Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'vårdnadshavare' (52 st.)
-
Jag glömde hämta min extra mobil efter nationella?
Jag hade min riktiga mobil under nationella för att gå till affär pga. hade lämnat kort hemma. Efter nationella så gick jag hem och glömde ta min extra mobil. Nu vill läraren ringa hem och även riva mitt engelska np. Jag går i 9an och vet inte...
Hej!Jag tycker du bör gå prata med kurator på din skola och berätta exakt vad som har hänt; berätta för kuratorn vad du gjorde och varför, är mitt råd.... Läs hela svaret -
Får jag gå i 9:an om jag återvänder mitt i en Vårtermin?
Hej, jag har varit borta från skolan under höstterminen och fick läsa på distans. I början av vårterminen blev jag utskriven från skolan. Nu undrar jag om det är möjligt att återvända mitt i vårterminen och gå de sista...
Hejsan,jag råder dig fråga rektor på den skolan dit du vill "hoppa in" i vårterminen på. På varje skola är det rektor som är ytterst... Läs hela svaret -
Hitta lägenhet i samband med gymnasium?
Hej! Jag är en tjej på 14 år, boende i Varberg. Min gymnasieutbildning tar alltså sin start nästa år! Pågrund av bland annat faktumet att det endast finns två gymnasium som erbjuder högskoleförberedande program men även att jag...
Hejsan,jag förstår hur du tänker och jag tycker det är bra att du försöker lösa situationen. Men... jag tror inte det är en realistisk plan du har, tyvärr. Om tar och... Läs hela svaret -
Utstött men får inte byta klass?
Jag har börjat nyligen 1an på gymnasiet. Det är så att jag har många vänner i en annan klass på samma linje men den är full. Min klass känner jag mig väldigt utstött, har även hänt att dom har kastat papper på mig. Men...
Hejsan,en viktig fråga men som jag tyvärr inte kan ge ngt konkret svar på. Det är mycket tråkigt att du känner dig utanför och kanske t o m trakasserad i din klass (de kastar papper... Läs hela svaret -
Kan jag tenta av matten i årskurs 9?
Hej! Jag skulle vilja veta om det är möjligt att tenta av matten under höstterminen i nian. Jag har alltid haft lätt för matte och jag känner inte att jag gynnas av att gå på lektionerna. Är skolan skyldig till att låta en tenta av...
Hej,skolan är skyldig att utmana en elev så mycket som hen behöver utmanas och stimuleras för att få de bästa förutsättningar att uppnå så hög nivå i varje... Läs hela svaret -
Gymnasium i ett annat län?
Kan jag gå på gymnasium i ett annat län om utbildningen inte finns i länet där jag bor? Jag har funderat på att gå en viss utbildning på gymnasium, men den linjen finns inte i det länet där jag bor. Är det frisök som gäller...
Hej,det skulle underlätta att svara om du uppgav vilken utbildning du vill gå. Du skriver att "linjen inte finns i länet"... men det är stor skillnad på Nationell inriktning och varianter och... Läs hela svaret -
Skulle jag kunna skippa en årskurs?
Hej, Jag ska börja gå i åttan efter sommaren och jag tycker att uppgifterna i skolan är ganska lätta som gör att jag inte anstränger mig, jag har A i några ämnen som Engelska, Matte, No, etc. I December tog jag också SAT och fick ett 1360...
Hej,jag råder dig prata med dina vårdnadshavare (jag antar att du ännu inte fyllt 18 år) och att om de tycker att det skulle vara OK för dig att "hoppa över" årskurs 8 och... Läs hela svaret -
flytta till gymnasium på annan ort?
Är det nåt speciellt man ska tänka på om man ska flytta till ett gymnasium på annan ort och del av landet? Tacksam för svar!
Hej Lovisa!Eleven får söka till vilken gymnasieutbildning som helst i hela Sverige men det är vårdnadshavare som bestämmer var eleven bor. Och det är ganska mycket som man bör... Läs hela svaret -
Ineligible For Highschool But haven't received all my grades, why?
Originally I was in an international school but I moved to the Swedish section of the school. Hadn't received all the grades for the Swedish track because of this I am ineligible for all of high schools.
Hej Beckett!jag gissar på att din fråga gäller antingen gymnasieval och handlar om att du inte fick eller inte får godkänt betyg i svenska eller SAS, svenska som... Läs hela svaret -
Missa nationella proven?
Hej. Vi har nationella nu på fredag i svenska 1 och jag har en viktigt läkartid då som jag inte kan missa. Min lärare sa att jag inte kan göra det nån annan gång och att det bara finns ett tillfälle. Får jag f i slutbetyg då också?
Hej Frida!FRåGA SYV kan inte svara vad du får för betyg. Det är Lärare och inte SYV som sätter betyg. Det är olyckligt att läkartid krockar med NP. Se vad du kan göra för att... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet?
Hej, har börjat fundera på att hoppa av gymnasiet nu i åk 1. Går vård och omsorgsprogrammet lärling dessutom. Har börjat få väldigt mycket ångest vilket leder till att jag skolkar mycket osv. Och har även börjat skolka...
Hej Frida!du är icke-myndig än, om du har uppgett rätt ålder i din profil. Som icke-myndig är du i mångt beroende av vad dina vårdnadshavare tycker. Du bör prata med dina vårdnadshavare.... Läs hela svaret -
Kommer jag att bli misstänkt för att undvika prov med sjukanmälan?
Idag så är det söndag och jag har börjat må dåligt sen fredag och jag ser då att det finns ingen chans för mig att må tillräckligt bra tills imorgon där vi har delprov på fysik. Frågan är inte om jag kan prestera min...
Hej,du är under 18 år och med det är icke-myndig, och jag tycker därför att beslutet får tas av dina vårdnadshavare. Det är också de... Läs hela svaret -
kan man gå ut åttan med f i alla ämnen och börja i nian?
undrar bara om man kan det
Hej!om eleven har alla F-betygen saknar den eleven förkunskaperna inför nästa årskurs i grundskolan och risken är mycket stor att det inte blir några godkända... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Jag har blivit antagen och fått en NIU plats i golf, men problemet är att jag inte vill satsa i den sporten utan bara ha det som "hobby". Jag är inte heller alls intresserade av att välja någon av progammet som den skolan har att erbjuda. Mina...
Hej Annika,du har ännu gott om tid innan du måste definitivt bestämma dig - du kan ändra dina gymnasieval t o m sista dag i omvalsperioden, som ligger senare på våren.Det är du som bestämmer... Läs hela svaret -
Vilken gymnasielinje för min dotter?
Hej, Min dotter har ganska svårt i skolan både i No och So ämnenna - vi är mycket glada när hon får ett C. Vilken gymnasielinje skulle du rekommendera? Hon vet inte alls vad hon vill bli. Jag tänkte Humanistiska eftersom hon är duktig på...
Hej Olivia,det finns många gymnasieprogram - var god se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram där finns information om varje program och om inriktningar på de program som har inriktningar. T.ex finns info om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga