Freya
    Jag undrar när man senast får ansöka till ettan i gymnasiet. Är 19, blir 20 och på grund av fel som uppstod mellan höstterminen 16 och vårterminen 17 när jag skulle byta skola så står jag nu idag utan skola och kommer därför om jag vill fortsätta plugga behöva börja om i höst igen. Men undrar därför om jag är för gammal nu i och med att jag blir 20 i år eller om jag kan söka ändå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Freya, från 1juli det kalenderåret som du fyller 20 år, tillhör du komvux, vuxenutbildningen. Om du fyller 20 år under 2017 söker du studier på komvux med start tidigast 1juli. Om du innan 1juli blir inskriven på ungdomsgymnasiet, kan du troligtvis i så fall fortsätta sedan och läsa klart ditt program: rektor kommer i så fall ansöka om förlängd studiegång och vi hoppas det blir beviljat. Efter 1juli 2017 kan du tyvärr inte påbörja någon utb på gymnasiet utan du vänder dig till komvux i din kommun där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare