Janie
    Hej!
    1) Min dotter har alltid pratat bara franska med sin pappa så de pratar franska dagligen. Hon har inte gjort franska som modersmål eller i skolan för det finns inte på hennes skola. Hon har gjort spanska. Hon går i 8:an nu och önskar plugga franska i gymnasium. Går det?
    2) Kan man få meritpoäng för 2 språk i gymnasium?
    Med vänliga hälsningar, Janie

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Janie!
    Det är inte på alla gymnasieprogram som moderna språk ingår. Om moderna språk ingår som obligatoriskt ämne (alltså om eleven kommer in på HU, SA, EK - se t.ex Programplan för EK, eller NA) då finns det möjlighet att välja läsa franska från nybörjarkurs, som heter Franska 1.  I vissa program, t.ex i EK  och  NA ingår endast en kurs som obligatorisk (inom ämnet moderna språk) och gymnasieskolan är inte skyldig erbjuda läsa fler kurser inom det ämnet, men ofta kan man läsa vidare alltså även franska 2 och 3 (en kurs per läsår).
    Är man intresserad av språk och vill läsa många språkkurser, rekommenderas HU, inriktning Språk.
    I SA ingår 2 kurser moderna språk som obligatoriska och man kan läsa 2 kurser i samma språk eller i olika språk, t.ex läsa Spanska 3 och Franska 1, eller Spanska 3 och 4 eller Franska 1 och 2. Oftast läser eleverna antingen fortsättning på samma språk som de läste i grundskolan, t.ex spanska 3 och 4 eller så väljer eleven att läsa ett nytt språk på gymnasiet och läser i så fall t.ex Tyska 1 och 2 (eller Franska 1 och 2).

    Vad gäller meritpoäng så är max antal meritp.för moderna språk 1,5 och det uppnår eleven genom godkända betyg i moderna språk 3 och 4.

    Att din dotter pratar franska är jättebra. Frågan är dock om hon har även skriftlig nivå och läsförståelse så pass att hon skulle kunna börja läsa på en fortsättningskurs direkt? Om hon har kunskaper så pass att hon skulle kunna börja franska 2, men ej franska 3, då kan ett stort problem uppstå i att eleverna i år 1 på gymnasiet läser antingen Franska 3 eller 1 och läsa moderna språk 2 under årskurs 1 kanske ej finns möjlighet att göra pga hur schemat ser ut. Lektioner i franska 2 kan ligga på de tider när din dotter kommer ha andra, för henne obligatoriska ämnen/kurser och det går ju inte att klona sig... så det blir här flera frågor:
    - vilken kurs har din dotter förkunskaper för när det blir dags att börja på gymnasiet?
    och
    - kommer skolans schemat tillåta att din dotter deltar i lektioner i passande för henne kurs?

    Studie- och yrkesvägledare