Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32176 frågor besvarade.
Orättvist bedömd i engelska 5?
1Poäng
coola07an
hej! Jag låg alltid på A (kanske något B här och där) i engelska i grundskolan, men nu i 1:an när jag har engelska 5 får jag alltid E eller kanske ett svagt D på både min muntliga och skriftliga förmåga. Jag är rätt säker på att jag inte fick glädjebetyg i grundskolan (de flesta fick inte A i engelska och mina betyg på nationella motsvarar mitt slutbetyg), och när jag läser igenom bedömningsanvisningarna och exempeltexterna för engelska 5 (av göteborgs universitet) märker både jag, mina föräldrar och mina vänner att nivån är väldigt låg i jämförelse med hur jag (och andra i min klass som fått samma betyg) skriver. Det är inte bara jag som har fått till väldigt låga resultat i engelska, utan i princip varenda person i hela min klass fick det. Tex fick en tjej som gick i min klass C för hennes muntliga förmåga i engelska 5 , trots pratar nästan perfekt engelska och har brittiska föräldrar. Vidare fick flera av mina klasskompisar som låg på C i grundskolan nu F eller ett svagt E. De jag har pratat med säger också att det inte ska skilja så värst mycket mellan engelskan i 9:an och engelska 5, så utifrån det, min research och hur låga betyg jag och mina klasskompisar får drar jag slutsatsen att min lärare nog är för hård med betygen (det finns dock en chans att hon bedömer helt riktigt, jag är ju ingen lärare så jag kan inte säga något säkert.).
Min fråga är nu vad jag kan göra? Mitt engelskabetyg kommer att dra ner min merit ganska mycket, och det känns som att jag inte kommer att kunna komma in på någon utbildning/universitet som jag vill plugga/plugga på. Det känns också ganska orättvist att ha en sån här lärare. Har man inte som elev rätt till neutral/"rätt"/rättvis bedömning? Jag har pratat med min programrektor, men vet inte om det går att göra nåt mer/vad programrektorn kommer att göra.
Tack för svar och förlåt för luddig/ostrukturerad/dåligt utformad text!!
Hejsan, Det låter verkligen frustrerande att du upplever att ditt engelskbetyg inte återspeglar din verkliga kunskapsnivå. Men jag som är SYV sätter inga betyg och har inom min utbildning till SYV inte lärt mig betygskriterier eller hur betygssättningen bör gå till (för att det ingår inte i SYV-ens arbetsuppgifter). Betygssättningen är lärarens kompetensområde.
Här är några steg du kan ta för att hantera situationen: Samla bevis och dokumentation: Fortsätt att samla bevis för din engelska kompetens, såsom exempel på skriftliga arbeten, muntliga presentationer eller andra bedömningsuppgifter där du har presterat bra. Det kan också vara användbart att jämföra dina resultat med bedömningsanvisningarna och exempeltexterna för att visa skillnaden.
Prata med din lärare: Försök att ha en öppen och ärlig diskussion med din lärare om dina betyg och hur du upplever bedömningen. Be om konkret feedback och förklaringar till dina betyg för att förstå vad du kan förbättra.
Om du av din lärare ej lyckas få svar som du kan förstå & acceptera, prata i så fall med rektorn: På varje skola är det skolledare/rektor som är ytterst ansvarig. Berätta för rektorn om hur du upplever situationen och se om hen kan hjälpa till att lösa problemet eller förklara bedömningsprocessen för dig.
Tänk på alternativa vägar: Om du inte lyckas påverka ditt betyg kan du vid ett senare tillfälle försöka få högre betyg genom en prövning. Du kan också fundera på om du, efter gymnasiet, kan söka till utbildningar i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex söka till yrkeshögskola som inte lägger lika stor vikt vid betyg. Utbud av YH-utbildningar kan du se på www.yhguiden.se
Att kämpa för rättvis bedömning är viktigt, men det är också viktigt att komma ihåg att ett enda betyg inte kommer att definiera din framtid. Genom att fortsätta göra ditt bästa i varje kurs du läser och genom att samtidigt följa dina intressen och passioner kommer du att hitta vägar till framgång trots de hinder du ev. stöter på. Lycka till!
Studie- och yrkesvägledare
Frågor och svar taggade med 'funktionsnedsättning' (9 st.)
Läser Kemi 1 och Matematik 2a på Komvux för att kunna få gymnasieexamen och har fått aktivitetsersättning vid förlängd skolgång genom min ADD diagnos. Har alltid haft extremt svårt med studier och ligger allvarligt efter i båda kurserna. Även när jag verkligen försöker så klarar jag ej studier...
Milla : :
Hej,jag undrar varför du läser just de kurserna som du nämner i din fråga (Kemi 1 och Matematik 2a). Det finns olika typer gymnasieexamen att läsa mot på komvux. I yrkesexamen... Läs hela svaret
Hej! Jag har varit tvungen att ta studieuppehåll då jag inte klarade av en spärrtenta. Under uppehållet fick jag en ADHD diagnos. Jag har försökt komma tillbaka genom att skriva omtenta men har inte lyckats.
Jag undrar om det finns något stöd...
Anna: :
Hej Julia,du har rätt: under sommaren brukar det ta lång tid att få svar från lärosätena pga semestrar. Se om du kan komma i kontakt med kuratorn på ditt... Läs hela svaret
Jag läser för tillfället distans på komvux med en studieplan skriven av en SYV på min kommun. Det är dock lite krångligt att få tid med dem så jag tänker att jag...
Milla : :
Hej James,du får söka vilka kurser du vill och se om du kommer in på de kurserna. Men senare - om du vill ta ut Examensbevis, så kanske det blir så att du inte... Läs hela svaret
Hej! En student med funktionsnedsättning har ju rätt till att ansöka om särskilt stöd för att genomföra sina studier, bl.a. anpassade examinationer. Jag undrar om man har rätt till att få lämna in en individuell uppgift istället för...
SYV-besökare: :
Hej! Det som gäller vid funktionsvariation när man studerar på högskolenivå i Sverige finns att läsa på studera.nu/livet-som-student/funktionPå sidan,... Läs hela svaret
Hej syv! Hur är det med anpassningar gällande att skriva högskoleprovet, vid en diagnos såsom asperger? Vilka rättigheter har man att anpassa provmiljön osv?
Har man till exempel rätt till att kunna få skriva provet i en mindre grupp och att...
Anna: :
Hej Lina; relevant info finns på www.studera.nu/hogskoleprov/hogskoleprovet-funktionsnedsattning
där det bl a står:"Om du har en funktionsnedsättning ..., kan universitetet eller högskolan... Läs hela svaret
Hej,
Jag är diagnostiserad med Aspergers Syndrom och undrar om det finns några speciella antagningsmöjlighetet för mig då jag söker in till universitet. Exempelvis om det finns någon särskild ansökningsgrupp för mig att söka från då jag på grund av min funktionsnedsättning haft svårare än...
Liselotte: :
Hej Erica!
Är det någon speciell utbildning eller en viss högskola/universitet eller ett viss yrke>> som du är intresserad av?
Det du nämner i din fråga - KTH - är,... Läs hela svaret
Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga, men jag skulle onekligen behöva ett färskt perspektiv på saker och ting.
Som lite bakgrund kan jag berätta att jag har en funktionsnedsättning (ME/CFS) och har gått fem år på gymnasiet(ett år hantverksprogrammet och fyra år estet) utan att ha...
Milla : :
Hejsan!
Mycket bra att du vill läsa vidare, trots din åkomma!
Tenta av kurserna gör man genom Prövningar. Till prövningar förbereder man sig genom... Läs hela svaret
Hade samtal med en förälder, vars barn har ADHD. Föräldern berättade att det fanns gymnasieskolor som var anpassade för ungdomar med ADHD och att det var riksintag(Göteborg, Stockholm). Min fråga till er är om ni känner till detta? Och i så fall vad gymnasieskolorna heter?
Julia: :
Hej!
Riksintag har alla fristående gymnasieskolor. Du kanske menar "riksrekrytering"? Det finns både likheter men också vissa skilljander på Riksintag och Riksrekrytering. Eleven... Läs hela svaret
Jag söker alltså något yrke som arbetar med fuktionshindrade barn.
Anna: :
Hejsan!
Det finns många olika yrken som på olika sätt arbetar med funktionshindrade barn, t.ex.
elevassistent http://www.framtid.se/yrke/elevassistent
personlig assistent... Läs hela svaret