Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'flytta hemifrån' (15 st.)
-
Hur kan jag flytta hemifrån under 18 års ålder?
Jag vill flytta hemifrån för att gå på ett program ca 5 timmar från mitt hem, bl.a för att komma ifrån mina föräldrar då det är jobbigt hemma. Jag vet att man kan flytta hemifrån utan vårdnadshavares godkännande om...
Hej,tråkigt att läsa om att du inte trivs hemma. Mina råd till dig blir att du går pratar med kuratorn på din skola och kanske också själv vänder dig till kommunens... Läs hela svaret -
Kan man få Bidrag till gymnasiet?
Hej! Jag ska söka till gymnasiet och den skolan jag tittar på tar ungefär 2,5 - 3 timmar med buss att komma till. Jag har kollat på Inackorderingstillägg men den skolan är inte en fristående skola och som jag uppfattar det rätt måste man prata...
Hej Ronja,om jag förstår dig rätt så är det en Kommunal gymnasieskola du vill söka till. Finns det samma program och samma Nationell inriktning på någon skola närmare dig? Om... Läs hela svaret -
Hur hittar jag boende i Stockholm?
Hej! Har funderat på att gå gymnasiet i Stockholm. Bor för nuvarande på annan ort med för lång resväg för pendlande. Skolan jag vill gå på har varken internat eller elevhem. Har ni några tips på hur man ska hitta boende tills dess? Hur gör man med hyra osv.?
Hej Joline,en svår fråga du ställer. Vi har dessvärre ingen möjlighet att leta boende i Stockholm. Jag tänker så här: du är 15 år och det dröjer "ett bra tag" (tills... Läs hela svaret -
Känslomässigt stöd djur på internat?
Hej, jag undrar om det är ok att ha med sig ett känslomässigt stöd djur på internat/elevhem. Tänkt en del på rymdgymnasiet i Kiruna (skåning). Vet olika fall i usa där det varit ok med djuren, men vet inte i Sverige. Tacksam för svar (: ?
Hej Emilia,läs gärna info på >> Rymdgymnasiets hemsida - Rymdgymnasiet.com/boende - skola har inget eget elevboende och hänvisar till att söka boende på olika ställen, bl a... Läs hela svaret -
Inackorderingstillägg och lägenhet?
Har en fråga gällande flytt under gymnasietiden. Jag går på LBS Borås just nu och tänkte byta till LBS Jönköping och avståndet är över 8 mil men jag bor emellan och jag har ca: 66km till LBS i Jönköping och har endast 1 buss jag kan åka med på morgonen tar jag den andra kommer jag dit 5 min...
Hej Liam, det är med att "få lägenhet av kommunen/CSN" - så är det så att CSN har inga lägenheter att dela ut... CSN kommer att fatta beslut om du har rätt till... Läs hela svaret -
Riksrekryterande utan föräldrars medhåll?
Jag vill gå en spetsutbildning som skulle innebära att jag flyttar ca 2h bort, och mina föräldrar tycker inte att det är en särskiljt bra ide eftersom de inte vill att jag ska bo själv då de tycker att jag inte är nog stabil för det. Kan jag välja ett gymnasium som kräver att jag flyttar utan...
Hej Malvina,för icke-myndiga personer gäller det att deras vårdnadshavare ansvarar för dem och bl a innebär det att vårdnadshavare bestämmer var en icke-myndig person bor. Om en... Läs hela svaret -
Hur gör man om man vill flytta ut före gymnasiet?
Hej! Jag går i åk 9 och jag vill jätte gärna studera på den internationella engelska skolan i Stockholm( naturlinjen). Men jag bor i Falun och om jag ska kunna flytta till Stockholm måste jag söka bostad ganska snart, med tanke på att det är svårt att få bostad i Stockholm. Jag ska dela bostad...
Hej Zakere, du har rätt att söka till vilken gymnasieskola du vill i hela Sverige, och >>internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm är en friskola där alla sökande... Läs hela svaret -
Jobba samtidigt som man går på gymnasium?
Hej! Mina planer är då att flytta till Gävle och hyra lägenhet antingen själv eller med någon och jobba samtidigt som jag går på gymnasium, Men jag är inte riktigt säker på vad just jag kan jobba som när jag gått ut...
I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år, men det är svårt att få jobb när man är under 18 år, har inte körkort och har inte gymnasiekompetens men... Läs hela svaret -
Plugga Komvux hemifrån / Flytta hemifrån?
Hej! Jag pluggade fordonsprogrammet på gymnasiet och fick IG i nästan alla fordon-relaterade ämnen. Jag har alltså runt 15 IG. Jag funderar på att gå komvux eftersom de flesta yrkesutbildningar som jag tänkt söka kräver gymansiekompetens. Jag har två frågor: 1. Kan man plugga komvux...
I vilken kommun är du folkbokförd? Se om din KOMVUX erbjuder studier på distans. Om du läser på KOMVUX på heltid, dvs 20 poäng per vecka och under längre tid än tre... Läs hela svaret -
Ska jag hoppa av och studera på komvux?
Hej. Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska göra. Jag går första året på naturprogrammet. I framtiden vill jag bli behörig att plugga vidare till sjuksköterska eller psykologprogrammet. För att bli behörig till det krävs antingen Vård och omsorgsprogrammet med högskolebehörighet eller...
Hej Nora! Jag förstår att du har det lite jobbigt och har många frågor. Jag ska göra allt jag kan för att svara på alla dina frågor och jag lovar också att hålla tummarna för att det löser sig för din del på ett bra sätt... Läs hela svaret -
Flytta hemifrån och skaffa jobb inför gymnasiet?
Hej, jag fyller 15 väldigt sent och ska börja gymnasium nästa skolår. Jag bor just nu i en liten by där det inte finns någonting, jag har 30 minuter buss in till högstadiet jag går på nu där det också finns ett gymnasium men inte med den linje jag vill gå på. Närmaste skola med den linjen jag...
Hej Jacob! Bra att du vet att föräldrarnas samtycke krävs för alla viktiga beslut när man är under 18 år. Att flytta och att välja utbildning är två sådana viktiga beslut. Om era föräldrar samtycker, då... Läs hela svaret -
internat, går det att bli myndig tidigare?
Måste mina föräldrar godkänna att jag ska 'flytta hemifrån' eller kan man 'bli ''myndig'' tidigare'? Och om man ska läsa i ett annat land vad behövs för att kunna ta sig dit, tänkte att jag kunde/skulle bo på internat om jag ska läsa i Stockholm och jag behöver mer information om jag ska läsa i...
Hejsan, Leia! Du är inte ensam i att vilja bli "myndig tidigare" och inte behöva vänta tills du är 18 år. De frågor får vi på Fråga SYV ibland. Men tyvärr har vi inte lyckats hitta någon möjlighet att bli myndig i... Läs hela svaret -
Från Finland till Sverige?
Hej, Min flickvän går på ett svenskspråkigt gymnasium i västra Finland och börjar sitt tredje och sista år efter sommaren 2015 och kommer då vara 18 år fyllda. Av diverse skäl så vill hon flytta till Sverige. Hursomhelst så undrar både hon och jag hur enkelt det skulle vara att byta till ett...
Hej Nikar, jag tror att de som är bäst lämpade att svara på din fråga är: Skolverket och Migrationsverket. Information som Skolverket och Migrationsverket behöver från dig, som ställer frågan är, förutom den som du uppger nu, ... Läs hela svaret -
Tillägg om att flytta till gävle eller hudiksvall?
Får jag inackorderingstilläg om jag flyttar från bollnäs till gävle eller hudiksvall för att gå i HT (Hotell och turism) programmet. Om det är närmast i gävle. Får jag tillägg, eller är det för nära bollnäs? Ungefär hur mycket får jag? Jag vill gå i HT, men det finns inte i Bollnäs. Så jag har...
Hej Jen, Inackorderingstillägg är det CSN /Central Studiestöds Nämnd/ som beslutar om. Lär här http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/inackorderingstillagg-1.4696 och om något är oklart,... Läs hela svaret -
vill flytta efter nian, hur lösa allt, dessutom med en synskada?
Hej! Efter nian vill jag flytta till Stockholm (bor i Göteborg) och gå ett gymnasium. Skolan har riksintag. Men jag undrar över hur man på bästa sätt kan lösa det praktiskt, så som boende, ekonomi osv. Jag vet att man kan få innakorderingsbidrag från kommunen om man söker en skola med...
Hejsan, ja, det här med att flytta och bo ensam om inte skolan har internat är inte så lätt tyvärr. Rent ekonomiskt så är det dina föräldrar som är försörjningsansvariga fortfarande så något... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga