Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31963 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'internat' (29 st.)
-
Har de några folkhögskolor i Lund?
Har de några folkhögskolor i Lund? Och, i så fall hur kan jag ansöka till dem? Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon hemsida eller så mycket information om folkhögskolor i Lund.
Hejsan, information om studieformen Folkhögskola finns bl a på framtid.se/studier/folkhogskola De folkhögskolorna som finns i Skåne kan du se... Läs hela svaret -
internatskola med introduktionsprogramen?
Hej! Jag har en son som går i 9an nu. Har går på studiecentrum och kommer att behöva gå på IM efter det. IM som finns i Sundsvall är ej inriktad mot Naturvetenskap ( han brinner för Matte och fysik) och IM i området är ikke anpassad. Han...
Hej, en svår fråga att svara på. Svårigheterna är flera: för det första, så är det så att IM_eleverna "hanteras" av den kommunen där de... Läs hela svaret -
Finns det någon skola med Vård och omsorg med boende/internat?
Jag undrar om det finns något gymnasium som har vård och omsorgsprogrammet och dessutom använder sig av en del praktiska övningar i sitt lärande(alternativt apl)?
Eftersom vi bor avsides så behöver det finnas möjlighet till...
Hej! Du har redan fått svar från Milla och det är korrekt information som du fick. Du har också frågat om Internat/Boende och den frågan känner jag att du inte riktigt... Läs hela svaret -
Är det någon skillnad på internat och elevboende?
Hej, om en elev söker gymnasieplats och det på en skola dit hen söker finns Internat eller Elevboende? Är det bara synonymer, typ samma sak eller är det någon skillnad för eleven? Tack på förhand! V:A
Hej och tack för din fråga om skillnaden mellan internat och elevboende för gymnasieelever!Så här fick vi detta förklarat av de sakkunniga: "Skillnaden ligger främst... Läs hela svaret -
Vem har rätt att bo på internat?
Hej! Har en elev rätt att bo på internat (gymnasieskola) om skolan/internatet är beläget inom samverkansområdet som eleven tillhör? Exempelvis, kan en elev som är folkbokförd i Malmö flytta till ett internat i Höör om hen blir antagen...
Hej!Mycket svårt att ge ett generellt svar.Många aspekter kan spela roll:- om det är gymnasieskola eller gySär; om eleven har särskilda behov; om gymnasieskola är kommunal eller... Läs hela svaret -
Utbilda som kyrkogårdsarbetare/krematorietekniker?
Hej, jag är 21 år gammal med gymnasieexamen inom bygg och anläggning och vill mycket gärna arbeta med något av yrkena nämnd i rubriken men vet ej hur jag går tillväga för att börja. Jag har kikat efter utbildning på YH hemsidor men...
Hej, läs (nedan) svar från en kermatoriemästare: Det finns olika sätt att få jobb inom kyrkan, jag har själv gått ifrån sommarjobbare,... Läs hela svaret -
Vad gör jag utan gymnasiekompetens?
Hej, Jag går (eller gick) i tredje året på gymnasiet och avslutar nu utan gymnasiekompetens. Tyvärr, har jag varit väldigt frånvarande, speciellt efter Covid-19. Utan att gå in i för mycket detalj så har jag haft en väldigt taskig...
Hej Marcus,jag förstår att det finns anledningar till varför du inte fick gymnasieexamen, ännu.Frågan är om du vill läsa på högre nivå, än gymnasiet (i alla fall... Läs hela svaret -
vilka ställen erbjuder bostadsgarantier?
Typ vilka skolor erbjuder dig en plats så fort du kommit in någonstans? Jag har inte förstått på hur man ska söka bostad, om det är så att jag behöver flytta :/ Jag är inskriven på bostadskö i hela stockholm, känner inte...
Hejsan, den "absoluta bostadsgarantin" erbjuds nog inte av någon skola i Sverige. I alla fall känner vi inte till det här på FRåGA SYV men många folkhögskolor... Läs hela svaret -
APL & ersättning?
Är skolan skyldig att ordna reseersättning alternativt boende under en APL-period? Jag ska ut på APL så småningom men en plats länkad till aktuell kurs finns inte i närheten av min hemstad (pendlar). Däremot har jag hittat en plats som ligger X antal...
Hej Oskar, du skriver om att du själv har hittat en plats som ligger längre bort... Kan inte du ta den platsen som din skola erbjuder? ' Plats på internat, skriver du? Har din skola Internat? Eller vilken Internat menar... Läs hela svaret -
Internat skola?
Hej, jag hade tänkt flytta till Malmö snart och bor för nuvarande i Kristianstad☺️, undrar först om det finns en internat skola i Malmö och hur man kan ansöka sig till en internat skola då jag egentligen ska börja andra ring nu i höst och...
Hej Albina,som omyndig (fram till dess att du fyller 18 år) är det vårdnadshavare som har beslutsrätt om var du bor. Om dina vårdnadshavare tycker du kan bo i Malmö, står det de fritt att ordna boende... Läs hela svaret -
Gymnasie för tjej med asberger?
Blyg tjej, svårt i stora sociala sammanhang. Svårt att starta en kommunikation på egen hand, duktig o klipsk i huvudet. Hoppat av samhälls linjen. Tycker om djur o natur. Vad finns för gymnasie runt västra Götaland?
Hej Rosali,de gymnasieskolorna som "runt Västra Götaland" erbjuder utbildningar "för dig med Aspergers, NPF eller autism"är bl.aMunkagårdsgymnasiet i Halland, som har öppet hus 19 jan 2019... Läs hela svaret -
Hur hittar jag boende i Stockholm?
Hej! Har funderat på att gå gymnasiet i Stockholm. Bor för nuvarande på annan ort med för lång resväg för pendlande. Skolan jag vill gå på har varken internat eller elevhem. Har ni några tips på hur man ska hitta boende tills dess? Hur gör man med hyra osv.?
Hej Joline,en svår fråga du ställer. Vi har dessvärre ingen möjlighet att leta boende i Stockholm. Jag tänker så här: du är 15 år och det dröjer "ett bra tag" (tills... Läs hela svaret -
Lantbruksskola för autism?
Hej Vår son Mattias bor på ett boende i Vingåker med personal under hela dygnet pga. sina svårigheter kring hans autism och adhd samt ocd. Mattias stora intresse är lantbruk och maskiner samt lantbruksdjuren. Både skola och boende tror att det skulle passa Mattias perfekt att gå på...
Kika gärna på gymnasieskolorna som finns i listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=AST&program=12&profession=&variant=&sport=&county=&municipality_id=&order=default I vilken... Läs hela svaret -
får man bostad tilldelad om man kommer på gymnasiet på annan ort?
hej, min fråga gäller gymnasiestudier på annan ort. Om man kommer in på gymnasiet på annan ort - för långt att pendla, måste man ju bo någonstans. På vilket sätt blir man tilldelad bostad i den nya staden? Kan man välja eller måste man bo där man blir "placerad"? Tack på förhand på en...
Hejsan, Janne!Boendeplats kommer tyvärr inte automatiskt med en gymnasieplats. Även om gymnasieskola har Internat eller Elevboende, betyder inte det, per automatik, att alla elever... Läs hela svaret -
Känslomässigt stöd djur på internat?
Hej, jag undrar om det är ok att ha med sig ett känslomässigt stöd djur på internat/elevhem. Tänkt en del på rymdgymnasiet i Kiruna (skåning). Vet olika fall i usa där det varit ok med djuren, men vet inte i Sverige. Tacksam för svar (: ?
Hej Emilia,läs gärna info på >> Rymdgymnasiets hemsida - Rymdgymnasiet.com/boende - skola har inget eget elevboende och hänvisar till att söka boende på olika ställen, bl a... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga