Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'huvudämne' (20 st.)
-
Fristående kurser i min kandidat?
Hej! Jag pluggar ekonomi och vill så småningom plocka ut en kandidatexamen, men just nu läser jag på SU (mina 30 första HP). Mitt mål är att byta till Uppsala efter terminen, och då medföljer två frågor: 1. Det är inga problem...
Hej,rekommendationen är att läsa alla sina 90 hp inom "huvudämnet" på samma lärosäte; detta för att inte riskera ha "överlappningar"; som du skriver i din... Läs hela svaret -
Kandidatexamen efter högskoleexamen?
Hej! Jag är intresserad av utbildningen nätverksdrift i Mittuniversitetet, högskoleexamen inom datateknik. Jag vill jättegärna bygga upp det till en kandidatexamen, hur skulle jag kunna göra det? Kan man bygga upp en egen examen?
Hej,den utbildningen du frågar om det går att bygga på mot kandidatexamen, miun.se/utbildning/program/natverksdrift är en 2-årig utbildning (120... Läs hela svaret -
Plugga enskilda kurser?
Går det att plugga enskilda kurser och får en kandidatexamen? Har du några tips/råd?
Hejsan,jo, man kan få kandidatexamen genom att läsa fristående kurser. Vi rekommenderar att antingen "skugga ett kandidatprogram" eller göra planering mot examen tillsammans med studievägledare... Läs hela svaret -
Hur bygger jag min egen kandidatexamen?
Jag vill bli frivårdsinspektör. Har läst 60 hp Beteendevetenskaplig grundkurs och vill fortsätta på samma linje, men gärna fokus på psykologi och lite juridik. Hur gör jag för att få ihop en kandidat? Finns det något program att...
Hej,det är ingenting som säger att det skulle vara omöjligt att få jobbet som Frivårdsinspektör utan universitetsExamen om man har godkända betyg i de "rätta"... Läs hela svaret -
Hur bygger man upp examen med frikurs ”psykologi grundkurs”?
Hej! Jag har blivit antagen till frikursen psykologi grundkurs med 30 hp i örebro. Jag undrar om man kan bygga upp en examen och vad kan man tillägga mer alltså andra kurser, vad kan man bygga upp för examen? Såg på MDU att man kunde bygga upp examen för...
Hejsan,mitt råd är att du börjar läsa den kursen där du är antagen och innan sista dagen i anmälningsperioden (till hösten 2024) bestämmer dig om du vill... Läs hela svaret -
Kandidatsexamen på 90 hp?
Hej! Jag är intresserad av att läsa idehistoria på SU och då det inte finns ett fixerat program tänkte jag läsa idehistoria 1, 2, samt kandidatsexamenskursen som man kqn ta därefter. Detta innebär 1,5 år och 90 hp, men alla andra...
Hejsan,kandidatexamen från de svenska lärosätena innehåller 180 hp, vilket motsvarar heltidsstudier i tre läsår. Förutom 90 hp i sitt Huvudämne måste man ha ännu 90 hp - i vilka... Läs hela svaret -
Går det att kombinera kurser inom olika ämnen för att få en examen?
Hej, Jag är intresserad av att läsa både ett civilingenjörsprogram och läsa fristående kurser inom statsvetenskap för att sedan ta ut en kandidatexamen inom ämnet. Går det då att tillgodoräkna 90 hp av kurserna jag läst på...
Hej,du bör få svar från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen och om du vill ta ut examina från två olika... Läs hela svaret -
Kan jag ta masters i ekonomi om jag pluggar polkand?
Jag har sökt nu till våren universitet och ett av programmen jag har sökt till är Politices kandidatprogrammet. Jag undrar om det går att få jobb som är inriktade på ekonomie eller om man kan ta masters i ekonomi om man pluggar detta programmet. Om...
Hej, jag tror tyvärr att svar på din fråga blir Nej, men fråga gärna antagningsgrupper på de lärosäten där masterprogrammen i ekonomi ges. Min uppfattning... Läs hela svaret -
Bygga en kandidatexamen?
Hej! Jag har pluggat till en högskoleexamen med inriktning mot fastighetsförmedling på 120hp. Jag skulle gärna vilja använda denna utbildning till vidare studier.
Det som är mest intressant är masterutbildningar inom företagsekonomi. Där...
Hej,du måste få svar från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen. Du kan få lite olika svar från olika lärosäten. Det som absolut behövs... Läs hela svaret -
Kandidat i socialt arbete?
Hej! Jag har läst en del kurser inom socialt arbete och vill gärna i framtiden arbeta med barnrättsfrågor. Min plan är att jag ska utbilda mig till jurist men jag vill även ha det sociala arbetet i ryggen för att utöka min kompetens. Jag undrar nu hur...
Hej Alicia,inga poäng kommer "räknas bort" från juristprogrammet men jag kan inte svara på frågan om du efter 3 terminer på juristprogrammet ska kunna ta ut kandidatexamen i socialt... Läs hela svaret -
Bygga sin egen examen?
Hej. Jag undrar hur det går till att bygga sin egen examen exempelvis inom företagsekonomi. Kan man läsa kurser från olika universitet?
Hej F,man tar ut kandidatexamen från det lärosäte där man läser Kandidatkursen. Den läser man under sista terminen - alltså under termin 6. Det är inte förbjudet att ta in kurser... Läs hela svaret -
Huvudämne(n) för att sätta ihop egen kandidatexamen?
Hej!
Jag vill få en kandidatexamen som fokuserar på mänskliga, barns och kvinnors rättigheter men jag har tyvärr inte hittat något sådant kandidatprogram. Jag har funderat på att påbörja ett kandidatprogram som endast handlar om...
Hej Max,du måste få svar på dina frågor på den institutionen där du vill ta din examen. Detta för att väldigt mycket får varje lärosäte... Läs hela svaret -
Kandidatexamen i två olika ämnen?
Hej! Jag har en fråga. Om jag just nu läser ett högskoleingenjörsprogram, men också skulle vilja ha en kandidatexamen i miljövetenskap, räcker det då att jag läser till 90hp inom miljöämnet och kan sen ”tillgodoräkna”...
Hej!Det finns endast generella regler kring kandidatexamina, alltså att det är 180 hp och minst 90 hp inom huvudämnet samt att kandidatkursen måste också finnas med - med godkänt betyg. Vilka... Läs hela svaret -
Folkhögskolelärare?
Hej! Kan de poäng man läser på folkhögskolelärarprogrammet ingå i en kandidatexamen? Jag har tillräckliga poäng o arbetslivserfarenhet för att vara behörig. Jag undrar om jag kan använda de 60 hp jag kommer läsa i en...
Hej Maria,vilka kurser man får ta in i en kandidatexamen måste du få svar om - på den institutionen där du vill ta ut din examen. Förutom 90 hp i huvudämnet + kandidatkurs, är det upp till... Läs hela svaret -
Ta ut 2st kandidatexamen?
Hej igen! Har en fråga, som kanske är lite rörig. Men undrar om man kan ta ut en examen i både statsvetenskap eller nationalekonomi och genusvetenskap genom att göra följande under 4 års heltidsstudier: Läsa genusvetenskap och välja grundkurs i...
Hej Ebba,du måste få svar från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Detta pga varje svenskt lärosäte får i mångt självt bestämma om sina... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga