SYV-besökare SYV

    Hej Maja,
    kurator på en skola är eftertraktad anställning; oftast är det Socionomer med några års erfarenhet + påbyggnadsutbildningar som får jobbet; eller så är det Psykologer som jobbar som kuratorer.

    Arbetsgivaren kan fritt bestämma vem hen anställer och hen väljer oftast endast från de som har grundutbildnignar Socionom eller Psykolog. Eftersom många söker tjänsterna, då kommer personer med andra utbildningar ofta inte på frågan, över huvudet taget.

    Därför är det bäst att försöka komma in på socionom eller psykologprogrammet, men om man inte vill eller kan göra det - välj i första hand psykologiska kurser; och i andra hand - pedagogiska kurser och i tredje hand - sociologiska kurser. Det är vad jag kan säga.

    Alla de olika inriktningar kan leda till exakt samma jobb med samma lön - t.ex som Arbetsförmedlare eller som Utredare på FK, vilket ofta är fallet: både utbildade lärare, beteendevetare, poliser som inte vill jobba som poliser, och personer med diverse andra avslutade och oavslutade högskoleutbildningar blir kollegor - till ex. på CSN, där de jobbar som studiestödsutredare eller på Migrationsverket, där de jobbar som Beslutsfattare.

    Mvh

    SYV