Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31956 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'ersättning för Naturkunskap 2' (31 st.)
-
en fråga ??????????????
Hej! Jag har läst samhällsprogram med 2800 p och jag har redan betyg som utökad i moderspråk 3 i tyska och i 4, tränings lära och i matte 3b. Jag läser nu lite kurser för att komma in till tandtekniker, så jag läser kemi 1, naturkunskap 2...
Hej,behörighet till utbildningar som leder till yrket Tandtekniker, i Sverige, beskrivs så här: Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap... Läs hela svaret -
Vilka behörigheter ger Biologi 1?
Hej! Står inför val på teknikprogrammet inför åk 3. Vilka behörigheter ger kursen biologi 1? Inför högskole/universitets studier.
Hej,på teknikprogramet (TE) läser du fysik och kemi och om du får godkända betyg i fysik1a, kemi1 och även i BIOLOGI 1 då behöver du inte läsa naturkunskap 2 om du ska söka... Läs hela svaret -
Vad motsvarar naturkunskap 2 ??
Hej, jag går i gymnasiet vård och omsorg programmet och jag vill sen studera vidare till Arkitektutbildning. Och särskilt behörighet till programmet är matte 3b, naturkunskap 2 och samhälle 1a1 och 1a2 just nu läser jag matte 2 och jag kommer på...
Hej,det finns ett antal olika "ersättningsmöjligheter" för kursen Naturkunskap 2,... Läs hela svaret -
hippolgprogrammets behörighet?
Jag har planer på att försöka komma in på hippologprogrammet om något år. De behörigheter man behöver är Matte 2a, Naturkunskap 2 utöver Svenska 3, Engelska 6. Har redan engelska 6 så behöver plugga upp matte 2a och svenska 3....
Hejsan, utifrån den information som finns i din fråga så är mitt svar att jag tycker du ej behöver läsa naturkunskap 2 utan blir bedömd som behörig på de kurser som du läs... Läs hela svaret -
Behörighetkrav?
Hej, jag går just nu undersköterskeutbildningen på komvux och funderar senare på att utbilda mig till Sjuksköterska. De olika kraven för att kunna söka till Sjuksköterska är bla att man ska ha naturkunskap 2. På antagning.se står det...
Hejsan,se information från Universitets- och högskolerådet på uhr.se/uppdaterade-ersattningskrav-for-naturkunskap-2-till-ssk - av informationen där framgår att du inte behöver ha... Läs hela svaret -
Naturkunskap 2 ersättning?
Hej, vilka ämnen ersätter naturkunskap 2? Jag har betyg i fysik 1 och 2, kemi 1 och2, biolog 1 och 2. I utbildningar som sjuksköterska, tandhygienist krävs det naturkunskap 2, kan jag ansöka till de utan naturkunskap 2, eftersom jag har biologi, kemi, fysik ?
Ja, det kan du göra. Om du har godkända betyg i gymnasiala kurser fysik1a, kemi1 och biologi1, då behöver du inte läsa kursen naturkunskap 2 utan du bedöms som behörig till de utbildningar som, för särskild behörighet, kräver Nk2-kursen. -
Vilket yrke har de störst möjligheterna?
Hej! Jag vill söka till en utbildning som har en så stor efterfråga på arbetsmarknaden som möjligt. Det är det viktigaste för mig och jag undrar om sjuksköterska yrket är det yrket? Jag kan inte bli det nu eftersom att jag saknar biologi 1 och...
I Sverige är efterfrågan på sjuksköterskor större än på logistiker. Vad gäller behörighet till sjuksköterskeutbildningen- om du saknar naturkunskap 2 eller biologi... Läs hela svaret -
Vad innebär naturkusnakp alt2?
Hej! när jag går in i behörighetsvisaren för att kolla behörighet osv för tex ekonomi vs natur sam kommer det upp fler på natur sam såklart. dock när jag går in och kollar står det att det saknas tex kemi 1 biologi 1 och fysik1 eller...
Hej,gymnasiekurs Naturkunskap 2 ingår inte (som obligatorisk kurs) i något gymnasieprogram utan kan läsas som valbar kurs, om gymnasieskola erbjuder den möjligheten. Du kan titta på Programplan... Läs hela svaret -
Behöver jag naturkunskap 2?
Hej Jag undrar om jag behöver läsa naturkunskap 2 när jag redan har läst naturkunskap 1B, för att kunna läsa till sjuksköterska.
Hej,Naturkunskap 2 är nästa (högre, svårare) kurs efter naturkunskap 1b. Om du inte läst NA, VO eller NB på gymnasiet eller en motsvarande utbildning på komvux eller på en... Läs hela svaret -
Används basårets intyg för att ansöka till en annan högskola?
Hej! Jag läser naturvetenskapligt basår på ett universitet. Eftersom det inte är garanterat att jag kommer att bli antagen till min högsta prioriterad program, funderar jag om det är möjligt att ansöka till samma program vid en annan universitet?...
Hej!Det finns ersättningskurserna/ersättningsmöjligheterna för gymnasial kurs Naturkunskap 2. Till exempel, om man har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1... Läs hela svaret -
behörighet till apotekstekniker?
Hej! Jag vill läsa till apotekstekniker, men jag saknar betyg i naturkunskap 2. Däremot har jag betyg i medicin 1 och 2 samt vård och omsorg arbetet 1 och 2. Kan dessa ämnen ersätta naturkunskap 2?
Hejsan,det finns ett antal ersättningsmöjligheter för kursen Naturkunskap 2. Till de generella ersättningsmöjligheterna hör bland annat följande: om man har utbildning... Läs hela svaret -
Behöver jag läsa upp en kurs?
Hej! Jag gick vård och omsorg när jag pluggade i gymnasiet. Men nu har jag bestämt mig för att plugga till förskolelärare. Så min fråga är; jag läste naturkunskap 1a1 i gymnasiet, men inte 1a2. Men för att söka in till...
Hej Filippa!Om du har examen från Vård- och omsorgsprogrammet (VO) och har godkända betyg i kurserna Naturkunskap 1a1 (kurskod NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (HÄLHÄL0), Medicin 1 (MEDMED01)... Läs hela svaret -
Byta ut naturkunskap mot andra ämnen?
Hej! Jag tänkte söka till sjuksköterskeprogrammet i höst där naturkunskap 2 är ett krav. Jag har inte läst Na2, men har ämnen/poäng inom vård- och omsorg som man kan få byta ut Na2 mot. Är det bytet någonting jag behöver...
Hej Sarah,du ska inte behöva meddela Antagning.se om att du är Behörig. Om du är behörig (även om det är genom en av de ersättningsmöjligheterna) så blir du bedömd... Läs hela svaret -
Om jag har studerat till undersköterska, behöver jag läsa nk2 då?
Jag läser för tillfället på komvux så att jag får behörighet till röntgensjuksköterska. Då behöver jag läsa naturkunskap 2. Men min studievägledare säger att eftersom jag har utbildat mig till undersköterska...
Hej Sanna!Det finns ett antal "ersättningsmöjligheter" där en kombination av kurserna (när man läst en viss gymnasial utbildning) ersätter vissa... Läs hela svaret -
Dietist och reell kompetens?
Hej Jag har på senaste intresserat mig för att utbilda mitt till dietist, det finns dock ett problem. Utbildningen jag går (restaurang och livsmedelsprogrammet) ger mig inte behörighet till den utbildningen, men jag har läst både livsmedelskunskap och...
Hej Emil,reell kompetens vid antagning till svenska högskoleutbildningar handlar om att påvisa Grundläggande (alltså inte särskild) behörighet genom 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga