Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32226 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'statsvetare' (14 st.)
-
Vilken utbildning är bäst för mig?
Hej! Jag tog studenten 2023 och tänker först nu att jag ska plugga vidare i höst. Problemet är att jag inte vet alls vad jag vill plugga till. Jag har alltid varit intresserad av historia, språk och SO ämnen i allmänhet men har också märkt att...
Hej, Att välja utbildning och yrkesbana är ett stort beslut och det är klokt att noggrant överväga dina alternativ. Jag ska nu försöka att besvara de frågorna som du har... Läs hela svaret -
Vart kan en statsvetare student söka Internship?
Hej ! jag läser mitt första år på Statsvetare programmet och funderar över sommaren , jag vill gärna jobba med något inom min utbildning. jag vill göra min praktik i Regeringskansliet , och vill skapa mig lite kunskap och erfarenhet innan dess. Vilka...
Hej Hamdi!Jag råder dig ställa din fråga till studievägledare på din institution. Hen jobbar direkt med frågor som rör din utbildning och kan tusen ggr mer om just... Läs hela svaret -
Europaprogrammet inriktning statsvetenskap / statsvetarprogrammet?
Hej! Jag är intresserad av programmen i min rubrik, undrar dock vad främsta skillnaden med programmen är och om något av jobben leder till fler jobb inom offentlig sektor osv. Kan ni svara på det? Med vänlig hälsning, Emma
Hej Emma,det bästa rådet jag kan ge dig är att du läser noga allt som står på utbildningarnas egna webbplatser; att du jämför innehåll (kurser... Läs hela svaret -
Vad är det för Skillnad på statsvetare och statsvetenskap?
Hej, jag undrar om det är någon skillnad på statsvetare och statsvetenskap. Så som jag uppfattat det behövs det matte 2b för att kunna läsa till statsvetare. Men matte 3b för att läsa statsvetenskap, vad är skillnaderna. Vila program kan...
Hej Sara,högskoleprogram med liknande (och ibland även med identiska) namn kan ha olika behörighetskrav. Det gäller att titta på vad just det programmet ställer... Läs hela svaret -
Paralegal på högskola/universitet?
Hej! Jag förstår att ’Paralegal’ är en relativt ny yrkesroll samt utbildning i Sverige. Det finns ett antal Yrkeshögskolor som har en utbildning till just det. Jag undrar om man kan utbilda sig till ’Paralegal’ på annat sätt, till...
Hej Johanna!Förutom Paralegal finns också en "liknande yrke" IP-paralegal och det fanns förut yrkeshögskoleutbildningar till IP-paralegal. Nu kan jag inte se att det kommer starta ngn sådan... Läs hela svaret -
Praktik för de som inte läst ett färdigt program?
Hej! Finns praktik som kurs hos något universitet i Sverige som man kan söka om man enbart har läst kurser och inte ett färdigt program. Jag kommer att skriva min kandidat examen inom statsvetenskap om det är en nödvändig information.
Hej, praktik kan ingå i högskoleprogrammen. Det är inte i alla program som praktik ingår. Jag känner inte till möjlighet att söka "praktik som kurs" hos... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan olika utbildningar?
Hej! Har försökt att förstå skillnaden mellan lite olika utbildningar men förstår inte riktigt vad som skiljer dem åt. Vad skiljer de olika utbildningarna: Kandidatprogram i praktisk filosofi, politik och ekonomi 180 högskolepoäng, Lunds...
Hej Ebba! en viktig skillnad är att programmen ges på Olika orter. Med den svåra bostadssituationen, som råder i Sverige nu, år 2020, kan det vara viktigt att tänka om man har... Läs hela svaret -
Kan man få liknande jobb oavsett vilken av dessa som lästs?
Hej! Fråga 1 --> Jag velar mellan offentlig förvaltning och personalvetare i Örebro. Självklart är de olika eftersom personal leder till arbeten inom personalområdet, men... Jag undrar om man läser personal, kan man få liknande jobb (utöver...
Hej! Jag vill börja svara på Fråga 3 --> Vad kan man studera för vidareutbildningar efter personalvetar?- Egentligen kan man inte svara; detta för att utbildningsutbud... Läs hela svaret -
(Nationalekonomi och Statsvetenskap) eller (Företagsekonomi)?
Hej! Jag har blivit antagen till Nationalekonomi och Statsvetenskap (Kandidatprogram) men undrar i fall jag läser det, har jag möjligheten att i framtiden jobba som 1)revisor *antingen inom företag eller på andra ställen*, 2)inom banken (bankman) eller liknande? Därför att enligt de kurserna...
Hej, det är rätt svårt, kanske omöjligt, att svara på din fråga. Jag ska förklara varför. Kika på Reglerade yrken>> - det är inom dem som... Läs hela svaret -
Vilka jobb kan man söka med kandidatexamen i Sociologi?
Hej! Jag läser på Samhällsplanerarprogrammet där kurserna består av kulturgeografi, statsvetenskap och sociologi. Därefter väljer man själv vilket ämne man vill fördjupa sig inom och ha som sitt huvudämne, vilket leder till en kandidatexamen i sociologi, kulturgeografi eller...
Hej, kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/beslutsfattare-migrationsverket där det förklaras vilken utbildning som kan be jobb som beslutsfattare på Migrationsverket.Det... Läs hela svaret -
vill gärna jobba med socialarbete?
hej! jag är sugen på att plugga till våren. jag har sökt några kurser och program. jag vill gärna jobba med socialarbete. men mina betyg räcker inte så högt så jag funderar på att läsa fristående kurser. men jag har svårt att välja mellan statsvetare eller beteendevetaren. vilka av de två är...
Hej Julia, du skriver att du vill jobba med socialt arbete. Men du nämner också statsvetare och beteendevetare i din fråga. Beteendevetare ligger mycket närmare "socialt arbete" än Statsvetare... Läs hela svaret -
Vad kan man bli som statsvetare?
Hej, som rubriken lyder. Vad kan man egentligen bli om man pluggar statsvetenskap eller liknande? Har kommit in på statsvetare som reserv, och funderar på att hoppa av tekniskt basår nu för hösten. Finns det några bra betalda jobb om man är färdigutbildad statsvetare? Finns det jobb...
Som utbildad statsvetare kan man till exempel arbeta som Utredare>>, Handläggare>> inom stat och... Läs hela svaret -
Vilket program är bäst?
Hej Nästa år ska jag söka en högskoleutbildning men jag är osäker på vilken som blir bäst. Jag har varit intresserad av statsvetenskap och jag vet att man kan jobba inom många områden efteråt. Men i det senaste har jag funderat mer på rättsvetenskap. Jag är intresserad av att jobba inom...
Hej Anna, du får gärna kika på yrkespresentationerna på www.framtid.se i första hand på Rättsvetare>> men även på andra, eftersom det är många olika yrken som... Läs hela svaret -
Arbeta inom HR/arbetsrättsliga frågor med statsvetarexamen?
Jag är intresserad av att jobba inom HR och/eller med arbetsrättsliga frågor. Helst skulle jag vilja läsa till statsvetare och därefter lägga till en magister inom ledarskap och organisation för att gå vidare med en master inom hälsa och välfärd med inriktning arbetsliv. Är detta en bra plan för...
hej Mollie! ja! jag tycker att det är en mycket bra (genomtänkt) pIan, som du har kommit på. LYCKA TILL! Milla SYV
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga