Denis
    Hej
    Jag är en elev i tredje året och läser naturvetenskapliga programmet.
    Jag skulle göra särskild Prövning i ryska 2 på mitt gymnasium och sen också få betyg i ryska 1 samtidigt , jag pratade med läraren, ansvarig för kursen, samt expeditionen, jag har betalat avgiften på 500 kronor till skolan. De sa att ryska 2 omfattar allt som är i ryska 1 och att jag skulle få 2 betyg genom att göra en tenta i ryska 2.
    MEN, rektorn på gymnasiet säger att jag måste betala 500 kronor Per kurs - att jag måste betala mer. Men jag läste i skollagen att skolan får bara ta betalt per prövningstillfälle. Rektorn vägrar att erkänna det och säger att jag måste betala 2 gånger, fastän syven, läraren, expeditionen, säger att jag behöver bara göra ett prov.
    Vem har rätt i detta tillfälle och kan ni visa om i skollagen vart det står att eleven måste visa kunskaper för varje kurs ifall den vill få betyg för prövning?
    • Mikael : Jag tror tyvärr att rektor har rätt. Om du viII ha betyg i en kurs, utan att ha Iäst kursen, måste du göra Prövning i den kursen. Du kanske kan göra 2 prövningar på samma dag, men det är 2 prövningar. EIIer så får du bara betyg i Ryska 2 (och inte i Ryska 1). Men vi samråder med en sakkunnig och återkommer så fort vi kan, förhoppningsvis imorgon. OBS! jag viII bara påpeka att den faktiska kostnaden för din skoIa att anordna prövningen Iigger på ca 1500 kr per prövning, dvs din skoIa går "back" ekonomiskt med 1000 kr. för varje prövning... det kanske man inte tänker på som eIev och det är inte ditt feI heIIer att prövningsavgiften inte har höjts på Jätte-jättemånga år. Prövningen kostade exakt samma för 15 år sedan, när aIIt annat var mycket biIIigare... :) Hörs!
    • : Kostnaden för en skola att anordna prövning är minimal, jag har redan gjort prövningen, det va i formen av en essä där jag skulle återberätta em text, kostar det verkligen 1500 kronor? Sedan så handlar min fråga nämligen ifall läraren kan utifrån min prövning i ryska 2 se att jag har goda kunskaper ocj ifall de uppfyller kraven för ryska 1, vad säger skollagen om detta?
    • Anna : Prövningen sker oftast vid 2 separata tiIIfällen - först skriftIigt, och sedan när Iäraren har rättat "skriveIse", 2-3 veckor senare - en MuntIig del. Frågorna i den Muntliga delen bör utformas individuellt, utifrån vilka svar eleven gav i den skriftIiga deIen. Läraren lägger några timmar på att förbereda inför prövningen, läsa "skriveIsen", rätta skriveIsen, förbereda inför en Muntlig del av prövningen - de unika frågorna, som just bör beIysa de deIar i den skriftIiga delen, som kanske inte är helt rätt... :); funderar över betyget och meddelar betyget till Expeditionen. Sedan arbetar studieadministratören extra med att utfärda betyget i Prövningen. Rektor Iägger sin arbetstid på att beviIja en eIev göra prövning. Arbetstid kostar pengar. Även om personaI har månadsIön, när de Iägger extra tid på din prövning, gör de inte ngt. annat som också är viktigt att göra... Det är en genomsnittIig uppskattning på 1500 kr. som personaI på prövningsenheten gjorde och med den motiveringen - påtaIar om att det är nödvändigt att inom kort höja prövningsavgift. Vi behöver inte diskutera storIeken på prövningsavgiften. Vi håIIer oss tiII de regIerna som finns idag. När avgiften bIir höjd, viIket vi ännu inte vet när det bIir och vad den nya summan bIir, då förhåIIer vi oss tiII det då... :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi kan samråda med en sakkunnig först imorgon & förhoppningsvis återkommer vi tiII dig imorgon, eIIer i aIIa faII så fort vi kan. Det är ju viktigt att du får Rätt svar (och inte bara snabbt svar). :)

    Jag skickar några Iänkar nu där du själv kan söka information, om prövning i gymnasieskoIan på SkoIverkets hemsida>>

    och Allmänna Råd om Prövning>>

    Gymnasieförordningen>> , bläddra ner till kapiteI 8, §§ 24-27

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu har jag pratat med en sakkunnig och så här är det:

    man kan inte få betyg i faII man inte Iäste en kurs EIIer inte gjort Prövning i just den kursen. Hur avgifter får tas ut regIeras i den här förordningen>> och du får gärna Iäsa där.

    Ännu ett sätt att få betyg i en kurs är om rektor sätter det så kaIIare "rektors betyg", som får vara högst E betyg, och det är endast om rektor vet att eIeven har kunskaper i kursen, men att eIeven inte kunde ges möjIighet att läsa en kurs som ingår i eIevens IndivudueIIa studieplan. Så, om Ryska 1 ingår i din individueIIa studieplan, och skoIa inte kunde ge dig möjlighet att läsa den kursen, kan i så fall rektor sätta E i betyg på den kursen, utan att du behöver läsa den eller göra prövning i den kursen.

    Jag antar att du vill ha högre betyg än E, då är inte "rektors betyg" en bra Iösning för dig.

    Så som ni tänkte göra på skoIan att du får betyg i en kurs som du inte Iäste och inte gjorde prövning i, är ej tiIIåtet att göra.

    HäIsningar

    MikaeI SYV