Marcus

    Hej kära fragasyv! Var ett tag sen man var här, hoppas allt är bra! Det är så att jag gick ett bygg program och läste till engelska 6 och svenska 2 och 3 med godkända betyg! Jag är sugen på att läsa byggingenjör på LIU universitet om några år eventuellt. Men grejen är den att jag inte förstår en sak. När jag räknade ut mitt meritvärde så fick jag ” sämre ” meritvärde när jag la till svenska 2 och 3 och skulle räkna upp hur mycket poäng jag fick. Varför skall man ” straffas” eller få sämre meritpoäng om man läst till svenska 2 och 3 på gymnasiet? Samma var det med engelska 6. Jag fick runt 14,0 i poäng, tror ni man kommer in på tekniskt-natur basår på Norrköping med den meriten? Är det garantiplats om man läser tekniskt basår och sen vill läsa byggingenjör? Sista frågan: Vilka andra ämnen kan man läsa upp på komvux/hermods för att få extra poäng till att söka in på universitet? Hur funkar komvux egentligen!? Eng 7 och Matte 3 kommer jag att läsa och då får jag sammanlagt 1,5 extra poäng. Men vilka andra ämnen finns det jag kan läsa till på komvux för höja mina poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!
    Antagningsstatistik för Tekniskt-naturvetenskapligt basår i Norrköping (Linköpings universitet) från antagning till höstterminen 2019 visar följande:
     Alltså, med meritvärde på 14.0 har du en rimlig chans att komma in. Om du redan nu har godkänt betyg i matematik 2 - och i svenska 2,3 samt engelska 6 och om du har fått examensbevis (inte studiebevis) - då är du behörig. Du kan alltså komma in (finns god chans till det).
    Du kan söka läsa matte 3 (och kanske också 4) och engelska 7 på komvux och söka till naturvet.tekniskt basår i Norrköping; om du inte kommer in på basåret, kan du förhoppningsvis läsa på komvux i så fall.

    Ang. Garantiplats på programmen på högskolor-universitet
    det är en fråga till just det lärosäte. Se vad som står på deras hemsida. Ställ annars frågor till personal på just den skolan där du vill få garantiplats. Det är ingen annan än just personal på den skolan som kan svara - för att det bestämms lokalt, på just den skolan.

    ang. "straffas" för att man läst mer svenska och engelska än yrkesprogrammet kräver
    Det stämmer inte att man "straffas", :) för att utan godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6 är man Obehörig till högskolestudier och då spelar ingen roll hur höga betyg man har, för övrigt - man kan ju ändå inte komma in på högskoleutbildning.
    I examen från högskoleförberedande gymnasieprogram ingår svenska 2,3 och eng6 med Godkända betyg; har man inte fått lägst E i de kurserna, får man Studiebevis och är Obehörig till högskolestudier.
    så, betygen i svenska 2,3 och eng 6 räknas alltid in, pga det är obligatoriska kurser som ingår i Grundläggande behörighet.

    Du kan också kika på yrkeshögskoleutbildningar. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Och betygen spelar inte avgörande roll när man söker till YH-utbildningar.

    Exempel på några yh-utbildningar
    teknikhogskolan/vvs-ingenjor-teknikhogskolan-linkoping
    teknikhogskolan/produktionsledare-bygg-och-anlaggning-linkoping
    yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/byggledare

    Hela utbudet av yh-utb finns på www.yhguiden.se

    • : Ah då förstår jag! Tack för svaret!! Men när jag skall räkna ut meritvärdet på studenten.se skall jag inte lägga till svenska 2 och 3 samt engelska 6 när jag skall räkna ut meritpoängen? När jag lägger till dem så sänks mitt meritvärde , därför jag undrar. Vilka ämnen på komvux kan jag läsa upp för få högre merit! Då har jag bra chans att komma in, för med engelska 7 och matte 3 så ligger jag runt 14.0. Hur mkt mer får jag i poäng om jag läser matte 4 på komvux?
    • Julia : För godkänt betyg i matematik 4 får du + 0.5 meritpoäng. Ännu + 0.5 kan du få för godkänt betyg i matematik 5 eller specialisering. ... För moderna språk 3 får du + 0.5 och för moderna språk 4 - en hel meritpoäng, alltså + 1.0
    • Julia :

      ang. Räkna ut jämförelsetal och meritvärde, så behöver du inte göra det själv, det gör Antagning.se när du söker till svenska högskoleutbildningar; men om du vill räkna själv, då rekommenderar vi Räknehjälp på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Rakna-ut-ditt-meritvarde/Raknehjalp

    • Julia : Sök till basåret redan nu, om du är behörig, även om du idag har lägre meritvärde än det som krävdes förra året. Antagningsgränsen kan gå ner, bl.a pga det blev utlovat att antal utbildningsplatser ska utökas (därför kan det bli så att fler kan komma in på samtliga utbildningar). Det blir tråkigt för dig att se att i fall du inte söker och ser i efterhand att du skulle kommit in. Alla BEHÖRIGA sökande har viss chans att komma in.
    • : Tack för svaret! Vad är moderna språk 3? Är det spanska och tyska? Går det att lägga till dem och läsa de på komvux för extra poäng eller hur funkar det? Om antagningsskravet är matte 2a och jag läser Matte 4 får jag 0,5 meritpoäng då? Vad får jag om jag läser matte 3a? / Marcus
    • Julia : Om antagningskraven är matte 2, får du + 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 3 och ännu + 0.5 för godkänt betyg i matte 4, alltså sammanlagt för matte 3 och 4 får du + 1.0 meritpoäng. ... På nivå 3 finns det endast kurserna Matmatik 3b och 3c. Du kan inte läsa "matte 3a" för en sådan kurs finns inte. ... Moderna språk är det t.ex spanska, franska, tyska, danska, swahili, mandinka-malinka, ryska, kinesiska mm och m.fl Om du inte ha kunskaper i ett språk som motsvarar 400 timmars studier, vilket skulle räcka för att få godkänt betyg på nivå 2 i moderna språk, då börjar du på lägre nivå, Nybörjarkuser heter t.ex Spanska 1, Franska 1, Tyska 1. Sedan läser man fortsättningskurs - moderna språk 2 och sedan 3. På heltid kan man läsa moderna språk 1,2,3 och 4 på 20 veckor.
    Läs alla kommentarer