen "sam" på NA och med det är en Obligatorisk kurs. Det går... Läs hela svaret -
Syns det på min jobbansökan att jag fått F?
Hej! Om jag får F i matte 1b och sedan kompletterar jag så att jag får Godkänt, syns det då att jag fått F när jag söker jobb?
Hej, utan godkänt betyg i matematik 1 kan man inte få ut examensbevis. Om du innan slutet av årskurs 3 ej får godkänt betyg i matte 1, får du Studiebevis, inte Examensbevis.... Läs hela svaret -
hur gör man när man hamnat på en dålig apl plats?
Jag har hamnat på en apl plats som jag inte gör något på, då menar jag att jag hamnat på en restaurang som inte får in så många gäster vilket leder till att jag inte har något att göra och jag jobbar 14-22 varje dag (tisdag...
Hej Emma,börjar med ett "kreativt förslag" - fråga din lärare om det skulle gå att du Byter plats Med ngn annan elev, som kanske nu är trött på att "springa benen... Läs hela svaret -
Vad händer om jag får F på matte 1b?
Hej. Jag går i åk 1 i sambeteende programmet. Just nu ligger jag på ett underkänd betyg på matte 1b. Jag är jätte orolig om hur det ska gå för mig. Jag vill bli psykolog i framtiden och jag är medveten om att matte 1b är obligatorisk...
I särskild behörighet till psykologprogrammet ingår även godkänt betyg i matte 2. Matte 2b är också en obligatorisk kurs på SA. Du kan dock ta ut Examensbevis från SA... Läs hela svaret -
Vad krävs för gymnasieexamen från ekonomiprogrammet?
Om en elev inte har klarat kurserna Företagsekonomi 2. Matte 2b, Privatjuridik, Geografi och Historia kan denne då ta ut en gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet ändå, om totala antalet poäng uppgår till minst 2250 p?
Hejsan,Du får gärna kika på programstrukturen - "brickorna" längst ner i programplaner på alla program, bl.a på Ekonomipr. Bl.a bör ALLA KURSER inom EN AV... Läs hela svaret -
Individuell studieplan?
Hej! Jag vill gärna få så höga betyg som möjligt i gymnasiet (Helst A i allt), och går i 1an nu. Så nu har jag 3 frågor: 1. Kan jag exkludera muntliga presentationer för hela klassen, för att jag verkligen inte klarar av det alls, typ att...
Hej Sara, svar jag måste ge är Tyvärr Nej på samtliga punkter i din fråga. Gymnasieskolans uppgift inkluderar inte att se till att eleven får de högsta betygen; utan eleven får de... Läs hela svaret -
Kan jag hoppa av spanska?
Hej, jag vill hoppa av min spanska 4 kurs. Jag har mycket problem och vet redan att jag kommer få F. Jag läser även hockeygym så missar redan mycket i skolan och då tar spanskan mest stryk. Jag vill hoppa av den kursen och läsa en annan kurs för att...
Hej Amanda,jag undrar om det skulle vara möjligt att förlänga studietid för dig - så att du tar examen på längre tid än 3 år (med tanke på Hockeygymnasiet och att träningar... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga