Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'kurser' (248 st.)

    • En nyfiken tjej

      Behöver jag läsa om 1 år när jag börjar på korr?

      Hej! Jag har blivit preliminärt antagen på Korrespondensgymnasiet och kommer då börja till hösten om jag nu blir antagen. Undrar därför ifall jag har med mina betyg från 1:an på mitt nuvarande gymnasium trots att de inte är satta förrän i maj? Då det stod att min ansökan baseras på betygen...

      Milla : : Hej!satta betyg gäller tillsvidare och om du har godkända betyg behöver du inte läsa samma kurser igen. Du kan alltså ta in dina redan godkända kurser i examensbeviset som du senare tar från "Korr-on-line".
    • V William

      Om firståendekurs ingår i ett program?

      Om jag skulle gå en friståendekurs, som sedan visar sig ingå i ett program jag tänker söka, vad händer då? Kan jag läsa kursen igen, även om jag redan har betyg i den?

      Milla : : Hej,jag tror du kan läsa kursen igen men varför skulle du göra det om du i stället kan läsa en annan kurs och få "nya, fler" högskolepoäng och mer kunskap och kan på så sätt antingen bredda eller fördjupa dig.
    • Sebastian

      Utbildning kontra erfarenhet?

      Hej jag har lite udda fråga och behöver lite råd. Det är nämligen så att jag har hoppat av gymnasiet, och lyckades glida in på ett större företag och har nu varit där i ca 10 år och tagit interna utbildningar, och skaffat erfarenhet. Jag har kompletterat vissa gymnasiebetyg under tidens gång,...

      Milla : : Hej!Svenska högskole-universitetsutbildningar kräver alltid att de som vill komma in på utbildningen har Grundläggande behörighet (till högskolestudier). Du som inte har fullständiga gymnasiala... Läs hela svaret
    • MatildaM1

      Vilka kurser blir motsvarigheten?

      Hej. Påbörjade vård- och omsorgsprogrammet på Komvux innan den gjordes om. Tog nu och började igen efter att de gjort om programmet. Jag har därför gått kurserna Medicin 1, Etik och människans livsvillkor och hälsopedagogik. Finns det...

      Milla : : Hej,jag undrar om vad du har som ditt primära mål? är det att få ut examensbevis från komvux (yrkesexamen som Undersköterska) eller att så fort som möjligt uppfylla kraven för... Läs hela svaret
    • luca

      Vilka kurser är förberedande för natur/äventyrs - guide?

      Möte med studievägledaren i min hemkommun,   delar informationen här ifall det kan vara till hjälp för någon annan i en liknande situation.
       

      Jag studerar på komvux i Karlstad för att komplettera till ett...

      Milla : : Hej,både folkhögskolorna och yrkeshögskolorna kan göra undantag och ta in även obehöriga. Så, du kan söka till utbildningar till Natur- och äventyrsguide... Läs hela svaret
    • molbolbol

      Finns det kurser vilka ger merit till psykologprogrammet?

      Hej! Min dröm sedan 8:an har varit att bli en psykolog, som ni säkert vet så krävs det väldigt hög merit för att faktiskt komma in på det programmet ifall man vill gå på ex Uppsalas, Lunds eller Stockholms universitet. Jag har nu gått ut gymnasiet och har väldigt bra betyg, men de är fortfarande...

      Milla : : Hejsan,kika gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng - som reglerna är nu (läsåret 2023-24) så är det endast Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt... Läs hela svaret
    • Zazaza

      Läsa matte 3b efter 2c?

      Hej, Jag är en elev som går i 2an och har bytt program från natur till ekonomi i början av årskurs 2. Jag har redan klarat matte 2c efter andra terminen i ettan, och då behöver jag inte läsa kursen detta år. Dock vill jag inte fortsätta med c-matte i 3an eftersom jag har det lite svårt för...

      Milla : : Hej,du går ekonomiprogrammet nu och där är det b-spår som läses inom ämnet matematik. Jag vet inte vilken inriktning på ekonomiprogrammet du läser: på inriktningen juridik behöver... Läs hela svaret
    • kompisensalias

      Pussla ihop betyg från gymnasiet och komvux?

      Hej! Jag hade behövt lite hjälp då jag bor i en storstad och på så sätt är det i princip omöjligt att få kontakt med syv. Jag hade väldigt gärna velat studera en fristående psykologikurs på universitet och sedan se vart det leder mig i mina studier. Mitt problem är bara att jag inte har...

      Milla : : Hej!Grundläggande behörighet till svenska högskole-/universitetsutbildningar kan man få på flera olika sätt:-- examensbevis från gymnasiet eller komvux - är ett... Läs hela svaret
    • vilsenpånatur

      Hur påverkas mina studier av IB?

      Hej, jag går just nu i ettan (natur) och har biologi, kemi, svenska, engelska och matte 1c, 2c och fysik 1 nästa termin. Har också samhällskunskap, franska 3 och idrott(blir inte klar förrens tvåan). Vet att IB finns sen innan, men fick hem brev där man kan läsa utomlands på IB. Skulle nog tycka...

      Milla : : Hej,jag undrar hur realistiskt är det för dig att kunna läsa på gymnasienivå utomlands? Om du vill läsa IB-programmet så finns det även i Sverige. Allmän information om... Läs hela svaret
    • IdentitiesSecret

      Står det att jag har avklarat kursen om jag hoppar av programmet?

      Som en programstudent, om jag slutför den här kursen som jag just nu går, som avslutas någon gång i slutet av oktober, och sedan bestämmer mig för att avbryta programmet efter det. Kommer det fortfarande att stå, på LADOK t.ex. , att jag har...

      Milla : : Hej,jobbar inte som administratör i LADOK, men min uppfattning är att alla högskole-universitetskurser som avslutas med godkänt betyg bör finnas i LADOK med det antal... Läs hela svaret
    • studerande

      flytta till annan kommun ?

      om jag kommit in en distanskurs i min kommun och får påbörja den och sedan flyttar jag till en annan kommun, får jag fortsätta läsa den? eller kommer kommunen att avstå kostnaden och avbryta kursen?

      Milla : : Hej,du kan flytta efter det att du får antagningsbesked ANTAGEN och tackar ja till erbjuden plats, då är du antagen till utbildningen och du har då rätt att läsa den utbildningen där du är... Läs hela svaret
    • John Titor

      Hoppa av Basår och behörighet, behålla godkända kurser?

      Hej, jag undrar vad som händer med kurserna man tagit på tekniskt basår om man skulle hoppa av. Om man t.ex klarat av två kurser och hoppar av efteråt, behåller man dessa godkända kurser och gör en behörig till framtida studier eller stryks...

      Milla : : Hej,satta betyg gäller tillsvidare. Att man inte klarade hela utbildningen gör inte att de kursen man klarade "försvinner" eller betygen inte skulle... Läs hela svaret
    • Jonas

      Vad händer om man inte klarar universitetskurs?

      Hej! Vad händer om man registerar sig på 2 kurser inom programmet man går, men sedan inte klarar kurserna? Kommer förmodligen inte klara dessa då jag börjar på komvux när tentorna infaller. Jag läser alltså bara dessa kurser för att...

      Milla : : Hej,om du tar studiemedel under tiden du studerar, då är tanken att du ska klara studierna (få godkända betyg). Om du läser kurserna "bara för att ha ngt att göra"... Läs hela svaret
    • Jonas

      Skulle byta program, kom inte in?

      Hej! Jag känner mig helt hopplös. Jag började ett 3-årigt kandidatprogram förra hösten och flyttade till en ny stad. Har nu gått ett år. Redan när jag började var jag osäker, och hade som inställning att bara gå där i ett år. Jag ville hellre gå en annan utbildning i en annan stad, men kom...

      Milla : : Hej,du beskriver en svår situation som du har hamnat i. Du kan ansöka om studieuppehåll men för det första, så är jag inte säker att den ansökan blir beviljad, och, för det... Läs hela svaret
    • Samuel02

      Konsekvenser av att hoppa av en komvux kurs?

      Hej! Jag har sökt arkitekturutbildning som första val och ekonomiutbildning som andra val. I gymnasiet gick jag ekonomilinjen och saknade därför behörighet till att söka arkitekturbildningen på universitetet. På grund av detta påbörjade jag...

      Milla : : Hej,det första jag tänker på är att du kan få "problem" med CSN om du tar studiemedel för dina studier på komvux (jag vet inte om du läser fler kurser på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga