Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'Studievägledare' (15 st.)

    • Tom13

      Frågan om kandidatexamen och examensarbete ceremoni på högskolan ?

      Jag är för närvarande inskriven på sista året i systemvetarprogrammet och står inför en utmanande situation. Jag saknar några förkunskaper som krävs för kandidatexamenskursen och har därför ansökt om dispens. Denna kurs är planerad att starta den 27 mars. Tyvärr har jag nyligen blivit...

      Milla : : Hej!Du beskriver en mycket specifik och inte helt vanlig situation; i alla fall har inte jag tidigare "konfronterats" med just den situationen men jag jobbar inte på din... Läs hela svaret
    • Emma

      Kurser motsvarande SYV-utbildningen?

      Hej! Vet att SYV-programmet är ett program som inte går att bygga ihop själv, men vilka kurser kan vara användbara att läsa om man vill jobba som SYV? De kurser som ingår i programmet är oftast programkurser och går ej att söka som...

      Milla : : Hej,jag undrar vad syftet med att läsa "liknande kurser" skulle vara? Är det för att du vill få jobb (anställning) som SYV. I så fall har jag både goda och dåliga... Läs hela svaret
    • Therese

      HR eller SYV-utbildning?

      Hej, Velar otroligt mycket kring om jag ska jobba med HR eller som SYV i framtiden och vilken utbildning jag ska söka. Min fundering: Om man läser till SYV på ex. Stockholms universitet. Kan man tillgodoräkna sig någon av kurserna om man skulle vilja komplettera i framtiden och få en...

      Anna: : Hej Therese,SYV-programmet (när jag läste det) inkluderade en "valfri termin" (inte helt valfritt men vi fick välja mellan ett antal samhällsorienterade kurser som vi kunde läsa på olika... Läs hela svaret
    • Sky

      Klinisk farmakologi?

      Hej! Jag undrar om jag tar apotekarexamen som tar 5år och ett halvt år praktik, kan jag då därefter bli klinisk farmakolog, eller måste jag plugga ännu mer för att komma dit? Vad gör en klinisk farmakolog ens? Vad är arbetsuppgifterna?

      Peter: : Hej S!Du får gärna vända dig till de som jobbar på universiteten med de utbildningar som ligger inom den aktuella kunskapsområde: du kan ställa frågor både till studievägledare på de... Läs hela svaret
    • Stationsvärd

      Finns det studievägledare som kan hjälpa mig med val av skola?

      Jag funderar på att börja en yrkeshögskola. Jag kollade olika utbildningar på YH guiden, bland annat Data och IT, men jag har absolut ingen erfarenhet av dessa och vet inte vad dessa utbildningsnamn betyder, jag är inte teknik kunnig, men vill gärna försöka hitta även där någonting som skulle...

      Mikael: : Hej Natasa,just nu hittade jag 229 stycken yrkeshögskoleutbildningar inom område Data/IT men om ett par månader kan det bli många fler, eftersom nya... Läs hela svaret
    • Ellinor

      Vilka sidor kan man lita på?

      Ett av de yrken jag funderar på är studie och yrkesvägledare. Men det är svårt at få en uppfattning av hur arbetsmarknaden ser ut. Framtid säger balans, saco säger stora chanser till jobb och arbetsförmedlingen säger små möjligheter till jobb. Funderar mycket på utbildningen och har många...

      Milla : : Hej Ella!Så roligt att du är intresserad av mitt yrke - SYV!Syv-programmet är på 3 år och på så lång tid framåt är det egentligen ingen som vet hur arbetsmarknaden kommer... Läs hela svaret
    • Anonym

      Nyfiken på syv-yrket?

      Hej! Jag funderar på syv-programmet antingen i Varberg eller Stockholm. Men jag undrar hur vanligt det är att man får jobb på vuxenutbildningen efter examen? Undrar även hur era tjänster här på fråga syv fungerar? Är ni helanställda, eller jobbar på timmar extra med denna typen av tjänst/jobb?...

      SYV-besökare: : Hejsan! Läs gärna svaren på frågorna som finns i "avdelningen: SYV": fragasyv.se/fragor?q=SYV - där finns det väldigt mycket bra info som besvarar diverse frågor om yrket SYV! Det finns också... Läs hela svaret
    • Linda

      Jobba som studievägledare?

      Jag är nyfiken på studievägledaryrket och vore tacksam om någon kunde dela med sig hur ni upplever och tänker kring arbetet som SYV. Vad är roligast? Vad är den största utmaningen? Vilka egenskaper har en bra SYV? Övriga tankar om arbetet som...

      Daniel: : Tack för dina frågor om mitt yrke - SYV! Roligt att du är nyfiken på mitt yrke!Du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på alla dem.Vad är roligast?- Jag... Läs hela svaret
    • sandra

      Meritpoäng oavsett E betyget?

      Hej, så jag är ju nästan klar med mina studier i komvux, har runt 17 A (A i Eng 7 - 1, 0 meritpoäng) och fem B och två E i matematik. Jag fick bra betyg i Italienska 1 men italienska 2 går inte så bra för mig så jag tänkte välja...

      Julia: : Hej Sandra,jag vet inte vad "grundliga meritvärde" är... :) men även E betyg i en kurs som ger meritpoäng är mer värt än A i en lika stor kurs som inte ger meritpoäng. Det blir... Läs hela svaret
    • Lena

      Hur kan man som studievägledare veta allt?

      Hejsan, jag är studie- och yrkesvägledare som undrar hur är det möjligt att ge svar på frågorna om alla möjliga yrken och utbildningar. Jag får själv frågor om alla möjliga yrken och utbildningar och är ofta tvungen att svara att jag inte kan svara; och i bästa fall kan hänvisa någonstans, men...

      Anna: : Hej Lena,känner väl igen mig i din fråga!Vi får också frågorna om alla möjliga Yrken och Utbildningar... och vissa frågor finns det inga svar på att ge. Vi... Läs hela svaret
    • J

      Psykolog eller Studie- och yrkesvägledare?

      • Hej! Bakgrund: tog studenten 2011, jobbat en del, läst lärarprogrammet 2015- 2019, med ett nuvarande studieuppehåll.
      • Nuläge: Tog studieuppehåll för att satsa på högskoleprovet. Jobbar på halvtid. Överväger mellan...

        Anna: : Hej J, jag tänker på studieekonomi... Studiemedel för eftergymnasiala studier kan man få i högst 6 år. Om du läste 4 år redan (som du uppger: på... Läs hela svaret
    • Rana

      Blir lärare inom ekonomi?

      Hej! Jag är en student som studerar min sista termin inom företagsekonomi programmet. Jag undrar om kan jag blir lärare inom samma ämne utan att behöva plugga en gång till? Alltså att plugga lite till för att bli lärare inom ekonomi? Hoppas att ni har förstått vad jag menade! Med vänliga...

      Mikael: : Hej Rana! För att bli behörig lärare behöver du ta ut Lärarexamen och ansöka om Lärarlegitimation. För att bli behörig lärare i Företagsekonomi, behöver du läsa... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga