Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'offentlig förvaltning' (17 st.)
-
Förvaltning vs rättsvetare?
Hej! Undrar om utbildning i offentlig förvaltning vs. rättsvetare är likvärdiga i arbetsmarknaden eller skiljer de sig? Om skillnad, hur skiljer de sig åt när det gäller att söka jobb? Undrar även om ni vet några utbildningar helt på...
Hej!Utbildning i offentlig förvaltning och utbildning i rättsvetenskap är båda ämnesområden som kan leda till olika typer av jobb inom både offentlig och privat sektor, men de har olika fokus... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan Samhällsanalys & Offentlig förvaltning och ledning?
Jag velar mellan att söka programmet Kandidatprogram i samhällsanalys eller Offentlig förvaltning och ledning vid Örebro universitet. Jag skulle vilja jobba som tex utredare eller handläggare på en myndighet eller kommun och undrar vilken av utbildningarna som...
Hej!Båda utbildningarna du nämner i din fråga, Kandidatprogrammet i samhällsanalys och Kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och ledning, är... Läs hela svaret -
Kan man få samma jobb av programmen eller skiljer de sig?
Hej! Jag undrar om man får liknande jobb med utbildningarna förskollärare och offentlig förvaltning, eller skiljer programmen sig åt när det gäller arbetsmarknaden. Om så, hur?
Hej,förskollärarprogrammet leder till förskollärarexamen; med förskollärarexamen kan man ansöka om legitimation hos skolverket. Allt fler kommuner väljer att... Läs hela svaret -
Hur skiljer sig programmen?
Hej! Är utbildad förskollärare samt ett år ämneslärare samhällskunskap. Funderar att läsa samhällsanalys eller offentlig förvaltning. Hur skiljer de sig både arbetsmässigt och utbildningsmässigt?
Hejsan,yrken inom de områden där du vill jämföra programmen inom är i Sverige icke-reglerade; det innebär att arbetsgivare får fritt anställa med vilken utbildning som helst. Arbetsgivaren... Läs hela svaret -
Kan offentlig förvaltning vidga vyerna på arbetsmarknaden som lärare?
Hej! Är utbildad lärare och undrar om en utbildning inom offentlig förvaltning kan vidga mina vyer på arbetsmarknaden, eller blir den ungefär densamma som nuvarande? Har intresse av arbete som administratör, handläggare, receptionist, chef, rekryterare,...
Hej,du skriver i din fråga bland annat följande: "Har intresse av arbete som administratör, handläggare, receptionist, chef, rekryterare, ekonom på olika... Läs hela svaret -
Jurist eller förvaltning?
Hej, Jag har en fråga som jag länge funderat över. Jag är intresserad av arbete som handläggare/administratör/ochkanskeutredare. Detta inom exempel arbetsmiljöverket, skatteverket, begravningsföretag, kommun, konsumentverk osv....oftast stårt det...
Hej Linda!Du skriver om att du är intresserad av arbete som handläggare/administratör och ev.också som utredare. Både handläggare/administratör och utredare kan... Läs hela svaret -
Offentlig förvaltning?
Hej! Om man läser offentlig förvaltning på uni kan man då jobba inom social tjänsten?
Hej!Inom socialtjänsten finns olika jobb, bland annat som receptionist och administratör. Om du menar Socialsekreterare eller Biståndsbedömare, då är de flesta som anställs - socionomer. Det... Läs hela svaret -
Hur kan jag komplettera min kunskap?
Mina studier bakgrund som har jag fått en bedömning mot svensk högskoleutbildning från Universitets och Högskolerådet (UHR). 1.Master examen inriktad mot offentlig förvaltning i utbildningen ingår examensarbete. 2.Kandidat examen inriktad mot...
Hej!Lärare - är i Sverige ett yrke som numera "kräver" legitimation. Lärarlegitimation får man av Skolverket. I grunden brukar skolverket vilja se Lärarexamen. Om jag förstår dig... Läs hela svaret -
Vilka program leder till EUjobb?
Hej, Jag vill jobba som handläggare i EU:s förvaltning eller handläggare inom utrikespolitik i EU. Jag är även intresserad av yrken inom språk eller översättning i EU. Jag är intresserad av de flesta jobb inom internationella samarbeten, men mitt förstahandsval skulle vara jobb inom...
Hej Sandra, en svår fråga du ställer.Det finns inte ngt klart svar att ge... Kika på framtid.se/yrke/eu-jobb - de jobben du är "ute efter" är mycket eftertraktade med mycket tuff konkurrens och... Läs hela svaret -
Kan man få liknande jobb oavsett vilken av dessa som lästs?
Hej! Fråga 1 --> Jag velar mellan offentlig förvaltning och personalvetare i Örebro. Självklart är de olika eftersom personal leder till arbeten inom personalområdet, men... Jag undrar om man läser personal, kan man få liknande jobb (utöver...
Hej! Jag vill börja svara på Fråga 3 --> Vad kan man studera för vidareutbildningar efter personalvetar?- Egentligen kan man inte svara; detta för att utbildningsutbud... Läs hela svaret -
vilken typ av handläggare?
Vad för typ av handläggare blir man om man läst offentlig förvaltning?
hej Linda;offentliga arbetsgivare är de statliga myndigheter, kommuner och landsting. Om man har läst Offentlig Förvaltning, passar det i så fall som bäst att söka jobb som handläggare eller som... Läs hela svaret -
Vilken jobb med utbildningen offentlig förvaltning och ledning?
Hej Om man är intresserad av utbildningen offentlig förvaltning och ledning, vilken jobb ska man kika närmre på på hemsidan framtid?
Hej Linda, om du är intresserad av utb.Offentlig förvaltning & ledning, börjar med att kika på yrke/verksamhetsiedare-chef och yrke/forvaltningschef -
Offentlig förvaltning eller human resources?
Hej! Just nu studerar jag till förskollärare, men under senare tid har intresset väckts för arbete som handläggare inom diverse företag som arbetsmiljöverket, konsumentverket, kronofogden, skatteverket, m.m. samt arbete inom personalvetenskap med rekrytering, arbetsmiljö, ekonomi. Jag står...
Hej Linda;yrken personalvetare och "handläggare" är samlings-begrepp som inkluderar många olika "under-yrken" och oändligt antal olika uppsättningar/kombinationer av arbetsuppgifter.... Läs hela svaret -
Kan man jobba inom en offentlig förvaltning om man går estetiska prog?
Hej ? Jag går just nu första året på estetiska programmet /dans, men jag är inte riktigt säker på om jag vill hålla på med dans i framtiden. Jag tycker att samhället intresserar mig väldigt mycket och har tänkt att arbeta inom...
Hej Edita,det finns väldigt många olika arbetsuppgifter inom Offentlig förvaltning. Se några exempel:Administratör... Läs hela svaret -
Vad kan man bli efter administratörsprogrammet?
Hej! Jag går just nu sista året på samhällsprogrammet med inriktning beteende. Snart är det dags att välja högskola och jag har hittat administratörsprogrammet på Borås universitet och det verkar verkligen kul och skulle passa mig perfekt. Problemet är bara att jag inte vet vad man blir efter...
Hej Razmuz! är man högskoIeutbiIdad Administratör>>, kan man t.ex söka jobb som Utredare>> eIIer som UtbiIdningsadministratör>> (på bIand annat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga