Johanna
    Hej! jag går första året på samhällsprogrammet i Vilhelmina. Nu är det så att jag har haft väldigt svårt med vår mattelärare, vilket gör att jag ligger på F-nivå på Matte 1B. Nu undrar jag om jag måste gå om ett helt år på grund av matten? övriga ämnen har jag inga som helst problem med och ligger runt D-B/A nivå på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna!

    Jättetråkigt att läsa att du har problem med matten. Jag vill direkt tipsa dig om en mycket bra sida www.mattecentrum.se och de la ut alla mattekurser för självstudier på www.matteboken.se och det är helt gratis. Rekommenderar att du kikar på det och hoppas att du finner detta av intresse och nytta!

    Tråkigt att du känner att du ligger på F-nivå och tyvärr så är Matte 1 en av de kurserna som kan hindra dig från att ta examen. Om du vill läsa om krav för examen, så finns de här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Utan ett godkänt betyg i Matte 1b är man inte behörig att läsa 2b, eftersom kurserna i matte bygger direkt på varandra. Men i praktiken så är det ofta så att elever får gå vidare och läsa åk2 inklusive Matte 2 men de har då inga förutsättningar att klara nivå 2 om man inte har tillräckliga kunskaper på nivå 1. Detta resulterar i att man har 200 F-poäng och det är max vad man kan ha och ändå få ut gymnasieexamen - om det inte vore för att just Matte 1 är en av kurserna som är ett krav för examen.

    Varför elever får läsa Matte 2 när de inte godkända i Matte 1 beror oftast på att eleven har rätt till heltidsstudier och skolan har svårt att ordna möjlighet att läsa någon annan kurs i stället för matte. Utan heltidsstudier har inte eleven rätt till Studiehjälp från CSN heller.

    I några fall - genom att följa undervisningen i Matte 2 - kan eleven sedan tenta av Matte 1 och kan då ta ut examen med F i Matte 2 och E i Matte 1. Det är inte optimalt men kanske en ok lösning ändå.

    Jag hoppas och tror att du kan fixa minst E i matten. Be om hjälp. Prata med din klasslärare (mentor), med skolvärd, med rektor på ditt program. Läs matte på egen hand med hjälp av matteboken.se och matte är ju - som tur är - ett ämne där man ganska lätt kan bevisa att man kan (till skillnad från vissa andra "diskussionsämnen" som t.ex. historia).

    Du undrar om du måste gå om åk1. Min fråga till dig är: vill du gå om åk1? Om du själv vill det, så kanske du kan få.

    Ett förslag som jag har: kanske är det bra om du gör en ansökan till åk1 på Humanistiska eller Estetiska programmet (eller ett av yrkesprogram); detta p g a det läses mindre matte där. Sedan behöver du ju inte tacka Ja till platsen om du ångrar dig. Det skadar inte att göra ansökan till åk1: du söker du på dina grundskolebetyg igen och konkurrerar om platsen så som du gjorde förra året. Du kan söka till vilket program du vill, men minst matte läses det på yrkesprogram och av de högskoleförberedande - på Estetiska & Humanistiska.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig stort lycka till!

    Anna