Hej Sara,

    angående meritpoäng, är det jättebra om du kan läsa på gymnasieguiden.se - här är snabblänk>>

    det är tyvärr inte så enkelt att bara säga att - de och de kurserna ger meritpoäng för att det beror ibland också på vilken utbildning man söker till. :)

    Engelska 7 ger 1.0 i merit.

    Moderna språk och matte - beror det på vad som krävs för Särskild behörighet till just den utbildning som man söker till. Söker man till utbildning där matte 5 krävs för särskild behörighet (t.ex på vissa program på tekniska högskolor) så ger inte matte 5 i så fall merit.

    Moderna språk 3 kan krävas för behörighet ibland - och då ger bara Moderna språk 4 meritpoäng.

    Sedan är det också så att vissa utbildningar accepterar inte några meritpoäng över huvudet taget. t.ex Handelshögskola i Stockholm gör inte det, och om man söker till det tekniska basåret på Chalmers (teknisk högskola i Göteborg) - accepteras inte heller några som helst merit poäng, över huvudet taget.

    Därför kan man tyvärr inte säga generellt att "för den och den kursen får du meritpoäng" för att

    1. den utbildning du söker till kanske inte räknar med meritpoäng över huvudet taget

    2. det beror på vilken särskild behörighet som krävs för utbildningen /för att kurser som krävs för behörighet ger inte meritpoäng, utan det är Högre, vidare, svårare kurser inom samma ämne som ger meritpoäng i så fall/.

    Väldigt bra om du kan läsa om Meritpoäng här>> eller så kan du uppge exakt vilken utbildning du vill söka till - så kan vi se om den utbildningen räknar med meritpoäng och även se vilken särskild behörighet som krävs - och kan i så fall ge dig ett mer exakt svar.

    Men skulle du sedan med samma betyg söka andra utbildningar, blir det annorlunda - om det är andra behörighetskrav till de andra utbildningar som gäller. :)

    Krångligt det där med meritpoäng, suck! :(

    Du skriver i din fråga att man inte kan höja sitt betyg från E/D till C och B under gymnasietiden? Och jag undrar lite grand vad exakt du menar med det? Menar du högre kurs inom samma ämne eller menar du höja betyg i samma kurs?

    Exempel: vi säger att du har D betyg i Engelska 5 från åk1 på gymnasiet. Sedan läser du Engelska 6 under åk2 och kan mycket väl få både C och B och även A i kursen Engelska 6. Däremot går det inte att höja betyget i Eng5, i alla fall inte under gymnasietiden.

    Men efter gymnasiet kan du göra prövning i Eng5 och få det betyget som du har kunskaper till.

    Har man flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller. Som tur är, kan man inte sänka sitt betyg. t.ex om man gör prövning och får lägre betyg, då stor det högre betyget kvar i alla fall.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Om du i din fråga berättar mer, beskriver din situation lite mer ingående - är det lättare att ge ett bättre svar. Tänk på att vi vet inget om dig mer än exakt det som står i din fråga. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA