Leif
    Hej,
    frågar för en annan persons räkning:
    Om man är lite över 50 år och bor i södra skåne - finns det utbildning till läkarsekreterare som man kan gå? Hur blir det med studieekonomi/studiemedel? Spelar det någon roll om man är folkbokförd i den kommunen man bor i eller i en annan kommun?
    Tack för ett snabbt svar!
    Bästa hälsningar
    L.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leif,

    utbildning till "läkarsekreterare" (Medicinsk sekreterare) finns i Sverige huvudsakligen inom Yrkeshögskolan, var god se: https://www.yhguiden.se/resultat?Education.text=l%C3%A4karsekreterare&Category.id=&Municipality.county=

    och

    utbildningen kan heta ”Vårdadministratör” eller eller Hälso- / sjukvårdsamin. men det spelar ingen roll, det är i stort sett samma utbildning, fast med lite olika namn. "Läkarsekreterare" är en "gammal" benämning, kan man säga. Numera används Medicinsk sekreterare, Vårdadministratör, Hälso- och sjukvårdsadministratör och kanske ngt. annat namn också... men många säger fortfarande "läkarsekreterare". :)

    Det kan dock inte helt uteslutas att komvux i olika kommuner skulle kunna erbjuda ”vårdadrministrativa utbildningar” men då ligger de på Gymnasienivå (troligtvis), jämför: Yrkeshögskoleutb. ligger på Eftergymnasial, dvs på högre nivå - man får vända sig till Komvux och fråga om komvux i den kommunen där man är folkbokförd, erbjuder en relevant utbildning. Inom Komvux är det viktigt var man är folkbokförd; men inte inom Yrkeshögskola .
    Yh-utbildningar kan man söka, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i.

    Om studieekonomi

    Studiemedel, som administreras av CSN, är beroende av flera olika ”moment”: bl a åldern spelar roll. Studiemedel kan man få  om man uppfyller några Olika krav, bl a ska man ha principiell rätt till svensk studiestöd, man ska påbörja en utbildning som är Studiemedelsberättigad, man ska ej ha tidigare obetalda skulder till CSN och så får man inte vara "för gammal". Är man över 50 år, bör man kontakta CSN och fråga vad som gäller... det kan hända att endast Bidragsdel kan CSN betala ut (ca 3.000 kr i månaden vid heltidsstudier). Sedan finns det en åldersgräns, när all studiemedel upphör...  Din bekant bör tänka på att yh-utbildning till Med.sekreterare är på 2 år, så det börjar bli lite bråttom, om hen redan nu är över 50 år.

    Kika gärna på en distansutbildning - https://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gavle

    Utbildning ”på plats” närmast Södra Skåle finns i Landskrona - se https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator

    det är alltså 10 mil till Ystad… vet inte om det går att dagligen pendla.

    Fler yrkeshögskoleutbildningar kan ”dyka upp”; det stora ”utsläppet” sker i slutet av januari varje år.

    Vänligen med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp!

    ANNA