Julia
    Hej, tidigare tänkte jag endast på att välja vård och omsorgsprogrammet. Jag har alltid velat arbeta med att hjälpa människor. Drömyrket är socionom. Mamma gillade verkligen att jag skulle läsa ett yrkesförberedande program, eftersom hon säger att det är det bästa om du får många möjligheter till jobb.
    Ibland tvekar jag. Jag tycker verkligen att språk är någonting väldigt kul och användbart, vilket gör att jag lätt glider ifrån vård till humanistiska istället. Sedan finns inte vård programmet på samma skola som humanistiska. Och dom skolorna jag tycker verkar bäst, är de med humanistiska. Till exempel kommer jag kunna välja estetiska kurser där vilket är otroligt kul, och skolan har ryktet om sig att det finns väldigt bra personer där också.
    Väljer jag vård kommer jag liksom vara tvungen att välja till typ engelska 6 på det individuella valet, då kan jag lika gärna gå humanistiska för då har jag redan alla sånna viktiga kurser.
    Mamma säger att humanistiska (alla högskoleförberedande) är för mycket plugg för mig. Visst nu det senaste halvåret har jag inte kämpat på mitt bästa, men det blev inte speciellt mycket förändringar i mina betyg för det. Och jag är beredd att satsa känns det som, tror jag. Bevisa henne att jag visst kan.
    Men samtidigt är jag så himla osäker.

    • : Vilken skola? :) funderar själv på humanistiska -språk.
    • Mikael : Undrar du på vilken skola som HU språk finns? I vilken stad? Med vänlig hälsning, Mikael syv

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    HEJ JULIA, jag förstår att det är svårt att välja gymnasieprogram om man har varierande intressen - om både vård och språk lockar. Jag råder dig att boka "skugga en elev", provgå på HU och på VO - en dag på vardera program. Då kan du känna på hur det är att gå på de två programmen.
    Läs också om de yrken som är "kopplade" till VO och till HU:
    http://www.framtid.se/profession/underskoterska/
    http://www.framtid.se/profession/personlig-assistent/

    http://www.framtid.se/profession/tolk/
    http://www.framtid.se/profession/oversattare/

    Återkom gärna efter att du har "skuggat" på båda programmen! :-)

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare