Alex
    Hej.
    Jag har börjat första året på gymnasiet. På det gymnasiet jag går skulle man få välja sina programfördjupningar själva, och det var av den anledningen jag och de flesta andra i min klass valde just detta gymnasium. För några veckor sedan meddelade skolan att de tänkte ändra detta med att man får välja sina val och istället blir vi "tvungna" att välja mellan 2 "paket" av kurser. Dessutom har de tagit bort en programfördjupning som de utlovade. Min fråga är om skolan kan ändra detta hur de vill utan att meddela oss innan vi började på skolan? Finns det något man kan göra eller är det bara att acceptera?

    Mvh,
    Alex.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alex! Det är lärarbrist och om läraren som skulle undervisa i en kurs, har t.ex blivit föräldraledig eller långtidssjukskriven ... Och skola har inte lyckats hitta en annan lärare, vad kan man göra?

    Jag tror din skola känner sig Tvungen att göra som de gör; och inte gör det av illvilja.

    Ni kan säkert få en förklaring från rektor på vad som hände, och ni kan försöka "insistera " på att skola försöker hitta lärare och erbjuda fler valbara kurser... Men det är inte elevers rättighet att läsa exakt de valbara kurser som de vill läsa. Obligatoriska kurser och Tilltäckligt Antal kurser totalt måste etbjudas. Skola kan välja alla elevernas kurser åt elever om det är det enda sättet att ge eleverna Möjlighet att uppnå kraven för examensbevis ... :(

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej! Har pratat med rektorn som sa att det främst berodde på att de hade sett att klasserna inte blivit så sammanhållna då alla elever hade valt olika programfördjupningar, så lärarbrist är inte problemet. De har erbjudit oss att vi kan välja de kurser vi ville läsa som individuellt val istället, så det löser nog sig. Tack iallafall (:
    • Milla : Bra om det löser sig!;) och om kurs läses som Programfördjupning eller som individuellt val spelar ingen roll, det är ju ändå Samma kurs!;)
    • : Aa, det är mest att jag är rädd att de kurser jag vill läsa kanske inte blir av om för få väljer dem, men det lät på rektorn som de skulle bli av (:
    • Mikael : Perfekt! Lycka till!
    Läs alla kommentarer