Agnes
    Hej!
    Jag går tek/nat-basåret. Tyvärr fick jag underkänt på fysiktentan i fysik 1. Framtida tanken är att söka läkarlinjen.
    Skulle bara vilja dubbelkolla om det är så att det egentligen inte spelar någon roll när jag ska söka läkarlinjen om jag har klarat fysik 1 eller inte? Dvs kommer jag vara behörig att söka programmet utan godkänt i fysik 1 men godkänt i fysik 2?
    Och skulle det ge mig några andra konsekvenser? Alltså med CSN eller att jag inte får något slutbetyg för basåret? Vet inte riktigt hur det funkar med basårets betyg osv.
    Kort och gott, är det något jag går miste om ifall jag inte får godkänt i 1 men godkänt i 2?
    Omtentan är nu på fredag, men pga stress så undrar jag om det ändå inte spelar någon roll att jag gör den eller ej - att jag kanske lika väl kan skippa den?
    Med vänlig hälsning, Agnes
    • Anna : Tar du studiemedel för dina studier på basåret nu?
    • Agnes : Ja det gör jag! Det är fulltidsstudier så jag har 100% CSN.
    • Anna : Jag har nu svarat på din fråga, var god läs nedan. Kort svar: försök få godkänt betyg i fysik1 och sedan också i fysik2 och för övrigt i alla kurser du läser. Annars finns risk att du får avslag från CSN nästa gång du ansöker om studiemedel.
    • Vägledare : Om du inte kan visa att du har kunskaper i fysik på längre nivå än vad krävs för särskild behörighet, hur ska du få godkänt betyg i en kurs på Högre nivå i samma ämne? Att även fysik2 krävs inför läkarprogrammet finns det goda anledningar för. Studier på läkarprogrammet ligger på mycket hög nivå och det går väldigt fort också. Man måste klara av mycket tuffa studier under lång tid. Läkarprogrammen i Sverige är numera 6-åriga. Det kan kanske vara bra om du kunde tänka om och välja att satsa på något annat yrke, t.ex utbilda dig till Sjuksköterska och sikta sedan på att bli Specialistundersköterska eller Barnmorska. Det finns annars tusentals olika yrken. Det är givetvis du själv som bestämmer vilket yrke du vill sträva efter att utbilda dig inom.... ta bara en funderare kring det. Kanske bra att veta att det är tyvärr inte alla som kommer in på läkarprogrammet som får läkarexamen. Man kan tvingas sluta under programmets gång.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    om du tar studiemedel så är det önskvärt att du får godkända betyg i alla kurser som du läser under tiden du får studiemedel (från CSN). Tanken är att man ska klara av få godkända betyg om man läser med studiemedel. CSN har regler och tabeller där man kan se exakt hur många procent av icke-godkända betyg (eller avsaknad av betyg) man kan ha och ändå ha god chans att få studiemedel beviljat nästa gång man söker studiemedel. Om du inte får godkänt betyg i fysik1 inom basåret och du tar studiemedel under basåret, finns risk att du får avslag nästa gång du gör ansökan om studiemedel.

    Särskild behörighet till läkarprogrammet
    inkluderar fysik2 och man ska därför ha godkänt betyg i en gymnasial kurs fysik2 eller i en "motsvarande kurs". På högskolenivå (tekniska/nat.vet.basår) läser man inte nödvändigtvis exakt samma innehåll som finns i gymnasiala kurser, utan "liknande innehåll" och antagningsgruppen på ett lärosäte kan bedöma att du inte är behörig trots godkända betyg från basåret på ett annat lärosäte. På samma lärosäte brukar det gå bra för att basår har som syfte att förbereda för utbildningar på samma lärosäte. Jag kan därför inte svara att med godkänt betyg i fysik2 från högskolebasåret att du skulle bli behörig till alla utbildningar på alla lärosäten där fysik2 krävs för behörighet (t.ex läkarprogrammen). Däremot ger gymnasial kurs (godkänt betyg i den) som man läser på gymnasiet eller på komvux eller gör prövning i - behörighet till alla lärosäten (därför att innehåll i gymnasiekurs är fastställt som standard och är exakt samma, oavsett var du läser kursen).
    Vad gäller få godkänt betyg i fysik2 om man ej fick godkänt betyg i fysik1, så kan det kanske gå men egentligen bygger kurserna på varandra: fysik 2 baserar sig på de kunskaper som underliggande kurs avser att ge och det är ovanligt att man får godkänt betyg i en högre kurs om man fick underkänt i en lägre kurs.
    Om du vill ha råd kring att göra omtenta eller inte - så råder jag dig att göra omtenta och försöka få godkänt betyg även i fysik1. Då slipper du "problem" med CSN vad gäller studiemedel. För särskild behörighet till läkarprogrammet spelar det (som jag förklarade ovan) ingen roll om du har eller inte har godkänt betyg i lägre fysikkurser än Fysik2.