Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'fordon- och transportprogrammet' (29 st.)
-
Fordon och transportsprogrammet?
Får man manuellt eller automat körkort på fordon och transportsprogrammet? I vilka åk får man B, C och CE?
Hej,jag tror din fråga gäller FT/nationell Inriktning Transport. På den utbildningen måste man uppfylla strikta krav för att få körkort. Det är inte så att man... Läs hela svaret -
Om man går ut gymnasiet utan examen?
Hej! som titlen lyder so behöver jag lite information om vad man kan göra om jag skulle gå ut gymnasiet, då jag har valt fordons-programmet och det verkar som att både fordon och skolan verkar inte gå så bra men inte dåligt häller. Jag har...
Hej,det är inte ovanligt att eleverna går ut gymnasiet utan examen och det finns mycket du kan göra för att "fixa" din situation när du har gått ut gymnasiet med ett studiebevis (i... Läs hela svaret -
Busschaufför Gymnasiet?
Hej! Jag går just nu i nionde klass och önskar att bli bussförare vid 18-års ålder. För att få D/DE-kort vid 18-års ålder måste man gå persontransport på gymnasiet. Men hittar ej detta program någonstans förutom...
Hej,enligt de uppgifter jag har tillgång till kommer FT/transport erbjudas (från hösten 2024) på följande gymnasieskolor:Se Listan som inkluderar cirka 100 gymnasieskolor (i hela Sverige) -... Läs hela svaret -
Är min sons gymnasie tvungen att fixa matte 2a?
Min son går fordon och transportprogrammet mrd inriktning i transport. Han vill plugga vidare efter gymnasiet och därför behöver han matte 2a för att komma in i en transportledar högskola. Hans gymnasiets syv säger att de inte kan ordna matematik 2a...
Hej,jag tror tyvärr att det är inte så mycket som du eller din son kan göra... Detta eftersom endast kursen Matematik 1a som på yrkesprogrammen är obligatorisk. En gymnasieskola... Läs hela svaret -
Möjligt att byta linje?
Är det möjligt att byta linje utan att behöva gå om ett år jag går just nu fordons programmet och om jag ska vara helt ärligt så visste jag inte riktigt vad jag har get mig in på jag är inte alls intresserad av denna linje och nu har jag...
Hejsan,Det finns inriktning Estetik och Media på Estetiska programmet. Kika gärna på informationen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/estetik-och-mediaDu behöver söka till årskurs 1 via... Läs hela svaret -
lastbilschaufför utan gymnasieutbildning?
Hej, Jag har gått IM första året på gymnasiet och andra handels, Men hoppade av handels efter 1 månad ungefär, Går det att bli lastbilschaufför utan gymnasieutbildning
Hej E,den snabbaste, billigast och säkraste vägen till yrket Lastbilschaufför går via FT/inriktning Transport på gymnasiet. Utbildning till detta yrket ligger på gymnasial nivå.... Läs hela svaret -
Byta från Ekonomi till transport?
Hej. Jag går ekonomi programmet i 2an och ska snart gå in i mitt tredje år men jag känner att jag vill gå transport linjen istället. Kan man byta från ekonomi linjen till transport linjen och gå 1 år bara med tanke på skulle börja 3an istället för att gå om alla 3 åren igen. Borde det inte kunna...
Hej Nicola. Du får söka till år1 på FT/transport och om du kommer in tror jag du kommer läsa i 3 år ändå, även om du har många godkända betyg från åren... Läs hela svaret -
Vad kan man bli om man går i transport inriktning?
Hej, Jag går just nu i Humanistiska program men jag vill byta linje så att jag börjar om nästa läs år. Jag funderar på fordon- och transportprogrammet, och är mellan personbil och transport inriktning. Min fråga är vad kan man jobba som efter transport inriktning?
Hej!Om FT med dess olika inriktningar var god se information om på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/FT På inriktningen Personbil läser man för att kunna jobba som: personbilsmekaniker,... Läs hela svaret -
Bli busschuafför?
Hej, jag kommer det här året ta gymnasieexamen men jag vill byta linje. Dvs jag har läst teknik på gymnasiet men jag märker att min motivation är borta, kommer kanske i framtiden fortsätta med tekniken men just nu vill jag hellre bli busschuafför...
Hejsan,Komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildning, och komma in på yrkesutbildning på gymnasial nivå när man redan har "gymnasiekompetens" brukar vara svårt, ibland omöjligt. Har man endast... Läs hela svaret -
Vad händer med 3F på första året?
Hej! Jag går fordon första året. Vad händer om jag får 3F på engelska svenska och fordon? Ska läsa om kursen??
Hej!Om eleven på gymnasiet får F i en kurs, har eleven rätt att göra Prövning i den kursen innan hen går ut gymnasiet. Tidpunkt för prövningen är det skolan som... Läs hela svaret -
Kan jag bli lastbilschaufför efter gymnasiet?
Jag går andra året på Naturvetenskapsprogrammet och jag har nu insett att jag vill bli lastbilschaufför men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag har dåliga betyg och det verkar som att jag kanske måste gå ett fjärde år för...
Sök till FT/transport år 1 till hösten men fortsätt nu göra ditt bästa i alla kurser du läser. När du får Antagningsbesked kring midsommar kan du bestämma om du... Läs hela svaret -
Missförstånd vid gymnasieval?
hej! jag fick idag information om hur gymnasievalet går till. och enligt den informationen jag fick så lät det så här: "om du kommer in på ditt förstahandsval så förvinner valen under automatiskt". Nu är det så att jag kommer ta teknikprogrammet som förstaval (kommer förmodligen komma in) och...
hej Erik, det stämmer att i fall man kommer in på sitt första valalternativ, så "försvinner" de lägre prioriterade; det kommer i Antagningsbeskedet stå t.ex så här:1. antagen2.... Läs hela svaret -
Byta inriktning i år 2?
Hej! Jag går nu på fordonsprogrammet inriktning personbil år 1. Är det möjligt att byta till inriktning transport i år 2 utan att behöva gå om år 1?
Det borde gå att välja inriktning. Och göra det från åk2 eller från vårterminen i åk1. Vad fick du som Svar på din skola? Erbjuder din skola inriktning Transport? -
Valt fel program men redan börjat 3an, vad kan jag göra?
Hej, Jag har precis börjat 3dje året på teknik, men jag har sedan slutet av förra terminen börjat känna att det är fel linje för mig då jag bytt mina intressen helt och hållet under lovet. Jag känner att jag tappar kompisar pga bytt intresse, och det känns som om jag pluggar för ingenting...
Ta reda på om det finns ledig plats på Fordon. Om det finns, kan du bli antagen till åk1 på FT. Chans att läsa fordons-yrken som bilmekaniker eller chaufför Efter gymnasiet är mycket små, obefintliga. -
Programfördjupning?
Hejsan mitt namn är Jonathan och jag har skrivit tidigare och frågat ang ämnen i fordon och transport programmet. Nu undrar jag lite ang programfördjupningar, jag ska börja 1:an nu om ca en vecka. I tvåan kommer jag välja transport om de utgör någon skillnad. Jag undrar vilka ämnen som jag...
Hej Jonathan,listan på möjliga programfördjupningar på FT är mycket lång... Du kan se hela den på >> Gymnasieguiden.se/program/FT/programplan/Programplan_FT. Eftersom inriktningskurser... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga