Elif
    Hej!
    Jag går sista året på gymnasiet och vill läsa vidare efter gymnasiet på juristprogrammet, helst i Stockholm. Jag har läst klart 1600 poäng och läser nu 900 poäng. Nuvarande jämförelsetalet jag har är 16,17 och med full merit 18,67. Juristprogrammet kräver ca 20-21 i betyg för att komma in och jag undrar om det är möjligt för mig att komma in? Och ifall inte, hur mycket behöver jag höja mig och i hur många ämnen? Har ni några tips?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Elif,

    om du gör högskoleprovet, kan du konkurrera även i HP-urvalsgruppen.
    Var antagningsgränsen kommer att ligga på är det ingen som med säkerhet säga på förhand. Sök och vi håller tummarna!

    Sök till flera orter. Eller så kan du försöka, i fall du inte kommer in, att höja ditt meritvärde på ngt. sätt - genom att läsa på komvux eller genom prövningar.

    Gör högskoleprovet så många ggr du kan.

    Kika också på andra utbildningar - ex. >>yh-Paralegal som finns inom yrkeshögskolan.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag har gjort HP redan men jag undrar om det är MÖJLIGT att höja sig från 18,67 till 20-21 om jag har 900 poäng kvar att läsa?
    • Anna : Ju högre betyg i de återstående poängen du får, desto mer "höjer" du dig. Gör ditt bästa. Du kan ändå inte göra Mer än ditt bästa, eller hur? :) och LYCKA TILL!