Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'APL' (52 st.)

    • Lybrics

      kan jag studera distans trots flytt till annan stad?

      Jag har kommit in på undersköterska utbildning på distans i min kommun. Men är påväg att flytta till en ny stad. Kan jag fortfarande köra på utbildningen trots flytt eftersom det är distans?

      Milla : : Hej!det finns någonting som heter "rätten att fullfölja utbildning" och vad gäller komvux så brukar det se ut så här: när man är ANTAGEN då... Läs hela svaret
    • Ubi

      Vilka regler gäller vid apl?

      Hej, Jag funderar bara på vilka regler som finns vid apl. Jag funderar t.ex. på hur det är med tunga lyft och sådant eftersom jag kommer ihåg att de var väldigt tydliga med det under praoen i grundskolan Jag funderar också på ifall det räcker...

      Milla : : Hej,reglerna är många och komplicerade. Hur många timmar APL du får per vecka, per termin, per läsår och totalt under hela din gymnasietid kan bero på...  -- om du läser som... Läs hela svaret
    • Anonym030801

      Fråga angående apl?

      Hej jag går 3e året på gymnasiet och jag funderar på om det går att lösa apl delen på skolan, jag känner att ha apl får mig att må dåligt och det triggar min ångest och då undrar jag om det finns ett bättre...

      Milla : : Hej,mitt råd är att du pratar med kurator och med skolsköterska på din skola. Enligt skolverket, så får skola anordna APL på skolan om det inte går att hitta en APL-plats åt eleven.... Läs hela svaret
    • Tage

      Vad räknas som en apl vecka?

      Hej! Hur många timmar apl räknas som en vecka?Enligt Skollagen så är det 15 veckor med minst 23 timmars arbetstid per vecka. Men, innebär det att bara 5 dagar räknas som en vecka? Eller räknas det att ha apl 3-4 dagar på en vecka med 23+ timmar som...

      Milla : : Nej, det tror jag inte att det räcker att du går 15 veckor av 21 veckor om din skola har bestämt att ni ska vara på APL i 21 veckor. 15 veckor APL är minimum vad en gymnasieskola får... Läs hela svaret
    • Vivi

      Missat Apl pga sjuka barn ?

      Jag läser på Komvux, vård och omsorgsprogrammet. Går på termin 1 och jag har missat 1 veckas APL. Och jag har frågat min lärare om jag ska förlänga min APL.. jag fick inget svar och hon bokade ett möte med min apl handledare och mig....

      Milla : : Hej,kan tyvärr inte ge svar på din fråga. SYV är inte expert på betygssättningen. Jag förstår att barnen är sjuka ibland och som förälder måste man ibland... Läs hela svaret
    • HannaL

      Påverkas mitt CSN om jag får F i en kurs?

      Hej! Jag läser en vuxenutbildning på Komvux, på heltid. Den startade i januari och avslutas i juni. Jag har nu läst 3 av 5 kurser och har precis börjat kurs nummer 4. I den här kursen ingår det APL och jag har inte lyckats få tag på...

      Milla : : Hej,vad gäller studiemedel från CSN, så behöver du läsa information på CSN´s webb ang.Studieresultat: se www.csn.se/studieresultat -- där står det bland annat: vad... Läs hela svaret
    • Adde

      Vilken skola ska jag välja behöver era råd snabbt?

      Hej! Jag heter Adam och är född 2004. Just nu går jag i åk 1 på vård men gick innan på EK juridik i 2 år. Men känner att jag inte presterar så bra i dessa ämnen och vill bli klar med gymnasiet så snabbt så snabbt...

      Anna: : Hej Adam,APL=arbetsplatsförlagt lärande finns på Yrkesprogrammen, och måste vara i minst 15 veckor under 3-årig utbildning, alltså 15 veckor fördelade på 3... Läs hela svaret
    • Elev

      Kommer jag få F i kursen vid sjukdom?

      Hej, jag har börjat bli sjuk, jag ska ha APL nästa vecka, börjar på måndag, om jag skulle bli ännu mer sjuk, så jag behöver stanna hemma, jag måste ju stanna hemma vid symtom eftersom det är sjukhus jag ska praktisera på, kommer jag...

      Anna: : Hej Elev,ingen kan förbjuda någon att bli sjuk. Är man sjuk, då är man det. Betyg i kurser baseras på de kunskaper och de praktiska färdigheter, som eleven uppvisar mot slutet av... Läs hela svaret
    • Cornelia

      Vad blir konsekvenserna av att inte ha APL?

      Hej! Jag går sista året på frisörlinjen och jag trivs inte alls. Jag klarar inte av pressen som kommer i samband med att ta emot kunder och ha APL. Jag vet att jag inte kan ta examen om jag tar bort APL men att jag fortfarande får studiebevis. Jag undrar hur...

      Mikael: : Hej, om du inte deltar i APL så är det skolk och du blir av med studiehjälpen från CSN. Du kommer inte heller uppfylla kraven för examensbevis och får ett studiebevis som du på... Läs hela svaret
    • Åsa

      Tillgodoräkna sig praktikpoäng via sommarjobb?

      Hej! Jag har en dotter på 19 år som har haft det tufft i skolan med pedagoger som inte accepterar hennes autism och medelsvåra add. Hon ska börja sista året på gymnasiet där hon också ska läsa igen de kurser som hon inte klarade pga outbildad...

      Peter: : Hej Åsa,Jag förstår hur du tänker, men det kan bli svårt att få igenom era (din och din dotters) önskemål om att få lov att tillgodoräkna sommarjobb som... Läs hela svaret
    • Marie

      Behöver jag APL inom komvuxutbildning för att fortsätta mina studier?

      Det är så att jag inte har någon praktikplats just nu och behöver söka själv. De praktikplatserna jag har blivit erbjuden är praktikplatser som tar 2 timmar att åka till. Då jag nekad till båda, eftersom det blir för långt...

      Milla : : Hej Marie,i vissa kurser ingår APL/praktik. Om du inte utför praktik under den kursen där praktik ingår kan du inte få godkänt betyg i kursen; du... Läs hela svaret
    • Matilda

      Kan man sluta ha APL?

      Jag går just ny stylist programmet i 2an och har praktik en gång i veckan, jag ska nu i januari ansöka till ett annat program och sedan sluta på stylist programmet och jag undrar om det finns möjlighet att man kan sluta ha APL eftersom jag ska sluta på...

      Julia: : Hej Matilda! Tråkigt att du inte trivs på din praktikplats. Den bästa lösningen skulle vara om du kunde byta till en annan ApL-plats.All gymnasial utbildning är frivillig men endast studier på heltid ger... Läs hela svaret
    • Ida

      Ångest över fel val på sista året?

      Jag går sista året på handelsprogrammet, och vi har APL tre dagar i veckan. Jag har typ ångest varje gång jag vet att jag ska till min APL plats så får jag typ ångest. Jag har insätt nu att jag har valt fel program men jag pallar inte med...

      Anna: : Hej Ida!inom handel finns många olika jobbmöjlighter. Det finns många yrken och många arbetsplatser även inom samma yrke och villkor och arbetsuppgifter behöver inte vara identiska eller ens... Läs hela svaret
    • David

      kan sommarjobbs timmar räknas in i APL timmarna?

      Hej. Jag går 2:an på gymnasiet innom El & Energi programmet. Jag har haft sommar job i 1:an och nu har jag fått det i 2.an också. Jag undrar om inte timmarna man sommarjobbar borde räknas in i APL-timmarna man måste ha enligt skolverket. Isåfall...

      Anna: : Hej David,skillnad på APL och sommarjobb är att på APL gör man vissa specifika "skoluppgifter" som bedöms av läraren på skolan och som man får betyg... Läs hela svaret
    • Helena

      Apl efter examen?

      Hej jag undrar om det går att läsa apl på komvux efter examensbevis. Jag har en anhörig som läste naturvetenskapliga programmet och och vill nu jobba som barnskötare. Däremot ville hon först försöka göra praktik. Är det möjligt för henne att läsa den kursen eller måste hon läsa hela paketet i...

      Julia: : Hej Helena,APL är inte en separat kurs utan ingår inom andra kurser på gymnasiala yrkesprogram. Jag råder i så fall söka läsa de kurser inom vilka APL ingår eller hela paketet... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga